Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Oljebyte manuell Växellåda VW och övriga Vag-bilar

a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 10 apr 2018 13:51 Svara med citat
På växellådan finns 2st pluggar vanligen med 17 mm invändig sexkant eller M16H
det finns en avtappning nederst samt en nivåplugg någonstans halvägs upp på växellådan

Sätt ett kärl under växellådan och töm ur oljan, sätt tillbaka pluggen och fyll på med olja med hjälp av tratt och slang
tills det börja rinna över, sätt tillbaka nivåpluggen, kör med bilen ca 1km för att evt. luftfickor ska försvinna
kolla oljenivån genom att ta bort nivåpluggen, efterfyll vid behov, återmontera pluggen, Klart !!


Oljekvalitet är API-GL4, lämplig vikositet SAE 75W-90, det går bra med en kombiolja tex. API GL-4/5
man kan vid oljebyte tillsätta några matskedar PTFE-motorbehandlingsmedel
nyare bilar kan var fabriksfyllda med en rak SAE 75W olja men kan bytas till ovan nämda

renoldlad API-GL5 olja ska inte användas då växellådans gulmetaller kan korrodera och göra växellådan svårväxlad
om diffbroms finns ska en olja med LS-tillsats användas


Någrar enkla regler:
lossa på nivåpluggen först innan avtapp-pluggen lossas
dra inte åt pluggen hårdare än vad som åstadkommes med detta verktygsats T-handtag:
Biltema Artikel: 191329
om annat verktyg användes är lämpligt åtrdragningsmoment ca 30Nm för invändig 17mm sexkant, 25Nm för M16H-ZXN
När oljan är urtömd så får motorn inte startas eller bilen bogseras då växellådan riskerar att gå torr och skadas


man kan om man vill lägga i 1:ans växel och ha kopplingen nedtryckt genom att sätta varninstriangelboxen mellan pedal och förarstol,
sedan rucka bilen fram och tillbaka för att få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan


Oljenivån bör kontrolleras varje 6000mil genom att nivåpluggen tas bort, efterfyll vid behov
oljan byts normalt inte, man kan göra ett byte efter ca 3000-6000mil körda mil, sedan varje 15.000-20.000mil

på vissa lådor kan pluggar med invändig M16H ZXN med mitthål förekomma (lämplig hylsa kan köpas via ebay.co.uk)


Tillvägagångsättet är liknande för difrentialer, vanligen är oljekvaliteten API-GL5, i övrigt samma som för manuell växellåda


Ovanstående metod är snarlik för andra bilmärken och modeller

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Drivknut60
Golf 4 Variant2.0Bifuel-05 Ort: Stockholm
Fre 21 dec 2018 18:54 Svara med citat
Hm. Har ingen momentnyckel....... var kan jag hitta och hur mycket får jag räkna med att betala för en "tillräckligt bra"
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 21 dec 2018 19:38 Svara med citat
Drivknut60 skrev:
Hm. Har ingen momentnyckel....... var kan jag hitta och hur mycket får jag räkna med att betala för en "tillräckligt bra"


79:- https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/m omentnyckel-2000016819

Annars har du denna som är lättare att använda och klarar 19 - 110 Nm
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/hylsverkt yg-och-hylsor/momentnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/#tab01
Drivknut60
Golf 4 Variant2.0Bifuel-05 Ort: Stockholm
Tor 27 dec 2018 0:48 Svara med citat
Tack för info och råd / mvh Knut