Forum - Golf 7 (13-19) - Avaktivera start/stopp -eftermontera.se:s kodningsdosa

benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Ons 02 nov 2016 19:53 Svara med citat
Jag är gammal och förändringsobenägen, ogillar djupt den automatiska start/stopp -funktionen.

Försöker komma ihåg att vid varje avfärd manuellt avaktivera, men glömmer det alltför ofta, är väl därmed dessutom senil..

Någon som testat köpa/använda eftermontera.se:s kodningsdosa? Fungerar den?
http://www.eftermontera.se/audi/310-start-stop.html

Om kodningsdosan fungerar, påverkas nybilsgaranatin om man skulle använda den och stänga av start/stopp -funktionen?

/B
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 02 nov 2016 20:06 Svara med citat
benkar skrev:
Jag är gammal och förändringsobenägen, ogillar djupt den automatiska start/stopp -funktionen.

Försöker komma ihåg att vid varje avfärd manuellt avaktivera, men glömmer det alltför ofta, är väl därmed dessutom senil..

Någon som testat köpa/använda eftermontera.se:s kodningsdosa? Fungerar den?
http://www.eftermontera.se/audi/310-start-stop.html

Om kodningsdosan fungerar, påverkas nybilsgaranatin om man skulle använda den och stänga av start/stopp -funktionen?

/B

Låt ju intressant. Står att man parar ihop den med bilen vid första användningen.
Undrar om den går att återställa och använda i flera bilar?
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Ons 02 nov 2016 20:09 Svara med citat
Det står -"Kodningsdosan kan endast användas i samma bil, användning i fler bilar kan orsaka fel"
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 02 nov 2016 20:21 Svara med citat
benkar skrev:
Det står -"Kodningsdosan kan endast användas i samma bil, användning i fler bilar kan orsaka fel"

Såg det nu också Embarassed

Notera!
•Kodningsdosan kan endast användas i samma bil, användning i fler bilar kan orsaka fel.
•Vänligen kontrollera kompatibilitet innan order, öppet köp gäller ej vid bruten plombering
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 8:33 Svara med citat
Undrar vad den här kodningsdosan gör i praktiken? "Lurar" den spänningen precis som man kan göra i VCDS?
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tor 03 nov 2016 9:12 Svara med citat
benkar skrev:
Jag är gammal och förändringsobenägen, ogillar djupt den automatiska start/stopp -funktionen.

Försöker komma ihåg att vid varje avfärd manuellt avaktivera, men glömmer det alltför ofta, är väl därmed dessutom senil..

Någon som testat köpa/använda eftermontera.se:s kodningsdosa? Fungerar den?
http://www.eftermontera.se/audi/310-start-stop.html

Om kodningsdosan fungerar, påverkas nybilsgaranatin om man skulle använda den och stänga av start/stopp -funktionen?

/B

Vad är det som stör med start/stopp funktionen?
Min nya Tiguan kommer att ha det så jag undrar lite varför man ska ta bort funktionen.
Har kört några lånebilar som har haft start/stop och aldrig ens funderat på att det skulle vara något problem, har jag missat något?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 9:48 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Vad är det som stör med start/stopp funktionen?
Min nya Tiguan kommer att ha det så jag undrar lite varför man ska ta bort funktionen.
Har kört några lånebilar som har haft start/stop och aldrig ens funderat på att det skulle vara något problem, har jag missat något?

Totalt meningslöst slitage av batteri och startmotor, sen vill jag även att den ska få upp/hålla motortempen, speciellt nu under vintern.
Som tex igår startade jag bilen från kall och körde ca 1 km innan jag fick rött vid trafikljuset, då stannar motorn, det är kallt ute och motorn har inte fått upp tempen, idioti enligt mig.
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tor 03 nov 2016 10:24 Svara med citat
benkar skrev:
Jag är gammal och förändringsobenägen, ogillar djupt den automatiska start/stopp -funktionen.

Försöker komma ihåg att vid varje avfärd manuellt avaktivera, men glömmer det alltför ofta, är väl därmed dessutom senil..

Någon som testat köpa/använda eftermontera.se:s kodningsdosa? Fungerar den?
http://www.eftermontera.se/audi/310-start-stop.html

Om kodningsdosan fungerar, påverkas nybilsgaranatin om man skulle använda den och stänga av start/stopp -funktionen?

/B

Bara att ha kopplingen nere med växel ilagd vid tex rödljus, då stannar inte motorn. Den stannar endast när du har friläge i på min med manuell växellåda, vet inte hur det fungerar med DSG.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 10:30 Svara med citat
Pensionären skrev:
Bara att ha kopplingen nere med växel ilagd vid tex rödljus, då stannar inte motorn. Den stannar endast när du har friläge i på min med manuell växellåda, vet inte hur det fungerar med DSG.

När hjulen står stilla Regular Smiley
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan
Tor 03 nov 2016 11:07 Svara med citat
candyweiss skrev:
När hjulen står stilla Regular Smiley


På min Passat stannar den motorn redan innan hjulen står stilla, riktigt jobbig funktion!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 11:27 Svara med citat
makke1 skrev:
På min Passat stannar den motorn redan innan hjulen står stilla, riktigt jobbig funktion!

Måste vara riktigt irriterande.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tor 03 nov 2016 11:39 Svara med citat
Jag förstår fortfarande inte varför det är så irriterande, det är ju bara att gasa och köra iväg, man märker det knappt.
Både startmotor och batteri är dimensionerade för start/stopp.
Jag kan dock hålla med om att om vädret är sådant att man vill ha motorn igång, då är det en nackdel.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 12:02 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är så irriterande, det är ju bara att gasa och köra iväg, man märker det knappt.
Både startmotor och batteri är dimensionerade för start/stopp.
Jag kan dock hålla med om att om vädret är sådant att man vill ha motorn igång, då är det en nackdel.

Finns exempel på att batteriet tagit slut på 2 år.
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Tor 03 nov 2016 12:31 Svara med citat
Jag har numera en inbyggd reflex att trycka in knappen för att avaktivera start/stopp.Det är lika självklart som för mig som att trycka in kopplingen innan jag vrider på tändningen.
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Tor 03 nov 2016 13:03 Svara med citat
Pensionären skrev:
Bara att ha kopplingen nere med växel ilagd vid tex rödljus, då stannar inte motorn. Den stannar endast när du har friläge i på min med manuell växellåda, vet inte hur det fungerar med DSG.


Vid rödljus använder jag den automatiska handbromsen. Bromsar till stopp, automatiska handbromsen slår till, lägger i friläge. Sedan vid grönt snabbt i med växel och börja gasa, handbromsen släpper automatiskt. Tycker det förfarandet fungerar bättre med start/stopp avaktiverat.

/B
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Tor 03 nov 2016 13:10 Svara med citat
Hej,

Man kan också koda det med VDCS.
http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f197/disable-stop-start-vcds-tw eak-94276.html#post1032492

Men jeg är egentligen glad för funktionen. Jag har DSG och Start/Stopp funktionen träder bara i kraft om jag trycker bromsen hårt ned när jag står stilla. Vid vanlig bromskraft stannar bilen men motorn kör. Ser jag att stoppet blir långvarigt, trycker jag ned bromspedalen och motorn stannar.
För övrigt så är min så att motorn inte stannar (även om jag trycker bromsen hårt ned) om motorn är 1. kall, 2. Air Conditioning kör och temperaturen inte är uppe, 3. om bakrutedefroster är på, 4. om batterispänningen är för låg.

Gilberto
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Tor 03 nov 2016 13:17 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Vad är det som stör med start/stopp funktionen?
Min nya Tiguan kommer att ha det så jag undrar lite varför man ska ta bort funktionen.
Har kört några lånebilar som har haft start/stop och aldrig ens funderat på att det skulle vara något problem, har jag missat något?


Svårt sätta fingret exakt på. Men ibland känns det som om motorn inte riktigt hinner komma upp i varv när jag snabbt slänger i växeln och ska gasa iväg.

Utöver det, samma som någon annan skrivit, funderingar kring den stackars startmotorn, oro för att batteriet ska dras ur/tappa laddning främst vintertid. Kör väldigt lite vintertid, behöver varje minut av laddning batteriet kan få, samt inte kul att motorn stannar när man efter 3 minuters färd hemifrån hamnar i kö, och vill ha lite värme i kupén.

/B
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 14:21 Svara med citat
Gilberto skrev:
Hej,

Man kan också koda det med VDCS.
http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f197/disable-stop-start-vcds-tw eak-94276.html#post1032492

Men jeg är egentligen glad för funktionen. Jag har DSG och Start/Stopp funktionen träder bara i kraft om jag trycker bromsen hårt ned när jag står stilla. Vid vanlig bromskraft stannar bilen men motorn kör. Ser jag att stoppet blir långvarigt, trycker jag ned bromspedalen och motorn stannar.
För övrigt så är min så att motorn inte stannar (även om jag trycker bromsen hårt ned) om motorn är 1. kall, 2. Air Conditioning kör och temperaturen inte är uppe, 3. om bakrutedefroster är på, 4. om batterispänningen är för låg.

Gilberto

Viktigt med DSG är att trampa ner bromsen riktigt ordentligt när man står stilla, annars står den och slirar på lamellerna och då knäcker du lamellerna snabbt.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 14:27 Svara med citat
benkar skrev:
Någon som testat köpa/använda eftermontera.se:s kodningsdosa? Fungerar den?

Nu har jag beställt, återkommer när allt är klart och berättar om hur det fungerar Regular Smiley
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 03 nov 2016 17:56 Svara med citat
candyweiss skrev:
Nu har jag beställt, återkommer när allt är klart och berättar om hur det fungerar Regular Smiley


Spännande! Håll oss underrättade! Start stopp ger mig huvudvärk! Tycker också att det fördröjer starten när det blir grönt, man vill ju ogärna gå på gasen innan bilen startat. Dock gillar jag funktionen tiguan har att den startar när framförvarande bil åker iväg. Synd bara att den också reagerar på en grupp människor som går över gatan när man står vid rött ljus...

Som jag tidigare skrivit så har start stopp resulterat i att jag fuskar och kryper fram för att undvika att bilen stannar och start stopp går i och det är ju inte bra som skrivits tidgare för dsg lådan...
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Tor 03 nov 2016 18:23 Svara med citat
candyweiss skrev:
Nu har jag beställt, återkommer när allt är klart och berättar om hur det fungerar Regular Smiley


Ser fram mot en rapport!

/B
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 03 nov 2016 19:03 Svara med citat
candyweiss skrev:
Viktigt med DSG är att trampa ner bromsen riktigt ordentligt när man står stilla, annars står den och slirar på lamellerna och då knäcker du lamellerna snabbt.


Har jag aldrig hört talas om....Brukar faktiskt inte trycka ner bromsen hårt för att undvika att bilen stannar, upplever ett ryck om man gasar på hårt när den stannar.
Blir väl att köpa en sån där box så man slipper det.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 nov 2016 19:05 Svara med citat
Mranderz skrev:
Spännande! Håll oss underrättade! Start stopp ger mig huvudvärk! Tycker också att det fördröjer starten när det blir grönt, man vill ju ogärna gå på gasen innan bilen startat. Dock gillar jag funktionen tiguan har att den startar när framförvarande bil åker iväg. Synd bara att den också reagerar på en grupp människor som går över gatan när man står vid rött ljus...

Som jag tidigare skrivit så har start stopp resulterat i att jag fuskar och kryper fram för att undvika att bilen stannar och start stopp går i och det är ju inte bra som skrivits tidgare för dsg lådan...


benkar skrev:
Ser fram mot en rapport!

/B


Jag skickade en förfrågan till eftermontera.se innan jag beställde och jag fick snabbt svar att det ska fungera till Tiguan II.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tor 03 nov 2016 21:10 Svara med citat
Gilberto skrev:

Men jeg är egentligen glad för funktionen. Jag har DSG och Start/Stopp funktionen träder bara i kraft om jag trycker bromsen hårt ned när jag står stilla. Vid vanlig bromskraft stannar bilen men motorn kör. Ser jag att stoppet blir långvarigt, trycker jag ned bromspedalen och motorn stannar.
För övrigt så är min så att motorn inte stannar (även om jag trycker bromsen hårt ned) om motorn är 1. kall, 2. Air Conditioning kör och temperaturen inte är uppe, 3. om bakrutedefroster är på, 4. om batterispänningen är för låg.


Jag har också DSG-låda och min motor stannar även vid lätt tryck på bromsen. Till och med innan bilen har stannat helt. Väldigt irriterande när man t.ex ska lämna företräde in i en rondell. Motorn startas så fort den har stannat. Jag brukar därför alltid avaktivera funktionen och skulle jag hamna i en stillastående kö så aktiverar jag funktionen igen. Det gäller bara att komma ihåg att avaktivera funktionen varje gång man startar bilen...
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 03 nov 2016 22:08 Svara med citat
Om man monterar en box, funkar start/stopp knappen då eller helt ur funktion?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 04 nov 2016 6:50 Svara med citat
jdaniels skrev:
Om man monterar en box, funkar start/stopp knappen då eller helt ur funktion?

Fungerar förmodligen inte då man avaktiverat den permanent.
GT4-R
Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle
Lör 05 nov 2016 9:41 Svara med citat
makke1 skrev:
På min Passat stannar den motorn redan innan hjulen står stilla, riktigt jobbig funktion!


Samma här men jag gillar dock funktionen tyst aaaaa. ( trafiklärare )
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 05 nov 2016 18:56 Svara med citat
Nu har jag fått kodningsdosan och start/stopp är avaktiverad, vilket var mycket enkelt.
Det fungerar som jag tänkt, så jag är helt nöjd. Nu blev bilen ännu bättre Thumbs up
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Lör 05 nov 2016 19:10 Svara med citat
candyweiss skrev:
Nu har jag fått kodningsdosan och start/stopp är avaktiverad, vilket var mycket enkelt.
Det fungerar som jag tänkt, så jag är helt nöjd. Nu blev bilen ännu bättre Thumbs up


Tack för ditt test Thumbs up Någon som vet, påverkas nybilsgaranatin om man skulle använda kodningsdosan och stänga av start/stopp -funktionen på detta sätt?

/B
GTIR
Golf 7 R - 17 Ort: Trollhättan
Sön 06 nov 2016 8:44 Svara med citat
Angående dosa vs VCDS. Jag tror dosan är ett enkelt chip som gör samma sak som VCDS. Alltså skickar samma data men som bara innehåller ett kommando. Har sett andra dosor som också bara gör en sak.
Sida 1, 2, 3  >