Duschkungen
Golf 1 +46703416740 Ort: Umeå |
Tor 25 mar 2021 23:36 |
|
Ska byta motor i min Cab -80, av nån anledning sitter det en HM 75hk motor från en mk2, jag tänkte byta till en RP motor (med växellåda) från en -89. Vad behöver man tänka på för att få det att funka? Jag har en komplett donatorbil, behöver jag skaffa nåt mer?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 26 mar 2021 8:24 |
|
Duschkungen skrev: | Ska byta motor i min Cab -80, av nån anledning sitter det en HM 75hk motor från en mk2, jag tänkte byta till en RP motor (med växellåda) från en -89. Vad behöver man tänka på för att få det att funka? Jag har en komplett donatorbil, behöver jag skaffa nåt mer? |
Du behöver fundera lite på hur du tänkt göra med förknasare/tändning gentemot nyare tändning/insprutning
Jag skulle utan tvekan välja rp motorn komplett och flytta över styrbox
|
|
Duschkungen
Fre 26 mar 2021 8:32 |
|
Ja det är planen, Hela paketet med motor/växellåda/katalysator/styrning ska flyttas över från en MK2 -89
|
|
Duschkungen
Tis 30 mar 2021 0:02 |
|
Hur mycket jobb är det i elväg för att få motor med monojet att funka? Hur långt kommer jag på befintlig kabelhärva?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 04 apr 2021 18:34 |
|
Duschkungen skrev: | Hur mycket jobb är det i elväg för att få motor med monojet att funka? Hur långt kommer jag på befintlig kabelhärva? |
Om jag inte kommer ihåg fel har du gamla säkringsboxen med keramiska säkringar du behöver vrida på en gång i halvtimmen....
Jag skulle riva ur i princip all el ur din bil, och hänga i kabelhärvor, säkringscentral etc från donatorbilen. Den har en betydligt modernare stabilare säkringsbox för flatstiftsäkringar.
Anslutningen till ljusströmställare skiljer sig, så där klipper du ihop din gamla kabelhärva mot den nya kabelhärvan så du inte behöver bygga om instrumentbrädan mekaniskt.
I annat fall får du ta donatorbilens motorhärva och stift för stift koppla in dig till din säkringsbox tills allt nödvändigt är inkopplat.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|