Forum - Golf 3 (92-99) - Diverse funderingar golf III 1,6 AFT.

gnuknaitsabes
Golf 3 1.6 variant Henry L Ort: Sala
Mån 11 dec 2017 23:46 Svara med citat
Hej!

Har haft min golf sedan 2013 från och till och nu börjar jag bli lite trött på att laga den där förbannad insugsslangen. Har ju en AFT motor som inte verkar va allt för vanlig, iaf inte här i Sverige.
Tänkte kolla om någon hade tips om vart man kan få tag på en ny då den är aaaaas dyr på den lokala vw verkstaden och på skroten hittar jag ingenting. Eller om någon har en hel sådan ligger. ( motorn sitter i div seat och vw)

Sen får jag felkod på att förvärmningen till lambda inte fungerar. Hur påverkar detta bilen. Ingen större åverkan alls eller bor man byta Den?

Tack gör svar och ha det Bra![/b]
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Sön 04 feb 2018 18:07 Svara med citat
Jag skrotade en Golf med den motorn för ett år sedan, du kan ju höra med skroten om de har kvar slangen.
http://www.ostansjobilskrot.se/
Mcudnic
Golf 3 1.8l variant Ort: Motala
Mån 05 feb 2018 16:31 Svara med citat
I din lamdasond finns en värdespiral som snabbt får upp syresensorn i temp. Detta ger garanterad 2 på besiktningen om lampan lyser. Att köra utan flrvörmning gör att styrboxen skickar på mycket mera soppa till lambda blivit varm.
Mycket soppa är inte bra och vintertid kan du räkna med svinhög förbrukning.
Jag köpte ny sond på ebay som stämmer med oemnumrer på sonden.
Jag fick åla runt i motorrummet flr att hitta numret och 40 bilder typ innan Jag kunde läsa numret.
Det finns många som kan passa, men jag köper aldrig nåt annat än det som står på oemlistn på Vag.
Svindyr på vag och 350 spänn på ebay bosch original med rätt kontakt.
Du kan ju ha ett kabelbrott också så mät motståndet.
De är INTE lätta att få bort alls. Så köp en sådan lamdahylsa. Sedan kan den sitta trångt till.
Sitter baktill på mitt "grenrör" de bultarna vill man inte röra (1,8l 9Cool de lär de gå av efter 20 år
har du tur sitter din på avgasröret.
Då fiskar man detta.
Sedan brukar det krävas löjliga mängder våld att lossa den. Typ blåslampa svets slägga osv.
Dränk i rostlösare och lpt dra flera dygn
Bytt 3 sonder nu på olika bilar och fy faan va svårt det varit.
Ang slangar så har jag tex en Opel omega med en specialslang som kostar 5700
Finns ej på skrot.
Köpte t-kopplingar på Biltema typ adapter för tempgivare kylarslang. Sedan spiralslang på hydroscand och gjorde en ny slang alltså. Dechade m10x1mm adaptrar så jag kunde får alla förgreniningar
Har du många givare så är det inte roligt alls . Men det kostade 350 kr och andra 5350 kr hade jag glädje av.
Kopplingen till kylarslangen finns på ebay, kina för typ 30kr om man orkar vänta
Har du 3-4 ingjutna givarfästen på slangen så lär du få hitta beggat.
Mcudnic
Golf 3 1.8l variant Ort: Motala
Mån 05 feb 2018 16:38 Svara med citat
I din lamdasond finns en värdespiral som snabbt får upp syresensorn i temp. Detta ger garanterad 2 på besiktningen om lampan lyser. Att köra utan flrvörmning gör att styrboxen skickar på mycket mera soppa till lamdna blivit varm.
Mycket soppa är inte bra ochvinteridckanndubräkna med svinhög förbrukning.
Jag köpte ny sond på ebay som stämmer med oemnumrer på sonden.
Jag fick åla runt i motorrummet flrcatt hitta numret och 40 bilder typ inna. Jag kunde läsa numret.
Det finns många som kan passa, men jagvköpervaldrigvnpt annat än det som står på oemlistn på Vag.
Avindyr på vag och 350 spänn på ebay bosch original med rätt kontakt.
Du kan ju ha ett kabelbrott också så mät motståndet.
De är INTE lötta att få bort alls. Så köp en sådan lamdanhylsa. Sedan kan den sitta trångt till.
Sitter baktill på mitt "grenrör" de bultarna vill man inte röra (1,8l 9Cool de lörvgå av efter 20 år
har du tur sitter din på avgasröret.
Då fiskar man detta.
Sedan brukar det krävas löjliga mängder våld att lossa den. Typ blåslampa svets slägga osv.
Dränk i rostlösare och lpt dra flera dygn
Bytt 3 sonder nu på olika bilar och fy faan va svårt det varit.
Ang slangar så har jag tex en Opel omega med en specialslang som kostar 5700
Finns ej på skrot.
Köpte t-kopplingar på Biltema typ adapter för tempgivare. Sedan spiralslang på hydroscand och gjorde en ny slang alltså
Har du många givare så är det inte roligt alls . Men det kostade 350 kr ochbde andra 5350 kr hade jag glädje av.
Kopplingen till kylarslangennfinns på ebay, kina för typ 30kr om man orkar vänta
Harvdu 3-4 ingjutna givarfästen slangen så lär du få hitta beggat