Forum - Golf 4 (98-04) - Kontsigt ljud..

brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors
Tor 07 sep 2023 17:43 Svara med citat
Hej!
Är ny här men tänker att ngn kanske vet vad det är för skumt ljud jag kan höra i motorrummet. Det kommer från baksidan av motorn under insuget (tror jag) mot torpedväggen vid kall motor och bara på tomgång..... Lite svårt att beskriva men ungefär "rutt rutt rutt" några ggr sen tyst men kan komma igen nån gång till, men ljudet är ganska högt och försvinner om jag gasar till lite...??? Det kommer inte alltid men då och då. Påverkar inte alls körningen då bilen går som den ska. Snackade med en "mek" och han hade haft samma ljud på en Passat han hade ägt men visste inte heller vad det va för ljud och brydde sig inte utan körde bilen då det enbart hördes vid kall motor och på tomgång, som på min bil... En Golf 1,6 16V Fö.
Ang ljudet så kan man beskriva det som att man drar en "träpinne" fram och tillbaka på en tvättbräda..... Vet inte om det hjälper att förstå hur det låter men jag lägger till detta iaf. Wink
Mvh
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge
Fre 08 sep 2023 21:04 Svara med citat
Så här? https://youtube.com/shorts/xPB6TNuLp8k?si=Z97IEDMoqpr4Wu_C
brumbrum
Fre 08 sep 2023 21:20 Svara med citat
Hej och tack för länken! Men det är inte ngt lagerbank... Det är ett ljud som kommer "stötvis" om man ska försöka beskriva det.... Jättesvårt att komma på ngt som påminner om det mer än om man tänker sig en tvättbräda tex och drar något snabbt över den "rutt och tyst ngn sekund sen kommer ljudet igen rutt.... och så kan det hålla på i kanske 10-15 sekunder och sen är det borta... Som sagt, det är svårt att beskriva det med ord....! Och det kommer från baksidan av motorn om man står framför bilen....... Jätteskumt! Ett annat exempel skulle vara att man drar tex över ekrarna på ett moppehjul med ngt typ en träpinne lite snabbt så kanske det på minner om ljudet.... rutt rutt rutt rutt... Som sagt.. inte lätt att ge ngt exempel.... Wink
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge
Lör 09 sep 2023 22:16 Svara med citat
Ok, pröva sök "vw Golf mk4 engine noises" på YT, finns mycket att välja på.
brumbrum
Lör 16 sep 2023 11:31 Svara med citat
Hittade inget som påminner om det ljudet jag har på bilen tyvärr...
Men en teori som jag fått efter att läst här är att tydligen så är startmotorerna inte är "världens bästa" på dessa modeller.. Och en tanke som slog mig är att kan det vara så att den ligger precis på gränsen att "kugga i" startkransen och nuddar den så att detta ljud uppkommer..? Går ju bara att höra precis efter att jag startat bilen en mkt kort stund...Tycker att just startmotorn låter väldigt "rå och högljudd" när jag startar motorn, lite som ett "litet tröskverk" om jag ska försöka beskriva ljudet.... Fö har bilen gått ca 23 000 mil och jag vet inte hur länge dessa startmotorer håller på just Golfar men jag har aldrig tidigare på andra bilar jag haft råkat ut för att just startmotorerna låtit så "grovt" i sitt ingripande vid starten..... Confused
brumbrum
Ons 20 sep 2023 18:54 Svara med citat
Hej igen! Nu har jag kommit på vad det är som låter när jag startat bilen... Det är gasspjällsmotorn som "rasslar" men som försvinner när man gasat till några ggr! Är den på väg att ge upp eller kan man bara strunta i detta då bilen går som den ska bortsett ifrån att den kan hacka lite på låga varv.. (kan ju iofs ha ett samband) har ingen större lust att behöva byta den också då jag åkt på både kamrem och multiremsbyte senaste månaden....!!! Är tyvärr inte miljonär.... Wink