Forum - Golf 3 (92-99) - Sporadiskt hoppig tomgång

eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Sön 14 apr 2013 14:58 Svara med citat
Hej, Jag fick ett mysko fel här i helgen. När jag kör och bromsar in så kan varvräknaren börja hoppa, specielt när jag blir stillastående vid ett rödljus kan tomgången stå och hoppa mellan 800-1500.

Ibland hoppa den ända ner till 200 för sen gå upp till 1500, till och med dog en gång då jag skulle börja köra precis i en neddipp till 200.

Nån som har förslag på fel, alt enkel felsökning?

Mvh KG
Åke
Golf 3 1.8 -97 Ort: Norrtälje
Sön 14 apr 2013 16:53 Svara med citat
Hej kan vara tomgångsmotorn som har gett upp som styr gasen
mvh Åke
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 14 apr 2013 19:56 Svara med citat
Tjuvluft.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
eriksson25
Tis 16 apr 2013 10:52 Svara med citat
polomannen skrev:
Tjuvluft.

Så, nu har jag hunnit undersöka bilen lite. Stälde den på tomgång och skulle spruta startgas för att se ifall jag upptäckte nått men icke. Då vickade jag lite på förgasaren och vipps dog bilen. Visade sig att jag kan lyfta av hela förgasaren från förgasarfoten........ Kanske inte så optimalt.

Visst är det en sån här jag ska köpa?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassyst em-Standard/FORGASAR-ANSLUTNING-VWAUDI-52801/

Men sen tänkte jag fråga king en annan grej som kan vara reletaret. Det är så att när jag startar bilen så låter den som en jetmotor. Kylfläktarna går förfullt i flera minuter fasten motorn är kall. Ska den göra det, vill inte minnas att den gjort det tidigare. Men inte borde det väll komma från tjuvluft?

Mvh KG
eriksson25
Mån 22 apr 2013 15:11 Svara med citat
Hej, behöver hjälp.

Bytte förgasarfoten och det blev lite bättre men den rycker fortfarande såfort man ska motorbromsa, och kan stå och hoppa på tomgången mellan 600 och 1500 varv. Inte ända ner till 100 som den gjorde förr.

Nån som vet vart jag ska fortsätta leta?