Pollt
Golf 2 1.6 -88 Ort: Skellefteå |
Mån 07 mar 2016 12:09 |
|
Jag trodde att man i stort sett alltid köpte handtagen MED låscylinder. Hade jag vetat det här hade jag kunnat komma undan med 2 nycklar mindre på bilknippan...
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Mån 07 mar 2016 12:14 |
|
Nej det fanns även utan så jag tänkte att jag bara skulle flytta över cylindrarna för att slippa just det problemet du har
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Tis 08 mar 2016 19:36 |
|
Och sedan köper man ett bakhandtag så man slipper låskistan på passagerardörren.
Fast det hör inte hemma på en originalbil såklart.
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Tis 08 mar 2016 20:37 |
|
Så kan man göra, men jag vill gärna ha möjlighet att låsa upp på bägge sidor Verkar dock som att jag får köpa nya handtag med kistor och göra så att de passar mina nycklar då jag inte vet hur jag ska göra med de har jag nu.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Tis 08 mar 2016 22:00 |
|
Verkar lite konstigt faktiskt att det inte fungerar.
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Tis 08 mar 2016 22:07 |
|
Ja. Jag ska testa med låskolven på förardörren också och se om det går bättre med den. Tänkte även om det var olika för höger och vänster på de jag köpt men hålen ser likadana ut. De skiljer sig lite från originalhandtagen vilket alltså gör att kolven måste våldas i och att den sen inte går att rubba. Man kan säkert fila bort lite gods i de nya men då är jag rädd att jag sabbar allt istället. Har även försökt att montera lös innanmätet och bara flytta över allt, men det går inte heller.
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Tor 07 apr 2016 16:31 |
|
Ang. handtagen, du måste flytta över en liten klyka (den som låser och låser upp, alltså petar på sakerna inne i bilen när du vrider nyckeln).
Jag har själv bytt handtag och flyttat över låskistan, och det fungerade så länge jag behöll så mycket som möjligt från originalhandtaget.
och ang. bromsarna, den där vertikala fjädern sitter fast i en liten kil (syns till vänster om stumpen som du monterar trumman på) den fjädern måste dras uppåt så långt det går för att du ska få på trumman. den är till för att justera så att nötningen sker jämnt, så tryck den uppåt så kommer du inte få problem med trumman.
Senast ändrad Tor 07 apr 2016 17:14, ändrad totalt 1 gång
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Tor 07 apr 2016 17:12 |
|
Tack det har jag koll på, det är något annat som spökar som jag tyvärr inte har haft tid att titta på än då bromsproblemet är i fokus just nu
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Tor 07 apr 2016 17:15 |
|
Bobby skrev: | Tack det har jag koll på, det är något annat som spökar som jag tyvärr inte har haft tid att titta på än då bromsproblemet är i fokus just nu |
Gjorde en liten edit ang. det i meddelandet ovan.
Been there done that i vintras.
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Tor 07 apr 2016 17:18 |
|
Japp, fick det som förslag också och fattade lite mer hur det hänger ihop - dock är det fortfarande inte det som är problemet tyvärr. Jag misstänker att jag har köpt fel bromscylindrar på något vis och att det är det som strular. Dock är det skumma att trumman gick trögt innan jag ens påbörjade med att plocka ner allt och det var också det besiktningsmannen anmärkte på. Nu är det definitivt beläggen som gör att det går trögt, vet dock inte vad det var som gjorde det innan.
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Tor 07 apr 2016 17:55 |
|
Det verkar finnas hur många olika som helst, har lagt ett par kvällar på att googla nu hehe. Jag köpte den som skulle passa enligt Biltema men misstänker att den alltså är för stor och att det är den som är 14.29mm på länk nummer två som du skickade som gäller. Ska åka förbi Mekonomen och kika imorgon då de har 14.29mm där, dock ser den i alla fall enligt webben inte likadan ut som den som Werk34 säljer. Testar där först innan jag beställer från Tyskland då jag gärna hade grejat med det nu i helgen och inte orkar vänta på leverans Tack för tipset!
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Tor 07 apr 2016 19:59 |
|
Bobby skrev: | Det verkar finnas hur många olika som helst, har lagt ett par kvällar på att googla nu hehe. Jag köpte den som skulle passa enligt Biltema men misstänker att den alltså är för stor och att det är den som är 14.29mm på länk nummer två som du skickade som gäller. Ska åka förbi Mekonomen och kika imorgon då de har 14.29mm där, dock ser den i alla fall enligt webben inte likadan ut som den som Werk34 säljer. Testar där först innan jag beställer från Tyskland då jag gärna hade grejat med det nu i helgen och inte orkar vänta på leverans Tack för tipset! |
Biltema säger alltid att det som det har inte passar även om det gör det
Jag skulle chansa på 14.29 med tanke på vad det står på werk34... blir lätt bytt när allt väl har varit av en gång... jag fick borra ur bultarna för mina...
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Tor 07 apr 2016 21:28 |
|
Plockar med mig min gamla och min nya bromscylinder till Mekonomen imorgon så hoppas jag att de kan hjälpa mig. Ja nu har jag plockat upp o ner grejerna så många gånger att jag kan göra det i sömnen så borde gå fort hehe. Bultarna lossnade på första försöket efter att ha fått bada i lite 5-56
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Lör 09 apr 2016 6:03 |
|
Bobby skrev: | Är huvudet dumt får kroppen lida. Eftersom Feltema var det enda som hade öppet i söndags blev det också där jag handlade då de skulle ha delar som passade min bil. Det stämde ju givetvis inte och boven i mitt bromsdrama har varit den där bromscylindern jag köpte där. Köpte rätt i dag och allt gick nästan som en dans att få dit. När jag precis hade dragit åt hjulet efter att ha bytt på båda sidor låg ju givetvis sprinten och fjädrarna som håller beläggen kvar vid sidan så det var bara att plocka ner grejerna igen och skylla sig själv för att man jäktar ihop saker. Nu är grejerna på plats i alla fall och bägge hjulen snurrar fritt och fint, imorgon blir det till att lufta systemet och vem vet - på söndag kanske det blir en liten glidartur om vädret tillåter
Hädanefter nöjer jag mig med att endast handla tvättsvampar och annat förbrukningsmaterial på Biltema.
|
Jag brukar alltid kolla sidor som VWHeritage och Werk34 för att hitta exakt vilken del som passar min bil, hittar jag det delnumret på biltema/mekonomen/skruvat så plockar jag det där om priset är rimligt... samma del stumpen som är i mitten av allt på din bild) går för 29€ på werk34, 312 på skruvat, 29£ på vwheritage och 1071 på mekonomen... Men underbart att det löste sig
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Lör 09 apr 2016 9:20 |
|
Jag brukar också göra så och handlar aldrig reservdelar på Biltema utan mest från Werk24 osv. Hade dock inte räknat med att bromscylindern skulle vara kass och det enda som var öppet i söndags var stället som säljer korv med bröd för fem kronor så det blev en nödlösning
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Lör 09 apr 2016 13:22 |
|
Bobby skrev: | Jag brukar också göra så och handlar aldrig reservdelar på Biltema utan mest från Werk24 osv. Hade dock inte räknat med att bromscylindern skulle vara kass och det enda som var öppet i söndags var stället som säljer korv med bröd för fem kronor så det blev en nödlösning |
Nyfiken i en strut som jag är så grävde jag lite... werk34 anger 611.171.051 B som nummer, skruvat har den här,https://www.skruvat.se/Hjulcylinder-P363092.aspx med nummer 171611051B, 14.3mm, biltema har
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Hjulcylinder/HJULCYLINDER-VWAUDI-2000025254/
Som ser exakt likadan ut som den på skruvat, samt att den ska passa till både Till Polo och Golf (Precis som det står på werk34). Frågan är bara... fanns den i lager hos dig? Hade detta kunnat gå bättre?
Biltema har mycket, men när bilen är äldre än 10-15 år skulle jag inte lita på deras regnummersystem för att hitta rätt del.
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Fre 15 apr 2016 11:17 |
|
Den blir ju bara mer och mer fulländad.
Har du gjort några snabbfästen så du kan ta bort regskyltarna snabbt. Den är ju snyggare utan skylt bak med reflexramp
Annars så passar skylten bättre där uppe. Eller hur har du haft funderingarna?
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Fre 15 apr 2016 11:25 |
|
Tackar
Regskylten går att plocka bort snabbt så den kommer nog att åka av på träffar, mycket snyggare utan som du säger.
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Lör 23 apr 2016 22:45 |
|
Vad jag har förstått av förgasarmotorerna så behöver förgasaren bara bensin, inte bensin under tryck. Så en retur gör helt enkelt att pumpen inte plågas. Hur svårstartad är den?
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Sön 24 apr 2016 11:19 |
|
Japp så är det, fick förklarat för mig hur det funkar nu så allt är som det ska Den är inte jättesvårstartad men ibland får jag köra på starten en stund och pumpa på gasen. Bytte dock batteri igår och hela dagen hoppade den igång direkt, så dåligt batteri kan ju ha varit en bidragande orsak.
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Sön 24 apr 2016 11:21 |
|
Bobby skrev: | Japp så är det, fick förklarat för mig hur det funkar nu så allt är som det ska Den är inte jättesvårstartad men ibland får jag köra på starten en stund och pumpa på gasen. Bytte dock batteri igår och hela dagen hoppade den igång direkt, så dåligt batteri kan ju ha varit en bidragande orsak. |
Absolut, dålig gnista kan påverka mycket, är tändspole, generator och tändkablar fixade/bytta/kramade och sagd snälla saker till??
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Sön 24 apr 2016 11:28 |
|
Tändkablarna är nya, så även regulatorn i generatorn. Farsan kollade så att tändningen såg bra ut förra året. Tror nya batteriet gjorde susen
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Sön 24 apr 2016 22:24 |
|
Satt det inte en catchtank där på vissa modeller.
Så pumpen fyller den tanken och förgasaren tog vad den ville ha.
|
|