Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - NYKROCKAD (tips och trix)

rgsvd
Jetta CL-87 Ort: Stockholm
Lör 09 jun 2012 23:11 Svara med citat
Vi har alltså precis blivit påkörda och är ganska knycklade i bakskärmen/aktern. inget som lagas.
tänkte fråga om lite spontana tips i kontakt med försäkringsbolag och sånt. kommer nog lite frågor här sen som jag hoppas att nån vill svara på. /RGSVD
rgsvd
Jetta CL-87 Ort: Stockholm
Lör 09 jun 2012 23:14 Svara med citat
Vad är brukligt att försäkringsbolagen ger för en gammal golf? funderar på om jag orkar sälja delar istället. (fungerar det så att jag kan välja på deras bud eller behålla den?)

hur går det att sälja bilar till skroten som man plockat delar från?
Isilvara
VW Scirocco GTi -78 Ort: Stockholm
Lör 09 jun 2012 23:27 Svara med citat
Dubbelpost

Senast ändrad Lör 09 jun 2012 23:34, ändrad totalt 1 gång
Isilvara
VW Scirocco GTi -78 Ort: Stockholm
Lör 09 jun 2012 23:29 Svara med citat
rgsvd skrev:
Vad är brukligt att försäkringsbolagen ger för en gammal golf? funderar på om jag orkar sälja delar istället. (fungerar det så att jag kan välja på deras bud eller behålla den?)

hur går det att sälja bilar till skroten som man plockat delar från?

Har tyvärr ingen aning om hur det fungerar.

Kan iaf säga att detet är rätt stor skillnad från skrot till skrot, själv fick jag ge 300 för att skrota en tom golf 1 kaross med trasig motor och då hämtade dom den där den stod. Va dock ett år sen.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 10 jun 2012 1:34 Svara med citat
Du kommer bli erbjuden ett belopp, gissningsvis 5-8000 kr.

Du får ta egna eftermonterade tillbehör men i övrigt ska bilen vara komplett.

Kan bistå dig med hjälp via PM. Smile
sexy_00
Golf 4 R32 Ort: Växjö
Sön 10 jun 2012 9:48 Svara med citat
MiWi skrev:
Du kommer bli erbjuden ett belopp, gissningsvis 5-8000 kr.

Du får ta egna eftermonterade tillbehör men i övrigt ska bilen vara komplett.

Kan bistå dig med hjälp via PM. Smile

5-8000 k kan du drömma om, inget illa men du kommer att få ca 2-3000kr. lycka till
MiWi
Sön 10 jun 2012 11:20 Svara med citat
sexy_00 skrev:
5-8000 k kan du drömma om, inget illa men du kommer att få ca 2-3000kr. lycka till

Ja, om man är van att böja sig fram och ta emot utan protest så kan man nog bli utan ersättning. Wink

Saken är den att man kan förhandla rätt bra när skadorna kommer från annan part. Om du har kviton på arbete/delar så så ska du givetvis ta med dem i värderingen.

Nu tror jag inte grundvärdet hamnar på mer än 5000 kr, men räknar man med ävriga ersättningsanspråk så kan det bli mer. Smile

GT bör ha samma värde som GTI.
MiWi
Sön 10 jun 2012 11:23 Svara med citat
Sedan finns ett alternativ två.

Med tanke på bilens låga värde brukar man kunna förhandla till sig ersättning för skadorna men att man ändå får behålla bilen. Kan vara en idé om du vill sälja bilen i delar därefter.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 10 jun 2012 11:41 Svara med citat
Har man nån form av byggblogg här borde väl de kunna styrka eventuell ersättnings grad? (fy fan va de lät vuxet Very Happy *sträcker på mej*

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!