Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Hur får man bort asfalt stänk?

Mingan77
Golf 4 GTI Ort: Västerås
Mån 18 feb 2013 14:33 Svara med citat
Som rubriken lyder:

hur får man bort asfalt stänk på en bil som enklast utan att skada lacken ?

alla metoder är välkomna så länge de inte förstör lacken på en bil

Min bil
Golf IV TYSKSTUK RedLight -12
http://www.garaget.org/mingan77
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 18 feb 2013 16:55 Svara med citat
Mingan77 skrev:
Som rubriken lyder:

hur får man bort asfalt stänk på en bil som enklast utan att skada lacken ?

alla metoder är välkomna så länge de inte förstör lacken på en bil

Denna tex http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Motortvatt- 364502/

eller denna http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Kallavfettn ing-364610/
RymdSegel
Vento Ort: Strängnäs
Mån 18 feb 2013 23:10 Svara med citat
HD grön kallas någon avfettning som jag läst att den ska vara grym mot det, har dock inte provat själv
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Tis 19 feb 2013 12:46 Svara med citat
Ett medel som jag använder är
http://www.autosmart.se/Avfettning-Rengoring/Power

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Lör 23 feb 2013 20:17 Svara med citat
Tror den Boster länkar verkar vettig, och snällare mot lacken. Känns som om biltema är biltema. Man får vad man betalar för men jag kan ju ha fel. Smile
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 23 feb 2013 20:38 Svara med citat
boster skrev:
Ett medel som jag använder är
http://www.autosmart.se/Avfettning-Rengoring/Power

Kan bara hålla med, har använt denna i några år nu, med bra resultat.
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Lör 23 feb 2013 20:57 Svara med citat
KINGEN skrev:
Tror den Boster länkar verkar vettig, och snällare mot lacken. Känns som om biltema är biltema. Man får vad man betalar för men jag kan ju ha fel. Smile

NOPP du har rätt Very Happy

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
candyweiss
Tis 26 feb 2013 16:49 Svara med citat
Olof skrev:
Kan bara hålla med, har använt denna i några år nu, med bra resultat.

Använde Autosmart Power idag, grymt effektivt Thumbs up

Faktiskt bästa jag testat, blir min favorit i fortsättningen Laughing
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tis 26 feb 2013 18:05 Svara med citat
Kör prickbort Smile funka super tycker ja, finns tjärlösare med annars

.....privat liv.....
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Ons 06 mar 2013 11:59 Svara med citat
Köpte något turtle prewasch - t på mekonomen igår, funkade RIKTIGT bra måste jag säga. kan jag starkt rekomendera!
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Ons 06 mar 2013 19:01 Svara med citat
ReD- skrev:
Köpte något turtle prewasch - t på mekonomen igår, funkade RIKTIGT bra måste jag säga. kan jag starkt rekomendera!

Kan inte annat än instämma , denna avfettning är enligt mig helgrym på att lösa även den svåraste smutsen.
Största fördelen är att pga att den är i Gel form så rinner den ej neråt utan ligger kvar på lacken hela tiden och mjukar upp skiten...till och med asfaltprickar löses upp och blir så mjuka att de rinner bort då man spolar bilen med högtryckstvätten vilket gör att nu vintertid så blir min bil skinande ren utan nån ansträngning alls.
Nackdelen är väl prislappen men jag tycker den är värd varenda krona pga sin effektivitet. Very Happy
ReD-
Ons 06 mar 2013 19:11 Svara med citat
Family_man skrev:
Kan inte annat än instämma , denna avfettning är enligt mig helgrym på att lösa även den svåraste smutsen.
Största fördelen är att pga att den är i Gel form så rinner den ej neråt utan ligger kvar på lacken hela tiden och mjukar upp skiten...till och med asfaltprickar löses upp och blir så mjuka att de rinner bort då man spolar bilen med högtryckstvätten vilket gör att nu vintertid så blir min bil skinande ren utan nån ansträngning alls.
Nackdelen är väl prislappen men jag tycker den är värd varenda krona pga sin effektivitet. Very Happy

mekonomen mariestad hade den i en rätt prisvänlig dunk med, blev mkt billigare än sprayflaskan (köpte båda så man har en sprayflaska med) Razz
candyweiss
Ons 06 mar 2013 21:18 Svara med citat
ReD- skrev:

Jo denna har jag använt hela vintern, precis som du skriver så är den bra iom att den är i gelform, denna du menar? http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/extreme/turtle-ext9/

De på Mekonomen sade också att den är riktikt bra och det stämmer, men jag testade Autosmart Power och tycker att den löser allt skit betydligt bättre, skulle bara också varit i gelform som turtle.

Turtle har ju tom vunnit något test, så bra är den.
ReD-
Ons 06 mar 2013 21:25 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jo denna har jag använt hela vintern, precis som du skriver så är den bra iom att den är i gelform, denna du menar? http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/extreme/turtle-ext9/

De på Mekonomen sade också att den är riktikt bra och det stämmer, men jag testade Autosmart Power och tycker att den löser allt skit betydligt bättre, skulle bara också varit i gelform som turtle.

Turtle har ju tom vunnit något test, så bra är den.

jo det är precis den. autosmart på sommaren och turtle på vintern alltså då ;D
Family_man
Ons 06 mar 2013 21:25 Svara med citat
ReD- skrev:
mekonomen mariestad hade den i en rätt prisvänlig dunk med, blev mkt billigare än sprayflaskan (köpte båda så man har en sprayflaska med) Razz

Det blir nog till att köpa en dunk för mig med tror jag.
Denna avfettning är faktiskt så effektiv och tar så rejält att jag fått sluta lägga den på bakluckans spoiler med tillhörande originalmonterade bromsljus på min nuvarande Skoda Octavia kombi 2011 pga att bromsljusen spricker i kanterna och den dubbehäftande tejpen löses upp av avfettningen.
Fick byta första bromsljuset efter 6 månader och det andra vid 11 månaders ålder på bilen och fattade inte varför det spricker....det var mekanikern som sa att avfettningarna kan orsaka detta medan jag nog vill få det till att plastkvaliteten är usel på denna detalj.
Gjorde dock ett experiment och skyddade bromsljuset när jag la på avfettningen och det gjorde susen för efter det så har det tredjde bromsljuset förblivit opåverkat tvätt efter tvätt.
Superbra produkt det här bara man tänker sig för och är lite försiktig på tex lyktglas och andra plastdetaljer vilket ju i och för sig står i instruktionsboken också men långt ifrån alla lusläser ju denna till sin bil. Smile
ReD-
Ons 06 mar 2013 21:27 Svara med citat
Har ju toningsfilm på mina lampor så har lite extraskydd Razz. men syntes inget på toningen efter några tvättar med detta medel så kanske är något i den filmen som inte reagerar ihop med medlet ? Regular Smiley
Family_man
Ons 06 mar 2013 22:05 Svara med citat
ReD- skrev:
Har ju toningsfilm på mina lampor så har lite extraskydd Razz. men syntes inget på toningen efter några tvättar med detta medel så kanske är något i den filmen som inte reagerar ihop med medlet ? Regular Smiley

Eller så är det helt enkelt så att plastkvaliteten på skodans övre bromsljus är usel i kombination med att det sitter så placerat att avfettningen väldigt lätt kan tränga ned under kanten på glaset och börja bearbeta den dubbelhäftande tejpen.
Blir nog betydligt bättre på Golf 7 när man får den , det bromsljuset sitter ju monterat så att vatten och avfettning rinner neråt över glaset medans mitt bromsljus sitter uppe på bakspoliern , jag har då inte märkt att några andra lyktor eller plastdetaljer tagit skada av PreWashen...man skall ju kunna låta den ligga över natten enligt reklamen då den inte skall kunna torka in på lacken(skulle jag nog inte prova i alla fall) men det vore kanske att utmana ödet.
Sommartid använder jag varken supertvätten eller PreWashen utan nån alkalisk avfettning i kombination med Sanego Waxschampoo och det funkar klockrent den årstiden. Very Happy
Family_man
Ons 06 mar 2013 22:16 Svara med citat
Vintersmutsen är dock inte det jag tycker är svårast att skydda bilen från utan sommartiden med fågelbajs samt de förhatliga insekterna som båda kan göra oerhörd skada på lacken ifall solen får göra sitt till.
Jag har med mig mitt sommarkit i bagaget som består av en 5 liters dunk med rent vatten , en tom glassburk som jag gjort lufthål i locket på och en Waterabsorber som jag köpte på Jula...är en slags svamp som súger upp otroligt mkt vatten och är supermjuk mot lacken.
varje gång jag kört med bilen så DUTTAR jag med denna svamp indränkt i vatten och den löser upp alla flugorna utan att lämna minsta spår efter dem eller ger några repor på lacken då jag aldrig rör svampen över lacken utan endast duttar tills dem lösts upp...sedan suger jag bara upp vattendropparna som blir och bilen ser alltid nytvättad ut utan att man får några vattenfläckar som torkar i solen och ger fula fläckar.
Fågelskit på bilen behandlar jag på samma vis...funkar otroligt bra för mig och tar inte alls lång tid efter jag kört med bilen(tid som jag gärna lägger ned hellre än att få dyra etsningar av tex fågelskit på lacken) . Very Happy Very Happy

En fördel med den vita Golf jag beställt är ju att jag ännu bättre kommer se insekterna på lacken så jag säkert vet att jag inte missar någon. Very Happy