Forum - Golf Cabriolet - Elproblem

micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Ons 10 sep 2008 7:38 Svara med citat
Vet inte om det passar sig bättre här eller i nån annan tråd.

Men jag har det delikata problemet att torkare, halvljus och instrumentbrädelyset dör ibland, eller rättare sagt så kommer de och går lite hur de vill. Det sätter dock igång igen (inte halvljuset) när jag ändrar på ljusknappen och sätter den i "mittenläget". Då kör jag med parkeringsljus bara, men regnar det är det rätt nödvändigt.

Tänkbara orsaker: säkringsbox. jordning till torkararm.

En verkstadskille menade att det läcker ner vatten på säkringsboxen i vissa golfar med dålig tätning.


Några fler tänkbara?

/mika
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad
Ons 10 sep 2008 8:03 Svara med citat
Hej.
Det är inte så enkelt att du har en trasig ljusknapp?? Brukar ha en tendens att brännas upp, särskillt om man stoppar i starkare lampor.
Dela knappen (försiktigt) o kolla hur kontaktblecken ser ut.

MVH / Martin.

PS. Jag fick ett ännu konstigare fenomen på min cabbe idag: när jag släcker ljuset på bilen lyser fortfarande instrumentbelysningen, men släcks när jag tar av fronten på stereon ????

Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Ons 10 sep 2008 12:58 Svara med citat
Ah! kan det vara så enkelt? ska kolla genast. på betald arbetstid. Shhh


du... det DÄR låter märkligt. värsta jordfelet eller vadå.

/mika
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad
Mån 15 sep 2008 7:35 Svara med citat
Hur har det gått för dig?? Hittat felet?

Mitt fel försvann igen när jag slog om värmereglaget från varmt till kallt !?! Måste vara nån kabel från stereon som blivit klämd.

Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Tor 18 sep 2008 12:37 Svara med citat
Jag har verkligen inte haft tid. Men lite frågor nu när vi ändå tar upp ämnet:

- Måste man bända loss hela panelen för att komma åt knappen?
- Var sitter jordkabeln till vindrutetorkarmotorn? Den kan vara glapp, vad jag vet.
- Kan det orsakas av säkringsboxen? Och i så fall, kan man bara speja lite 5-56 på den och se om det leder bättre?

Någon som har en bra skiss över elsystemet? Jag tänkte kolla en Haynes annars.

/mika
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Sön 21 sep 2008 19:20 Svara med citat
Nu har jag kollat upp lysknappen. Inget hände, men den var väldigt ärjad.

Det lutar åt byte av säkringsbox. Skitjobbigt. Och då menar jag verkligen skitjobbigt. Ligga där och tita på sladdar. Och dessutom har de ju samma färger allihop. Jag ska verkligen inte ha en bil som kräver handlag alltså... Sad

/mika
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Ons 29 okt 2008 7:21 Svara med citat
Monzen, känner du till någon som har en knapp till salu? Jag måste testa att köpa ny. Hela insatsen har bränt ihop, precis som du sa.

/mika
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad
Ons 29 okt 2008 13:55 Svara med citat
Är det en svensksåld eller importerad bil du har?? Är inte samma knappar i dessa. Jag har en extra knapp till en svensksåld bil, men denna är tyvärr inte till salu, eftersom jag ska montera den i min egen bil, för att få halvljusautomatik.
Du får nog tyvärr börja leta på lokala skrotar, eller ev. höra med en VAG verkstad om dom har hela knappar, eller lösa kontktbleck. Släng även ut en köpesannons här, finns säkert nån som har en knapp till dig.

Lycka till !

Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Tor 30 okt 2008 16:41 Svara med citat
Den är svensksåld så långt som jag vet. Finns dokumenterat...

Jag har serienummer 323 941 531H på knappen. Den jag köpte på skroten hette E. Det är tydligen skillnad. Flera stift sitter annorlunda och dessutom är de fler på min. Har det med automatiskt halvljus att göra?

/mika
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad
Tor 30 okt 2008 21:11 Svara med citat
Sitter o kollar i ETKA... Både -H och -E är för automatiskt halvljus, menden som det står -E är till Mk1 t.o.m årsmodell -89. (till chassienr. 15-K-011-306. därefter heter den -H. Importbilar (min) har -K innan -89 och -G efter..

Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad
Tor 30 okt 2008 21:13 Svara med citat
Enda chansen är nog att hitta en Cabbe eller en Caddy -89 eller nyare m.a.o. Eller kolla med VAG.



PS. Har du delat den från skroten o kollat om blecken e likadana, isf kan du kanske flytta över dessa.

Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Tor 30 okt 2008 22:22 Svara med citat
Ok. det var ju röv. ska alltså kolla caddy efter 89. men jag förtsåt inte det här. mk1 slutade väl tillverkas överhuvudtaget 86 eller 87? eller hur var det där nu igen.

/mika
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Tor 30 okt 2008 22:30 Svara med citat
Ja fattar inte riktigt vilken knapp ni söker men kan det vara denna?

http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-Cabrio-Schalter-Lichtschalter-La_W0QQitem Z360102951404QQcmdZViewItem?hash=item360102951404&_trkparms=72%3A1228| 39%3A1|66%3A2|65%3A12|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

Eller denna?


http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-Cabrio-Lichtschalter_W0QQitemZ27029532186 7QQcmdZViewItem?hash=item270295321867&_trkparms=72%3A1228|39%3A1|66%3A 2|65%3A12|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Tor 30 okt 2008 22:32 Svara med citat
Den sista av dem. men nu hittade jag två knappar på bildelsbasen. men snälla, sno dom inte från mig! jag kommer ringa som en hök imårn bitti! Very Happy

/mika
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Ons 05 nov 2008 11:18 Svara med citat
Ja, det var inte det som var problemet. Skit också.

Låter detta som ett jordfel? Eller vad tror ni?

/mika
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Ons 01 apr 2009 14:20 Svara med citat
Monzen, har du kopplingsschema till mk1 cab?

/mika
micabriolet
Golf 1 Karmann 1,8 -91 Ort: Göteborg
Fre 17 apr 2009 8:16 Svara med citat
Det har fått sin lösning nu!

Tändlåset. Glappkontakt. Att man inte tänkte på det. Jag som bytte säkringsbox och allt.

Men en rolig sak hände när jag upptäckte det. Jag var på väg till besiktningen för att fråga om jag kan besikta den som den ser ut (med relät fritt hängande, startar med skruvmejsel) om jag har kvitto på att jag beställt delen som felar. Relät kostar 406:- på V.A.G.

Då hände det. Trafikpolisen stoppade mig på rutinkontroll 50 meter innan Bilprovningen i Partille... Jag visar vad problemet är med bilen och får blåsa. De börjar diskutera med mig om att jag ska få 1500:- i böter för att jag kör med en obesiktad bil. Tre pers står böjda över mig. Jag förklarar.

- Jag ska till besiktingen och kommer precis från min verkstad. (Detta stämmer.)
- Har du papper på det? Kvitto? Bokningstid? De har ingen dropin i Partille?
- Verkstaden är mina kompisar, så, nä.

De dividerar i tio minuter med mig, jag förklarar läget och visar hur jag startar bilen och att det är det enda som gjort att den stått hela vintern. Känns hopplöst. Precis när jag ska skriva på boten säger den ena polisen:

- Nä, vänta lite. Vi skiter i det här. Vi bryr oss inte. Jag har haft många golfar och jag vet att den kan glappa, den kontakten. Fixa du din fyrahundring och besikta bilen. Det är en äkta entusiastbil det här. Måste säga att din Cab är i j-ligt bra skick också, men jag ser at den stått hela vintern, så dammig den är. Det är din lyckodag idag. Stick nu innan vi ångrar oss.

Tack trafikpolisen för att det finns golfentusiaster!

/mika