Forum - Volkswagen Passat - Passat 3b 1.8t AEB Tänder inte på alla 4 ibland

HellSpawn
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 11 feb 2011 19:40 Svara med citat
Har dykt upp ett jobbigt fel. det verkar som att den inte täder på alla 4 i bland, händer oftast efter belastning.

1:a gången var bilen kall, jag flyttade den 20m för att packa i packning och motorn borjade vibrera (med jämn gång) på tomgången ett tag för att sedan dö, jag försökte genast starta igen men motorn bara snurra utan att tända på något cylinder. väntar ett tag och testar igen och hon startar motvilligt och fortsätter att vibrera för att sedan övergå till att gå helt normalt igen. hade kört ca 120 mil dagen innan med 4 passagerare +packning.

2:a gången vad motorn varmkörd (ca 5 mil) och efter en ganska kraftig accelleration försvann all ork i motorn. hande ingenting när jag gasade med en växel i. jag stannar och samma vibrationer uppstår och motorn dör. startar motvilligt igen och efter ett tag går det att köra som vanligt.

3:e gången sitter jag och en bekant med vag-com och kollar LMM samt termostat (för annat fel), vi håller ca 4k varv för att få motorn varm (stillastående) och helt plötsligt slutar den tända på alla cylindrar igen ett tag och återgår till att fungera normalt. LMM verkar okey.

Vi gissade på att tändförstärkaren börjar ge upp så jag köper en på skroten men det gjorde ingen skillnad.

Har lämnat in bilen påverkstad men de kan inte hitta något fel eftersom de inte kan framkalla symtomen.

Det sitter BSR cchipp i samt öppet filter.
bytte tändstift för ca 400 mil sedan men inte till bosch (nått skit från mekonomen) enligt verkstaden är det ingen problem men stiften..

Fördelardosa? kablar? ECU?
Jag hade glapp i chippet som satt i innan BSR chippet. men då tvärdog bara motorn.
tackar för hjälp.

www.myspace.com/prayforlocust

I have nothing against god, its the fanclub i can't take.
HellSpawn
Fre 11 feb 2011 19:50 Svara med citat
Har inga felkoder btw...

HellSpawn
Tor 17 feb 2011 21:03 Svara med citat
Har nu bytt turbon, soppafiltret och tändstiften och detta fel har inte uppståt igen (kört ca 35 mil). men...en annan grej har uppstått iom den nya turbon
Ser här:
http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=15766

någon som vet mer om turbos?

Henrik f
Golf 1 Gli -86 Ort: Vänersborg
Fre 18 feb 2011 5:37 Svara med citat
Hadde samma problem med en gammal saab turbo
som jag hade skruvat upp turbotrycket för mycket på.
Då stängde motorn av sig för att skydda sig

GOLFCAB
HellSpawn
Fre 18 feb 2011 8:57 Svara med citat
även bara för någon hundradels sekund? kan wastegate på ny turbon vara fel inställd?

Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 18 feb 2011 10:55 Svara med citat
Klart den kan vara för hårt ställd.
Är det inge annat gjort med bilen. Chip eller dylikt skulle man nog behöva sänka laddet.

Inte aktiv längre.
darkien
Fre 18 feb 2011 11:04 Svara med citat
Prova släppa ytterst lite på WG
hade samma på en gammal ådi turbo där vi spänt WG aningen för hårt Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
HellSpawn
Fre 18 feb 2011 11:40 Svara med citat
Sitter ett BSR chipp i och enligt dem ska de ge ca1.4 bar.

Kan dock vara så att det överstiger detta när bilen beter sig såhär. har inte kollat JÄÄÄÄTTE noga när det just händer.

Men ar det inte magnetventilen som styr WG?
Detta är inte en orginalturbo så det är mycket möjligt att den inte är rätt inställd.

nåste man lossa på något för att justera den? kommer man ens åt den utan att riva massa saker?

Tack för hjälpen btw!!

HellSpawn
Lör 19 feb 2011 10:44 Svara med citat
Kollat lite noggannare nu när det händer och det kan ske på 1.2-1.3 bar men jag gasade även upp den i 1.5 bar utan att det hände. det verkar varigerar en del beroende på grepp och last. det kan inte vara LMM som slutar lira när turbon drar in "för mycke" luft?

Varvtalsmätaren rör sig inte när detta händer men laddnätaren visar att laddet försvinner.

HellSpawn
Mån 21 feb 2011 16:57 Svara med citat
Pratat med BSR i dag och killen där tyckte att det lät som feltändning pga dåliga tändstift, men de e å andra sidan helt nya. Enligt honom går passaten i limpmode om den överstiger laddtrycket med 0.3 bar. programvara i min bil ska ge ca 1.35 bar villket gör att bilen går i limpmode efter 1.65 bar.

Han tipsade på att jag kunde kolla om grundladdtrycket på nya turbon stämmde genom att koppla ur sladden till magnetventilen, då skulle laddet hamna på 0.25-0.3 bar. övertiger det 0.3 bar är WG ställd för hårt. jag testade och fick som mest ca 0.35 bar.
Men de 2 senaste gånger jag har kört har jag INTE haft problemet alls och även noterat ett maxladdtryck på 1.6 bar. Uppenbarligen är WG för hårt ställd men frågan är om de va de som orsakade "rycken".
Jag har hitintills inte hamnat i "Limp to home mode" pga för högt ladd.

Jag antar att Passaten använder "Limp to home mode" i stället för att stänga av sig som Saab gör?

Edit: Glömde säga att sista 2 gångerna motorn gjorde såhär var det på ca 1.25 bar....