Forum - Golf 4 (98-04) - Får ingen värme i kupén

Hopo
Golf 6 1.6 -10 Ort: Halmstad
Sön 03 sep 2017 16:40 Svara med citat
Jag får ingen värme i kupén förrän jag har stannat/stängt av bilen och låtit den stå en stund därefter kommer det varmluft in i kupén. Ingångsslangen till värmeelementet är varm men däremot är returen kall när jag kört en bit. Bytte termostat och trodde att det skulle hjälpa men det gjorde det inte.
Har inte listat ut hur värmesystemet fungerar, hittar ingen värmekran till vattnet som styr flödet genom värmeelementet.
Är det någon som har koll på vad det kan vara för fel och som känner till hur värmeregleringen fungerar på en Golf 4 -02
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 03 sep 2017 22:59 Svara med citat
Hopo skrev:
Jag får ingen värme i kupén förrän jag har stannat/stängt av bilen och låtit den stå en stund därefter kommer det varmluft in i kupén. Ingångsslangen till värmeelementet är varm men däremot är returen kall när jag kört en bit. Bytte termostat och trodde att det skulle hjälpa men det gjorde det inte.
Har inte listat ut hur värmesystemet fungerar, hittar ingen värmekran till vattnet som styr flödet genom värmeelementet.
Är det någon som har koll på vad det kan vara för fel och som känner till hur värmeregleringen fungerar på en Golf 4 -02

Jag tror värmen regleras med ett luftspjäll som styr hur mycket luft som går genom värmepaketet, värmepaketet ska alltid ha max värme in i sig och om ingen värme är på till kupen i stort sett lika varmt ut ur paketet.

Jag skulle kunna tänka mig att du kanske har luft i systemet, beroende på vilken motor du har tror jag du kan släppa på övre slangen till värmepaketet från motorn och dra den en bit bort, så öppnas en luftningsanslutning.
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge
Mån 04 sep 2017 12:27 Svara med citat
Titta på den här, kan vara värt att prova.https://www.youtube.com/watch?v=M9SIafVsqyc
Hopo
Mån 04 sep 2017 19:17 Svara med citat
Tack för båda tipsen. Jag har spolat genom värmeelementet i princip som klippet på youtube visar men den var inte egensatt. Jag skall prova att lufta systemet som Rolle föreslår. Men det konstiga i det hela är att värmen kommer om bilen får stå en stund efter man en kört en bit, typ när man har varit och handlat och varit borta en 20 minuter. Jag provar med att lufta ändå så får vi se vad det gör.
Larra
Golf 4 1,6 BCB Ort: Hudiksvall
Sön 01 okt 2017 22:45 Svara med citat
Hej
Man styr ej någon värmeventil med vredet utan bara en klaff för vilken väg luften skall passera genom värmepaket eller ej
kanske det är armen till klaffen som hoppat ur. Så var det för mig när jag bara hade värme.
Hopo
Fre 06 okt 2017 13:27 Svara med citat
Luftade systemet men det hjälpte inte men däremot upptäckte jag att värmen kommer om jag kör med högre varv på motorn 4-5000 rpm (låg växel). Nu misstänker jag att det är vattenpumpen som inte orkar cirkulera vattnet genom värmelementet som ligger högst upp i värmekedjan. Nu skall jag ge mig på att byta vattenpump.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 06 okt 2017 16:13 Svara med citat
När jag bytte kamrem( och vattenpump) första gången i min så hade ett par av "plastvingarna" på vattenpumpen ramlat av så med ny pump så blev det bättre värme.
Hopo
Mån 23 okt 2017 18:40 Svara med citat
Nu har jag fått fram värmen, bytte vattenpump. Den gamla pumpen ser hel ut så jag tror inte det är något fel på själva pumpen, men däremot hade förra ägaren kletat silicontätning mella vattenpump och motorblocket vilket gjorde att pumpen hamnade några tiondelar från bocket vilket i sin tur gjorde att pumpskoveln hamnade en bit ifrån sitt säte inne i blocket. Jag inbillar mig att det var detta som gjorde att jag inte fick fram någon bra cirkulation på vattnet förrän jag varvade motorn uppemot 4000 RPM. Detta är min teori, i vilket fall som helst så har jag värme i bilen nu.