Thomas75
Golf 1 1992 cab Ort: Klippan |
Fre 15 apr 2016 16:31 |
|
Hej jag har köpt en mk1 cab 1992 90kh den startar lätt kall men tåler inte att man gasar jo mycket försiktigt, det blir värre och värre destu varmare motorn blir. jag har mätt den blåa tempgivaren värdena såg bra ut. någon som har en idé.
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
Fre 15 apr 2016 21:38 |
|
Thomas75 skrev: | Hej jag har köpt en mk1 cab 1992 90kh den startar lätt kall men tåler inte att man gasar jo mycket försiktigt, det blir värre och värre destu varmare motorn blir. jag har mätt den blåa tempgivaren värdena såg bra ut. någon som har en idé. |
Prova koppla ur lambdasonden och se hur den går (då går den in i en stängd loop utan att aktivt justera bränslet), på min var det saken som henne Frequency valve som hade fastnat, så blandningen justerades inte när den blev varmare.
annas är det lambdasonden som mäter fel, då fetar den på utan att det behövs.
återkom när du provat
|
|
Thomas75
Fre 15 apr 2016 22:05 |
|
Jag ska testa detta direkt i morgon!
|
|
TheHmm
Lör 16 apr 2016 15:42 |
|
Thomas75 skrev: | Jag ska testa detta direkt i morgon! |
Hur har det gått? När du startar den kall så går den in i samma stängda loop, alltså bortkopplad lambda, det är först när den blir lite varmare som motorn börjar lyssna på lambdan.
|
|
Thomas75
Lör 16 apr 2016 18:00 |
|
Jag byta lamdan ny temgivare ny bensin gjorde komprov som såg bra ut. Jag kan hålla bilen i gång ca 10 min sen stannar den och är stendöd. När den har svalnat av så kan man börja om igen. Blir inte klok på den.
|
|
TheHmm
Sön 17 apr 2016 14:08 |
|
Thomas75 skrev: | Jag byta lamdan ny temgivare ny bensin gjorde komprov som såg bra ut. Jag kan hålla bilen i gång ca 10 min sen stannar den och är stendöd. När den har svalnat av så kan man börja om igen. Blir inte klok på den. |
Dom är inte så jätte komplicerade, lite mer än standard k-jet, men än ändå inte helt omöjliga.
Jag kämpade med min jättelänge, slutade med att jag tvingade upp trycket i bränslesystemet till jättemånga bar, då släppte frekvens ventilen och bilen justerade bränslet ordentligt. Sen är 1992orna lite krångligare, du har en Syre-mätare också, samt lite annat roligt. Har du mekhandboken för Cis-E?
|
|
Thomas75
Mån 18 apr 2016 22:40 |
|
Ja jag lånade bok av granne. Idag bytte jag hallgivare (desperat försök) hjälpte inte. jag tror att det är bränslet som strular funderar på att byta pumpen i tanke.
|
|
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna |
Tis 19 apr 2016 10:30 |
|
För att isolera problemet.....
När den blivit varm och inte längre startar.....prova att starta på startgas. Tänder den och går igång då är det troligtvis endast bränslet som det är problem med.
Startar den inte ens på gas så har du andra problem, t.ex. tändning osv.
|
|
Thomas75
Tis 19 apr 2016 10:56 |
|
Igår när jag höll på så tog jag ett tändstift och kolla gnistan när den inte starta där var fin gnista. Jag tycker att det borde vara bränslet då? jag vet inte om man kan mäta bränsle trycket på ett digifant sprut? Jag har bytt lamdan och mätt den bra värde, bytt tempgivare (blå) Annan hallgivare.
Jag tror att kvällen blir att kolla över bränsle ledningar blåsa rent dem ta upp pumpen ur tanken rengöra den och hoppas på ett bra resultat!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tis 19 apr 2016 13:07 |
|
Thomas75 skrev: | Igår när jag höll på så tog jag ett tändstift och kolla gnistan när den inte starta där var fin gnista. Jag tycker att det borde vara bränslet då? jag vet inte om man kan mäta bränsle trycket på ett digifant sprut? Jag har bytt lamdan och mätt den bra värde, bytt tempgivare (blå) Annan hallgivare.
Jag tror att kvällen blir att kolla över bränsle ledningar blåsa rent dem ta upp pumpen ur tanken rengöra den och hoppas på ett bra resultat! |
Du kan mäta bränsletryck till i princip vilket bränslesystem som helst... Se bara till att ha klocka som är anpassad för ditt systems tryck.
Anslut klockan på bränsleröret, du borde väl ha någonstans runt 3 bar...
|
|
TheHmm
Tis 19 apr 2016 17:33 |
|
r o l l e skrev: | Du kan mäta bränsletryck till i princip vilket bränslesystem som helst... Se bara till att ha klocka som är anpassad för ditt systems tryck.
Anslut klockan på bränsleröret, du borde väl ha någonstans runt 3 bar... |
Cis och Cis-E går väl båda runt 5 bar? Det är ju samma typ av komponenter? Eller har jag missuppfattat något?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tis 19 apr 2016 22:14 |
|
TheHmm skrev: | Cis och Cis-E går väl båda runt 5 bar? Det är ju samma typ av komponenter? Eller har jag missuppfattat något? |
Nej, hmm du har inte missat någonting i om det. K-jetronik och KE-jetronik har bränsletryck 5-6 bar
Nu stod det DIGIFANT i ett tidigare inlägg och digifant brukar normalt ha en 3 bar bränsletrycksregulator
|
|
Thomas75
Tis 19 apr 2016 22:43 |
|
Jag fick inte tag i grejor till att mäta bränsle trycket med idag men jag tog upp pumpen ur tanken rengjorde filter och pump blåste slangar OS.v. Startade bilen lät den stå på tomgång tills den stanna ca 10 min, starta inte tände bara till tog av bränsleslangen vid spridarna där var tryck men inte extremt stoppade slangen i en burk och kirrade tyckte inte att det kom så mycket bränsle. Men helt plötsligt så kom det igen och jag satte tillbaka slangen igen och bilen starta. Var ska man börja byta bränsle relä, för pump eller bränslepump.
|
|
Thomas75
Tis 19 apr 2016 22:44 |
|
Jag fick inte tag i grejor till att mäta bränsle trycket med idag men jag tog upp pumpen ur tanken rengjorde filter och pump blåste slangar OS.v. Startade bilen lät den stå på tomgång tills den stanna ca 10 min, starta inte tände bara till tog av bränsleslangen vid spridarna där var tryck men inte extremt stoppade slangen i en burk och kirrade tyckte inte att det kom så mycket bränsle. Men helt plötsligt så kom det igen och jag satte tillbaka slangen igen och bilen starta. Var ska man börja byta bränsle relä, för pump eller bränslepump.
|
|
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna |
Ons 20 apr 2016 10:35 |
|
Har varit med om att relät till bränslepumpen ballat ur. Känn på relät om det är varmt.
|
|
Thomas75
Tor 21 apr 2016 22:10 |
|
Reläet är svalt men pumpen under bilen är varm..... Blir nog en ny sådan.
|
|
TheHmm
Tor 21 apr 2016 22:39 |
|
Levererar förpumpen ordentligt?
|
|
Thomas75
Lör 23 apr 2016 7:14 |
|
Förpumpen är ny. Idag ska jag kolla "huvudpumpen"
|
|
Thomas75
Lör 23 apr 2016 18:39 |
|
Rändase och rengjorde pumpen och ledningarna och nu tror jag att den funkar. Men boven i dramat var nog förpumpen i tanken. Jag återkommer om en veckas tid om det håller i sig eller ej. Tack för alla tips.
|
|
Thomas75
Lör 23 apr 2016 18:41 |
|
Och förresten är det någon som har ett tanklock liggande till en golf mk1
|
|