Forum - Bilstereo - Byta stereo till Golf IV - 00 utan krångel, Vilken passar?

IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Ons 07 nov 2012 12:32 Svara med citat
Jag måste byta ut min Blaupunkt stereo i Golfen då den är kaputt.

Jag köpte därför en Pinoneer, men det fattades ett par milimeter för att få in den. Sladdar och skit var i vägen helt enkelt då det var någon plastkloss adapter som skulle på ockås. Jag vill inte hålla på och såga i bilen för att få in stereon. Sen vet jag inte om det är samma monteringsskena till denna ens. Jag vill helst inte byta denna skena.

Så frågan är sammanfattat: Vilken stereo passar att montera in där min Blaupunkt satt.
Jag monterade ut den med 2 "U-spikar" från biltema. Så jag förmodar att den nya bör ha sånna också för att passa på metallskenan, eller stämmer det? Så vilket kan jag montera in enkelt och bra? Prisklass 1-2000 gärna och bra ljud.
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Ons 07 nov 2012 19:33 Svara med citat
Fattades det ett par mm för att den skulle gå ända in eller för att få in den i monteringsskenan? Antar att det är ramen runt om du menar då? Smile Är inte jättekunnig på billjud men det bästa är att ta med din pioneer och bilen såklart till närmaste ljudbutik och visa dom vad felet är så kan du få en bra och vettig förklaring. Lägg upp en bild här annars så kan säkert nån som är mer ljudkunnig än jag hjälpa dig. Om den nu inte går ända in så kan det vara lite pilligt att få kablarna att ligga rätt så stereon går in dom där sista mm Smile
IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Tor 08 nov 2012 11:32 Svara med citat
Ja, ramen runt om är det jag menar. Stereon ska klicka fast i denna. Dock är det för mycket sladdar och plastklossar bakom så jag kan inte trycka in den de där 2 mm som krävs för att den ska "klicka fast". Jag har suttit i nån timma för att försöka flytta om sladdarrna, men det är omöjligt.

Sen vet jag inte ens om den kommer klicka fast för den ram jag fick med till stereon är inte samma som den som sitter fast i bilen nu.

Så för att slippa problem vill jag ha en stereo som passar i min nuvarande ram, som är av typen man behöver 2 U-byglar, eller spikar för att få ut stereon. Finns det någon sådan stereo?

Min Pioneer lämnade jag tillbaks, så den är ute ur bilden.
IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Tor 08 nov 2012 11:34 Svara med citat
Att gå till en ljudbutik är ett alternativt, men de tar 1500 för att montera in en stereo. Det är lite mycket tycker jag då min stereo budget ligger på 1500-2000 kr.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 08 nov 2012 11:41 Svara med citat
Det är inte omöjligt, iallafall inte om man gör på rätt sätt.

Först och främst, varje tillverkare har sin egna monteringsram. Blaupunkten delar inte den med Pioneer. Fick du inte med monteringstillbehör till den stereon du köpte?

Metallramen tar du enkelt bort, sitter i bara ditklickad. Nya monterar du genom att böja ner respektiv metallclips tills den sitter stumt.

Eftersom din gamla stereo är trasig finns det ju absolut inget motiverande med att behålla ramen till den enheten.


Se till att komma in med handen bakom panelen, borde vara lättast från högersidan. Sedan får du "dra" kablaget rätt i sidled så att stereon trillar på plats.

Vore jag dig hade jag besökt Ljudbyggaren som ligger vid Örtgatan 22 i Hyllinge, inte så långt ifrån dig. De är riktigt duktiga på OEM-integrering.

(Jag har själv kört 55 mil dit enkel resa enbart för att de innehar bra expertis inom de ljudmärken jag föredrar).
IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Tor 08 nov 2012 12:03 Svara med citat
Du får det att låta ganska enkelt. Ja, ramen bör inte vara så svår att montera bort och sätta in den nya. Jag är bara rädd att jag lyckas ta sönder den nya ramen vid montering.

Hur menar du att jag ska komma in bakom panelen? Då känns det som att jag måste montera bort lite inredning i bilen vid handskfacket. Är detta lätt gjort?

Om jag tolkar dig rätt så bör alla Blaupunkt-stereo passa på min nuvarande ram, stämmer detta? Det är ju i så fall en enkel lösning.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 08 nov 2012 12:35 Svara med citat
IamDavej skrev:
Du får det att låta ganska enkelt. Ja, ramen bör inte vara så svår att montera bort och sätta in den nya. Jag är bara rädd att jag lyckas ta sönder den nya ramen vid montering.

Hur menar du att jag ska komma in bakom panelen? Då känns det som att jag måste montera bort lite inredning i bilen vid handskfacket. Är detta lätt gjort?

Om jag tolkar dig rätt så bör alla Blaupunkt-stereo passa på min nuvarande ram, stämmer detta? Det är ju i så fall en enkel lösning.


Ta en dag som du inte har tidspanik så går det rätt bra. Smile

Hur ser det ut i nuläget, har du testat att lysa in och se hur ramen idag sitter fast? Att stereon inte klickar fast ligger rent logiskt i att den inte har något att klicka fast i då den inte passar mot ramen.

Med rätt ram i hålet blir det nog rimligtvis lättare. Smile

Nu när du ändå har köpt din stereo samt även har monteringstillbehören till den så är det bästa att helt enkelt montera rätt ram. Om den gamla går sönder spelar ju ingen roll då den gamla stereon trots allt är defekt. Den nya (kolla hur den ser ut) är ju gjord i metall och den stoppar du in i hålet, sedan trycker du ut respektiv metallbygel med en liten platt skruvmejsel tills dess att den sitter fast i sitt hål.

Inredningen kring handskfacket samt undertill är clipsad samt skruvad med Torx (minns ej exakt storlek).
IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Tor 08 nov 2012 12:44 Svara med citat
Jag ska nog kunna få ordning på det en dag. Tar man sig bara tid att titta på det ordentligt så kan det inte vara svårt precis som du säger.

Tack för hjälpen! Smile

Jag är bara rädd att ta sönder något i bilen, tex råka rycka ut en annan sladd i farten vid operationen.
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Tor 08 nov 2012 18:19 Svara med citat
Som sagt det gäller att vara försiktig, i min mk4 satte jag i stereon jag har i mk2 just nu och den låste sig inte i ramen men då sket jag i om nån ville sno den. Men det är bäst att få det riktigt om man har en dyr stereo. kolla dock så den sparar inställningarna. Skillnaden mellan mina två stereo:s var att jag fick byta plats på den gula och röda kontakten som går från stereo till ISO Smile