Th3Glow1ngC4t
Golf 4 1.6 -99 Ort: Gotland |
Lör 16 sep 2023 11:59 |
|
Hej,
Som rubriken säger så är det något fel på mitt tändningslås på min Golf. När jag vrider på nyckeln så händer det ingenting, finns inget startläge och ingen instrument lampa som lyser. Hände plötsligt när jag stod på en parkering med bilen igår, rattlåset funkar och även strömmen till radion.
Måste jag byta hela tändningslåset, och hur får man loss det i så fall? Behöver man koda om något efter byte?
[img]https://imgur.com/MLlY1YB[/img]
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 18 sep 2023 1:33 |
|
Th3Glow1ngC4t skrev: | Hej,
Som rubriken säger så är det något fel på mitt tändningslås på min Golf. När jag vrider på nyckeln så händer det ingenting, finns inget startläge och ingen instrument lampa som lyser. Hände plötsligt när jag stod på en parkering med bilen igår, rattlåset funkar och även strömmen till radion.
Måste jag byta hela tändningslåset, och hur får man loss det i så fall? Behöver man koda om något efter byte?
[img]https://imgur.com/MLlY1YB[/img] |
Du kan ju prova att vicka på nyckeln, trycka den åt olika håll när och se om du får tändning.
Om du är en av personerna som har 27st nycklar hängandes på bilnyckeln är det mycket stor chans att själva elkontakten i tändningslåset gett upp. Bör gå att byta med en vanlig vettig uppsättning handverktyg.
Om du byter själva elkontakten i låset behöver ingenting kodas etc.
|
|
Th3Glow1ngC4t
Golf 4 1.6 -99 Ort: Gotland |
Mån 25 sep 2023 18:23 |
|
r o l l e skrev: | Du kan ju prova att vicka på nyckeln, trycka den åt olika håll när och se om du får tändning.
Om du är en av personerna som har 27st nycklar hängandes på bilnyckeln är det mycket stor chans att själva elkontakten i tändningslåset gett upp. Bör gå att byta med en vanlig vettig uppsättning handverktyg.
Om du byter själva elkontakten i låset behöver ingenting kodas etc. |
Hej, nej har bara en nyckelring(VW emblem) på nyckeln.
Har tagit bort elkontakten på baksidan (se bild nedan) av tändningslås cylindern, och då ramlade en kort metalpinne ut, ser ut som att den är avbruten så jag antar att något har då hänt i tändningslåset och inte att elkontakten är fel på?
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|