Forum - Golf 6 (09-13) - Själv bestämma när parkerings-tjutandet ska starta?

RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Tor 09 jul 2020 22:00 Svara med citat
Hej gossar

Detta jävla pipande o tjutande varje gång jag lägger i backen driver mig till vansinne.

Jag vet att det går att stänga av med den lille knappen framför växelspaken, men jag skulle vilja att det inte startade alls utan att jag själv ber om det.

Nån som har koll på hur detta fungerar? Känns spontant att det borde gå att lösa med en brytare på rätt kabel.
Går det kanske att "hacka till" i vag-com?

Andra alternativet är att stänga av det permanent.

Tack på förhand Very Happy
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Fre 10 jul 2020 15:56 Svara med citat
Mitt första spontana försök blev nu att rycka ur sladden till knappen man stänger av med helt, det visade sig verkningslöst eftersom skiten likt förbannat började tjuta så fort jag la i backen.

Jag tänkte sen att om jag fixar det så att knappen är intryckt hela tiden.... Men det slutade med att det piper konstant istället. Upptäckte att man även kan starta eländet med denna knapp...

Så nu tänker jag i banorna att jaga reda på hur denna tingest får reda på att föraren lägger i backen... Det måste rimligen fungera via en brytare i växellådan, kanske samma som aktiverar backljuset?

Det borde även rimligtvis sitta nån form av "box" någonstans som har hand om detta, någon som kan peka mig åt rätt håll vart jag ska leta efter den?
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Fre 10 jul 2020 16:02 Svara med citat
Jag har "tyvärr" backkamera och då slipper man sådant:).
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Sön 12 jul 2020 19:34 Svara med citat
FRS05 skrev:
Jag har "tyvärr" backkamera och då slipper man sådant:).


Jag har varken begär eller behov alls efter alla dessa elektroniska "stödhjul" som bilar proppas fulla med idag.

Men jag har förståelse för varför det denna utveckling sker o att jag behöver acceptera det.
Jag kan inte välja bort allt detta fåneri om jag vill äga en relativt modern, bränsleeffektiv, säker och driftsäker bil, allt jag kräver är att jag som ägare och förare ges möjlighet att stänga av det, o inte behöva göra så om, o om, o om, o om igen.

Detta med "parkeringshjälpen" är bara en av sakerna jag stör mig på, men nu tar vi en sak i taget Thumbs up

Jag har snart tag i koplingschema, så det ska nog gå att lura detta till att fungera som tjuriga gubben vill Evil or Very Mad
Klubban 2019
Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm
Tor 30 jul 2020 16:34 Svara med citat
RealKasken skrev:
Jag har varken begär eller behov alls efter alla dessa elektroniska "stödhjul" som bilar proppas fulla med idag.

Men jag har förståelse för varför det denna utveckling sker o att jag behöver acceptera det.
Jag kan inte välja bort allt detta fåneri om jag vill äga en relativt modern, bränsleeffektiv, säker och driftsäker bil, allt jag kräver är att jag som ägare och förare ges möjlighet att stänga av det, o inte behöva göra så om, o om, o om, o om igen.

Detta med "parkeringshjälpen" är bara en av sakerna jag stör mig på, men nu tar vi en sak i taget Thumbs up

Jag har snart tag i koplingschema, så det ska nog gå att lura detta till att fungera som tjuriga gubben vill Evil or Very Mad

Det är inte strömbrytare som på den gamla goda tiden. Det är en dator som observerar när backen läggs i. Allt "strömbrytaren" gör är att informera datorn att denna gång så vill du ha det tyst. Det krävs alltså ett omslag från det ena till det andra läget för att datorn ska uppfatta din önskan. Att konstant koppla "till" eller "från" ger inte något omslag som datorn kan reagera på.
På min bil kan man sänka volymen. Har du provat det?
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Lör 15 aug 2020 15:51 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Det är inte strömbrytare som på den gamla goda tiden. Det är en dator som observerar när backen läggs i.


Denna "dator" får ju givetvis sin information någonstans ifrån, detta är ingen svart magi eller något hokus-pokus. På samma sätt som att backljusen tänds när du lägger i backen...
Om jag bara ser till att denna dator inte får reda på att backen läggs i så startar ju inte tjutandet o pipandet, eller hur?

Får se om jag har tid nu i veckan att påminna min kontakt på lokala VW verkstaden, så ska jag nog kunna få detta att fungera som jag vill.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 15 aug 2020 17:23 Svara med citat
RealKasken skrev:
Denna "dator" får ju givetvis sin information någonstans ifrån, detta är ingen svart magi eller något hokus-pokus. På samma sätt som att backljusen tänds när du lägger i backen...
Om jag bara ser till att denna dator inte får reda på att backen läggs i så startar ju inte tjutandet o pipandet, eller hur?

Får se om jag har tid nu i veckan att påminna min kontakt på lokala VW verkstaden, så ska jag nog kunna få detta att fungera som jag vill.

Om du inte tyckte att klubbans förslag var bra kan du ju ju alltid höja volymen på musiken eller sätta i öronproppar när du ska parkera Whistle Dancing Laughing
Klubbans förslag var väl iofs bra om man nu bara kunde sänkt volymen till noll.
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Tis 24 maj 2022 23:03 Svara med citat
Nu äntligen har detta ärende avslutats.

Nu sitter där en liten diskret vipp-brytare som jag kan ställa på antingen "auto" där allt fungerar som vanligt, eller "manuellt". Vid manuellt läge så startas INTE backvarnaren/parkeringshjälpen varje gång du lägger i backen, men går att aktivera om man så önskar.

Helt fullständigt vansinnigt att detta inte går att ordna till via mjukvara.

Om någon likasinnad hittar tråden så löste jag det genom att klippa ena kabeln till backljuskontakten på växellådan, drog sen detta via en brytare i kupén så att jag ha möjlighet att själv välja om bilens "dator" ska få reda på att växellådan har backen i, eller inte.....

Så, med det avklarat så vänder jag min uppmärksamhet mot "anti-sladd" systemet.... Men det får bli en annan tråd.