Forum - Golf 3 (92-99) - Orolig tomgång (löst ÄNTLIGEN, dålig inspruts-styrenhet)

dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Fre 20 jan 2012 10:47 Svara med citat
Jag tackar så hemskt mycket för tipsen. Tyvärr kommer jag inte ha mycket tid till detta i helgen. Alternativ 1 som du tipsade om skulle jag nog kunna prova men känner mig osäker på vilken slang du pratar om.
dannejanne
Lör 21 jan 2012 13:15 Svara med citat
Liten uppdatering.

Från och med att jag slutade jobbet igår eftermiddag så har bilen helt plötsligt börjat gå typ 90% bättre bara så där.

Jag har kunnat köra väldigt långa sträckor utan att bilen har ryckt på låga varv eller fått svajande tomgång. De få gånger det har kommit tillbaka så har det räckt att gasa ur bilen rejält eller starta om den så har det försvunnit. Dessutom går den inte lika illa som förut när det händer.

Så jag tror och hoppas på att det är Redline oljan som börjar ge effekt. I ca. 30 mil efter jag hällde i det så gick den typ sämre och sämre för att helt plötsligt blir väldigt mycket bättre från och med igår. Möjligt oljan lossat på all skit och det har gått igenom systemet till slut.

Har i alla fall tankat fullt nu igen idag och hällde i en flaska olja till. Väntar med verkstaden och ska köra upp den här tanken också.
dannejanne
Tor 15 mar 2012 16:50 Svara med citat
Uppdatering:

Bilen har aldrig gått riktigt bra sedan jag höll på med den som fan. Det vart tillfälligt bättre efter jag kört med 2st flarror med Redline injection cleaner. Men sen har det kommit tillbaka och den har svajat Ordentlligt på tomgång och låtit riktigt sjuk, ryckt på låga varv samt dör ofta på tomgången. Bensin som fan har det börjat lukta inne i kupén också samt att det har poffat en del ur avgassystemet på senare tid.

Inte brytt mig så mycket på sistonde. Men igår lämnade jag in den för läsning av felkoder. Se på fan då att den gav felkod på en spridare. Så jag var på rätt spår ganska länge men den var tydligen bortom räddning tyvärr.

Har nu kopplat ur den spridaren helt och kör på 3 cylindrar. Bilen går mycket sämre vid gaspådrag nu men tomgången är mycket mer stabil utan den 4'e spridaren inkopplad.

Så nu har jag köpt några nya spridare och de ska sättas dit på Tisdag nästa vecka.

Nästa gång ska jag läsa felkoder lite tidigare. Innan man ger sig på alla grejer. Men grejen är den att denna gång har det bara varit positivt så här i efterhand. Jag lärde känna min bils motor ordentligt genom allt pillande samt att det var ändå dags att serva den och nu har jag ju bytt de flesta grejer under huven som har med tändingen att göra.
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands
Tor 15 mar 2012 17:21 Svara med citat
Inget ont utan att det har något gott med sig Smile

Då e de bara hoppas på att det är spridaren som gjort allt strul och att den kommer gå som den ska när den e bytt..
Håll oss uppdaterade med bytet sen..
dannejanne
Lör 17 mar 2012 15:07 Svara med citat
Bytte spridarna själv idag. Alla 4. Bilen går inte bättre för det.

Nu lägger inte ut mer pengar på den. Kör med den tills det är dags att besikta den i Maj sen ställer jag av den och försöker sälja den till någon händig.
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm
Lör 17 mar 2012 17:55 Svara med citat
dannejanne skrev:
Bytte spridarna själv idag. Alla 4. Bilen går inte bättre för det.

Nu lägger inte ut mer pengar på den. Kör med den tills det är dags att besikta den i Maj sen ställer jag av den och försöker sälja den till någon händig.

Inte ge upp nu när du är så nära lösningen.
Får du felkod på någon spridare kan det ju vara kablaget som är dåligt.
Kolla de små kablarna till alla spidarna med föstoringsglas, troligtvis hittar du något där.
dannejanne
Sön 18 mar 2012 13:34 Svara med citat
monti garbi skrev:
Inte ge upp nu när du är så nära lösningen.
Får du felkod på någon spridare kan det ju vara kablaget som är dåligt.
Kolla de små kablarna till alla spidarna med föstoringsglas, troligtvis hittar du något där.

Måste göra en rättelse. Bilen går mycket bättre efter jag bytt spridarna har jag märkt nu. Den rycker inte på låga varv längre och den går mycket bättre. Som en klocka igen för det mesta.

Men...tomgången svajar fortfarande ibland. Den tycks inte svaja lika mycket dock men lever fortfarande sitt egna liv ibland. Men den går bra oftare nu men problemet kvarstår. Koppla in den i dator idag igen men inga felkoder förutom spridaren finns (som vi nu släckt). Körde sedan en sväng på 15 minuter och ingen felkod kom tillbaka även om bilen gick dåligt en stund under den körningen.
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Sön 18 mar 2012 13:51 Svara med citat
Jaha ja, detta verkar vara ett svår löst problem, i alla fall att lösa via vebben.

Blir segt för alla att läsa hela tråden, kan du inte uppdatera oss lite och lista vad du har byttt för delar....

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
dannejanne
Sön 18 mar 2012 15:50 Svara med citat
Svajande tomgång, rycker på låga varv (borta dock sen jag bytte spridare, den ryckiga gången), dör ibland vid frikoppling. Den beter sig olika vid gas släpp. Oftast går den ner som vanligt. Andra gånger störtdyker den ner till 600-400rmp och sen studsar upp igen till 1000rmp för att sedan småsvaja runt 600rpm som tomgången ligger på. Andra gånger stannar den upp vid 1000rpm vid gas släpp och ligger där nån sekund, åker sakta ner till 800rpm o stannar upp lite för att sen sjunka till 600 och småsvaja lite.

Det dyker upp på måfå, mitt problem. Kommer och går som det vill ofta utan mönster. Men allra oftast när bilen gått varmkörd sedan stått en stund och man sätter på den igen. Drar man då ur bilen ORDENTLIGT, typ upp till 6000rpm så går den ofta bra igen. För en stund ibland men ofta ända tills man stänger av den och sätter på den igen. Tycks alltid gå bra vid kallstart numera.

Har bytt till nytt: rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, tändspole, alla spridare (som gjorde stor skillnad på motorgången generellt), bränslefilter, lambdasond, motortempgivare, luftfilter, rengjort vevhusventilation samt gasspjäll ordentligt och sprutat startgas överallt utan resultat. Har även kört 2 fulla tanker med Redline injection cleaner utan resultat.
dannejanne
Mån 19 mar 2012 7:35 Svara med citat
Imorrse svajade den på tomgång från kallstart. Det försvann innan bilen kom upp i 90c och var bra i 1½ mil.

Då stängde jag av motorn när jag rullade fram till ett trafikljus sen satte på den direkt igen. Visst... då svajade den på tomgång igen på en gång. Körde en bit till och då försvann det för att inte komma tillbaka resterande halv milen.

Grejen är den att jag vägrar lägga ut så mycket som en tusenlapp till på denna bil och riskera att felet inte hittas ännu igen. Så jag är nog benägen att säga att jag ger upp och kör till besiktning i Maj sen ställer jag av skiten och köper något nytt istället så småningom. Har redan lagt ut alldeles för mycket pengar på denna bil i min felsökning med tanke på vad bilen kostar och verkstad går ju fetbort i detta läge.
dannejanne
Mån 19 mar 2012 10:21 Svara med citat
EN FRÅGA:

Om jag med tändningen på, motor avstängd, rycker i gasvajern till spjället... ska det inte klicka då när man börjar dra i den och sen när den kommer till fullgas? Tycker mig ha läst det någonstans. Det klickar ingenting varken när spjället går ur tomgångsläge eller vid fullgas. Skulle detta kunna betyda att tomgångsmotorn är paj?

Tacksam för svar ang. detta. Jag har inte förgasar varianten utan bara ett spjällhus med inbyggd tomgångreglator som inte går att byta ut för sig eller plocka ur såvitt jag vet.
dannejanne
Mån 19 mar 2012 13:56 Svara med citat
Jag gör så här. Det här är verkligen sista grejen innan jag ger upp med detta. Men måste testa detta.

Åker till skroten idag och plockar ut en inspruts styrenhet samt ett spjällhus. Byter en sak i taget och ser om något av dem är felet. Om det inte är det så lämnar jag bara tillbaka grejerna och får tillbaka det mesta av pengarna. Är något av dem felet så är det ju löst.

Men det här är verkligen sista rycket innan jag säger adjö till bilen. I värsta fall blir det en kostnad på 800kr för ingenting. Men då vet jag också att jag har gjort allt jag har kunnat.
Edberg 70
Golf 4 1,6 Ort: Oskarshamn
Tis 20 mar 2012 6:16 Svara med citat
Har du provat att göra en grundinställning på VAG?
Jag gjorde det igår på min Golf (AEE MOTORN) och min fungerar igen..
Har haft samma problem som du och bytt massor med delar utan resultat...
Hoppas detta kan vara till någon hjälp..
Mvh Edberg Very Happy
dannejanne
Tis 20 mar 2012 7:40 Svara med citat
Vi gjorde en grundinställning igår samtidigt som vi höll på att byta spjällhus. Vilket inte gjorde skillnad tyvärr något av dem.

Ikväll ska vi koppla in insprutings-styrboxen och prova. Vi måste koda om nyckeln så att den matchar den nya boxen för startspärren kickar in annars. Men har tillgång till kompisens arbetsplats med vag-com.
dannejanne
Tis 20 mar 2012 17:53 Svara med citat
ÄNTLIGEN!!

Vi bytte som sagt styrenheten idag och efter det så började den gå bra igen efter man kört ett tag. Direkt efter bytet gick den dåligt som vanligt men den behövde köras in lite och gå igenom systemet.

Har nu fått förhöjd tomgång. Den la sig på 800rpm gentemot 600 som den alltid legat på. Sen justerade vi ytterliggare genom att vrida på fördelaren så nu ligger den fint på 900-1000rpm. Med den förra styrenheten så händen ingenting när man vred på fördelaren, vilket var konstigt.

Så nu har jag äntligen en helt fungerande bil igen! Självklart var det ju den dyraste delen det var fel på men just nu skiter jag i det.

Tack för all assistans i denna virriga tråd.
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tis 20 mar 2012 22:37 Svara med citat
Gött att det löste sig, bara hoppas att det håller i sig ett bra tag framöver!!!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
dannejanne
Ons 21 mar 2012 7:08 Svara med citat
Haha ja. Nu är ju fan bilen så gott som helrenoverad efter min felsökning så blir det mer knas nu snart då blir jag less. Styrenheten är väl kanske inte det första man tänker på vid tomgångsproblem. I mitt fall var det det allra sista.
Sida <  1, 2, 3