Forum - Din Volkswagen - Wolfen's Golf mk2 GTI16V

Wolf_GTI16V
Golf 2 1.8 GTI 16V -88 Ort: Hofors
Mån 05 jun 2017 22:18 Svara med citat
Hej, tänkte visa upp min Golf mk2 GTI 16V 1,8 från -88 som jag håller på att renovera lite Wink.

Så här ser den ut just nu. Lite trökig till synes xD och går lite krassligt, där av att jag ska renovera motorn även fast den inte har gått långt, runt 14k mil.

Bild
Bild
Bild

Dock nån vecka innan jag skulle riva ur motorn så skulle jag byta bensinpumparna och när jag skulle ur med pumpen under golvet så gick självklart en av dom 2 rostiga bränsleledningarna av... Så blev till att renovera den först Smile Blev nya banjokopplingar å bränsleledningar i plast. Och det fungerar utmärkt nu utan lekage. Samt att motorn gick lite renare Smile

Bild
Bild
Bild

Så nu när det är fixat så är det bara att ta ur motorn då och ner med den i garaget. Smile

var tvungen att såga av avgassystemet då den har rostat ihop helt..
Bild

Så äntligen ur monterad! Smile
Bild
Bild
Bild

Märkte även att grenröret var slut ><
Bild
så det fick bli en sån här Smile
Bild

Hade även fixat till insuget innan jag hade bestämt mig för att ta ur motorn Smile

blästrat och tvättat och klar för lack. Smile
Bild
Lackad men inte klar nä Smile
Bild
Sådär lite med färg Smile
Bild
Så nu klart! Smile
Bild

Kommer mycket mer snart! Smile

Senast ändrad Ons 07 jun 2017 12:15, ändrad totalt 1 gång
Wolf_GTI16V
Ons 07 jun 2017 8:41 Svara med citat
Sådär, nu är motorn upp hängd i garaget och strippad från små detaljer och även tvättad Smile

Bild

Har även målat blocket matt svart Smile Då mitt färg tema på min bil blir svart och mörkrött Smile Så nu när det är klart så ska jag ta av toppen för att kolla ventilerna och byta ventil tätningar Smile

Bild
Wolf_GTI16V
Ons 07 jun 2017 8:46 Svara med citat
Sådär nu är ventilkåpan av, nu ska kammarna bort
Bild

Så nu är dom borta, nu av med toppen då Smile

Bild
Sådär är den av från blocket Smile
Bild
Bild
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Tor 08 jun 2017 13:41 Svara med citat
Det var ju ett roligt litet projekt men varför tror du att motorn behöver renoveras, hade den dålig komp?
Kan ju vara det där invecklade insprutningssystemet som krånglar. Smile
Wolf_GTI16V
Tor 08 jun 2017 22:49 Svara med citat
Andreas H skrev:
Det var ju ett roligt litet projekt men varför tror du att motorn behöver renoveras, hade den dålig komp?
Kan ju vara det där invecklade insprutningssystemet som krånglar. Smile

Nä valde att göra det jag har gjort för att alla packningar gick pga en dålig olja som jag köpte av en bekant... (kommer aldrig göra det igen >.< ) sen var det nåt som skramla i motorn som inte lät så bra, och jag vet att kamen var fel minst en kugg. Så ville säkerställa att ventilerna och kolvarna inte var skadade men dom var bra, och nu har jag bytt alla tätningar samt ny oljepump och ny drivkedja till kamaxlarna Smile Så jag hoppas att det fungerar bättre nu Razz visst kan vara något knas på det roliga insprutningssystemet D: så lär se över det med sen >.<
Wolf_GTI16V
Tor 08 jun 2017 22:53 Svara med citat
Juste ja glömde lägga upp resultatet på av monteringen av grenröret... 4 bultar drogs av... och 2 muttrar gick inte att skruva på då dom nästan helt hade rostat bort >.<

Resultatet blev.
Bild
Bild
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Fre 09 jun 2017 6:02 Svara med citat
Wolf_GTI16V skrev:
Nä valde att göra det jag har gjort för att alla packningar gick pga en dålig olja som jag köpte av en bekant... (kommer aldrig göra det igen >.< ) sen var det nåt som skramla i motorn som inte lät så bra, och jag vet att kamen var fel minst en kugg. Så ville säkerställa att ventilerna och kolvarna inte var skadade men dom var bra, och nu har jag bytt alla tätningar samt ny oljepump och ny drivkedja till kamaxlarna Smile Så jag hoppas att det fungerar bättre nu Razz visst kan vara något knas på det roliga insprutningssystemet D: så lär se över det med sen >.<

Ok då skadar det ju inte med en genomgång av motorn. Smile