Forum - Golf 3 (92-99) - Vilken växellåda???

foppa97
Golf 3 1.8i Ort: Umeå
Ons 11 okt 2017 18:04 Svara med citat
Hallåj!

Min golf cl 1.8i har problem med att femma hoppar ur efter man kör 8,4 mil i sträck. efter man vill växla ned måste man vara halvvägs nere med kopplingen. (funkar inte vara helt nere utan måste vara halvt nere för att funka) Sen när den har fått stå ett tag går det att köra igen.

I helgen körde jag ner till Härnösand från Umeå och höll femman i plats med handen inga missljud eller nått ovanligt.
Gick som förväntat. Efter 8,4 mil börja den hoppa ut men väl framme och fick stå ett tag så gick det att köra sträckor under 8,4 mil. Vägen tillbaka till Umeå hoppar efter 8,4 mil men väl framme gick det inte att låta bilen stå. En växel är i även om den är på friläge. Lägger i backen men motorn bara skriker för att den inte kommer nån vart. Lägger på friläge och börjar rulla framåt. Gissar det är fyran som är i. lika trögt.

Måste jag byta eller går det att fixa på nått sätt?
Om jag måste byta hur vet jag vilken växellåda jag ska ta?
Måste det vara samma årsmodell eller kan man ta en nyare?

Hoppas nån läser och kan hjälpa mig. Very Happy Very Happy
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 11 okt 2017 18:45 Svara med citat
foppa97 skrev:
Hallåj!

Min golf cl 1.8i har problem med att femma hoppar ur efter man kör 8,4 mil i sträck. efter man vill växla ned måste man vara halvvägs nere med kopplingen. (funkar inte vara helt nere utan måste vara halvt nere för att funka) Sen när den har fått stå ett tag går det att köra igen.

I helgen körde jag ner till Härnösand från Umeå och höll femman i plats med handen inga missljud eller nått ovanligt.
Gick som förväntat. Efter 8,4 mil börja den hoppa ut men väl framme och fick stå ett tag så gick det att köra sträckor under 8,4 mil. Vägen tillbaka till Umeå hoppar efter 8,4 mil men väl framme gick det inte att låta bilen stå. En växel är i även om den är på friläge. Lägger i backen men motorn bara skriker för att den inte kommer nån vart. Lägger på friläge och börjar rulla framåt. Gissar det är fyran som är i. lika trögt.

Måste jag byta eller går det att fixa på nått sätt?
Om jag måste byta hur vet jag vilken växellåda jag ska ta?
Måste det vara samma årsmodell eller kan man ta en nyare?

Hoppas nån läser och kan hjälpa mig. Very Happy Very Happy


Mest troligt för lite olja i lådan, första symptomen på för lite olja brukar vara att femmans växel hoppar ur. Fortsätter man köra blir det helrenovering av lådan, du är troligen där nu. Materialkostnader från några tusenlappar till ganska många tusenlappar.

Lämpligen tittar du vilken växellådskod som står instansat på undersidan av kopplingshuset, och skaffar en låda med likadan kod.
Kolla även att drivflänsarna har samma storlek, och vid montage att ingående axeln är samma storlek.
foppa97
Golf 3 1.8i Ort: Umeå
Ons 11 okt 2017 19:27 Svara med citat
Måste det vara lika många växlar?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 12 okt 2017 0:06 Svara med citat
foppa97 skrev:
Måste det vara lika många växlar?


Vill du att allting ska passa utan att bygga om etc så välj den växellådskod du har... Och då är det lika antal växlar. Sedan kollar du som jag skrev även att drivflänsarna är lika stora och ingående axeln.

Annars kan du sätta dit en fyrpetad, en trepetad automat eller en nyare sexpetad. Men från att det delvis kanske passar till att ingenting passar.
Brukar man ha kunskapen för att bygga om så brukar man inte fråga, då bestämmer man sig för vad man vill ha och får dit den delen.