Forum - Din Volkswagen - Golf MK1, Gröna faran, 1.8t projekt

gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Mån 21 maj 2018 8:54 Svara med citat
Hurra! Då var äntligen avgasröret färdigsvetsat!

Bild

Elen är inkopplad så att man nu startar med originalnyckel! Så Bugrun känns inte omöjligt!
Grandell79
Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby
Mån 21 maj 2018 17:17 Svara med citat
Snyggt!!
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Tis 05 jun 2018 9:25 Svara med citat
Konstig känsla! Den första provturen är avklarad! Very Happy Razz Razz

Bilen har allt blivit lite dammig av ett år i garaget.

Bild

Kvar på todo:
- fixa oljeläckage vid turbon
- fixa oljeläckage från oljekylaren ovanför filtret
- lufta bromsarna lite till
- lite smått och gott annat Regular Smiley

//Andreas
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 06 jun 2018 23:38 Svara med citat
Va kul! Bra jobbat Smile
JukkaGolf2
Golf 2 1.9TD 1989 Ort: Utomlands
Lör 14 jul 2018 18:08 Svara med citat
Vad för slags bromsokar la du dito bromsrör ?o bromsskivor såklart
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Ons 15 aug 2018 13:24 Svara med citat
Det går framåt! Alltid lite småpill kvar. Men nu går motorn bra samt att bromsarna fungerar fint, lite inkörning på dem kvar och inställning av bromsbalans.

Kommer två bilder på den med nya fälgar samt nypolerad Regular Smiley Älskar färgen Regular SmileyRegular Smiley

Bild

Bild

Gällande bromsar så kör jag följande uppsättning:
Fram:
Ok + belägg + hållare från Opel Calibra turbo
280 ventilerade skivor från Golf mk2 G60

Bak:
Ok + belägg från Golf mk3 Gti
239 mm skivor från mk2/mk3 gti
Axeltappar från mk2 gti
Handbromsvajer från scirocco mk2 16v.

//Andreas
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 15 aug 2018 22:28 Svara med citat
Härligt! Fälgarna satt ju som en smäck Regular Smiley Ska den regbesiktigas nu och i så fall hur går det till?
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Fre 31 aug 2018 10:44 Svara med citat
Bilbyggandet har legat lite på is för bröllop. Men nu skall jag ta tag i de sista delarna så skall den regbesiktigas Regular Smiley

Bild
Skön
Golf 1 Cab Ort: Eskilstuna
Fre 11 jan 2019 15:39 Svara med citat
gerward skrev:
Härligt, har följt ditt bygge också, fint fixat!. Det är en härlig färg och den brunaste inredning man kan tänka sig! Blir tyvärr inte originalhjul då de större bromsarna inte får plats då. Men lutar initialt åt BBS RZ från MK3.


//Andreas


Räcker det bara med att byta bromsar för att få en GTD klassad som ombyggt fordon?
Antar det sitter krängningshämmare både fram och bak som på gtierna?
Hur många hk resp vrid har pasatmotorn?
Funderar på att bygga om min mk1 cab (1.6) med en mk4 gti motor (160hkr)..
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Mån 14 jan 2019 8:49 Svara med citat
Grundkravet för att en bil skall räknas som ombyggt fordon varierar, läs gärna mer här:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori_BIL_ 20150501.pdf

Men i mitt fall valde jag att byta motor samt bromsar runt om för att uppfylla formaliakrav för ombyggt fordon.

Nästa steg är att göra rimliga förstärkningar i relation till effekt/bil. I mitt fall valde jag krängningshämmare från gti/cab fram/bak, uppdaterade dämpare och fjädrar, fjäderbensstag fram samt förstärkning mellan länkarmarna. Jag kanske inte hade behövt göra allt men är relativt enkla åtgärder för lite mer vridstyvhet.

Jag har en passat AEB 1,8 T, 150 hk/225NM.

//A
Skön
Golf 1 Cab Ort: Eskilstuna
Mån 14 jan 2019 9:35 Svara med citat
gerward skrev:
Grundkravet för att en bil skall räknas som ombyggt fordon varierar, läs gärna mer här:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori_BIL_ 20150501.pdf

Men i mitt fall valde jag att byta motor samt bromsar runt om för att uppfylla formaliakrav för ombyggt fordon.

Nästa steg är att göra rimliga förstärkningar i relation till effekt/bil. I mitt fall valde jag krängningshämmare från gti/cab fram/bak, uppdaterade dämpare och fjädrar, fjäderbensstag fram samt förstärkning mellan länkarmarna. Jag kanske inte hade behövt göra allt men är relativt enkla åtgärder för lite mer vridstyvhet.

Jag har en passat AEB 1,8 T, 150 hk/225NM.

//A

tack för återkopplingen Smile Motorbytet måste ha ökat körglädjen nått enormt Smile
Tartar
Golf 1 82 Ort: Katrineholm
Mån 05 dec 2022 15:16 Svara med citat
Hej. Lite sugen på ett liknande projekt. Tyvärr fungerar inte länken för bakaxeln. Kan du berätta vilka delar du tog från andra bilar för bakaxeln?
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Tis 13 dec 2022 21:22 Svara med citat
Hej,

Jag körde följande set-up.

Bak:
Ok + okhållare från Golf mk3 Gti
239 mm skivor + belägg från mk2/mk3 gti
Axeltappar från mk2 gti
Handbromsvajer från scirocco mk2 16v.

Skulle jag göra om det idag skulle jag köra Mk4 ok, passar bold on, men du behöver andra bromsslangar.

Eller så skulle jag köra delar från polo 6n.

//A
Sida <  1, 2