Forum - Golf 2 (83-91) - Ny stereo och högtalare? vad passar?

warrarms
Golf 2 Ort: Stockholm
Tor 30 jan 2020 12:30 Svara med citat
Hej jag är ny här och har precis fått händerna på en vw golf cab från 1988.
Planen är att fixa till den lite med nytt avgas och lite andra små grejer. Men min fråga är när det gäller högtalare och apple carplay.

Apple carplay, då har jag kikat på denna
https://www.mekster.se/alpine-ilx-f903d-mediaspelare-9-universal-1-din .html?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQiAmsrxBRDaARIsANyiD1qUCSaLvsqKIu6Vo_IX 4FWu8_xYovdd1jcvYF54Iuhc36iyNDOKDyMaAuG_EALw_wcB

hur vet jag om denna passar? vilken " radio dock" har min bil?


Och när det gäller högtalare vill jag ha något nytt och fräscht, vill inte behöva riva och bygga om utan hitta något som passar direkt. har någon koll på högtalare, länka gärna!

hur funkar det med strömförsörjning måste man köpa något extra för det?

Tack på förhand
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 30 jan 2020 17:08 Svara med citat
1. Golf har 1DIN storlek på stereofacket så den du kikade på passar, men skärmen kanske tar i instrumentbrädan? (nyare kontakter till stereon måste skarvas på dom gamla sladdarna om det inte finns)
2. Det finns bara ett fåtal original ställen för högtalare, så ska du ha något värre välljudande så är det bara att låta fantasin flöda och bygga ....tyvärr.
Original ställena är uppe i hörnen på instrumentbrädan (där sitter det små 3,5" högtalare) sen har vissa golfar högtalare i dörrfacken och bak i hatthyllans sidopaneler (sitter ovala små högtalare där)
3. När det gäller högtalare som låter fint så är DLS ett bra märke, även Alpine.
4. Om det är som en vanlig stereo när det gäller strömförsörjning så kan man koppla på 2 sätt, det första är direkt till batteriet för att kunna spela musik med bilen avstängd, det andra är att koppla stereon till tändningen så att stereon hoppar ingång när bilen startas.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 30 jan 2020 17:18 Svara med citat
Sen kan man fundera på om det är värt att ha en 10 tusenkronors stereo i en Golf cab om du nu ska ha stereon sittandes i bilen hela tiden, bara för herr tjuv att skära upp cabben och sno stereon Wink

You can drink my beer, but you can never take the last one
warrarms
Golf 2 Ort: Stockholm
Tor 30 jan 2020 17:44 Svara med citat
Stort tack för svaret! svar på ditt svar:
1.Jag tänkte exakt samma!, man kanske kan installera "aftermarket" instrumentpanel eller så får man hitta en annan skärm som passar.
2.det där små som är 3.5", är det bara att leta efter högtalare på den storleken eller är det andra saker man ska ha koll på också?
4.koppla direkt till batteriet är väl det vanligaste? jag tänkte en sån där modern skärm drar väl inte slut på bateriet så länge man rullar?

kommer ha den i garage för det mesta så är inte så jätte orolig för stöld, men 10.000kr system blir det nog inte.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 30 jan 2020 17:57 Svara med citat
Jag rensade ur dom små 3.5" högtalarna så att bara högtalarens (trasiga papprykare) korg var kvar, sen monterade jag diskanter där uppe istället, mitt i korgen och det blev skitbra.
Sen om du vill pyssla lite utan att sabba inredningen så kan man skaffa 2 extra dörrfack eller dörrsidor och sen bygger man med glasfiberväv/fleece filt så man får som högtalarlådor i dörrarna (lösa form gjorda lådor som skruvas fast från insidan av dörrsidorna) eller ihop byggd med dörrsidorna för då kan man få jättebra ljud.

You can drink my beer, but you can never take the last one
warrarms
Golf 2 Ort: Stockholm
Fre 31 jan 2020 13:23 Svara med citat
Tack för svar! har skappat en till tråd för motorbyte och annat, du kanske kan svara där med Wink