Forum - Golf 7 (13-19) - Kan inte välja körprogram Alltrack 2.0 Tdi-16

Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Tis 17 aug 2021 9:02 Svara med citat
Som nybliven ägare till en mycket trevlig Golf Alltrack 2.0 Tdi 2016 har jag en fundering kring hur det ska fungera med att välja körprogram på denna bilen??
När jag trycker på drive mode knappen nere vid växelspaken så blinkar knappen bara till. Det händer inte något annat.
Jag kan välja mellan sport och driveläget med hjälp av växelspaken.
Kan det vara så att min bil inte har den funktionen?
Kan man någonstans på internet få fram en spec på hur bilen levererades från fabriken?
Har kollat på minVolkswagen men där hittar jag bara extrautrustningen som den hade vid leveransen.


Senast ändrad Sön 22 aug 2021 20:51, ändrad totalt 1 gång
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Sön 22 aug 2021 12:46 Svara med citat
Körprofilsväljare är standard på Alltrack.
https://www.volkswagen.se/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/se/hj alp-och-support/broschyrer/golf-sportscombi/before-nbd/2015-03-nya-gol f-alltrack.pdf
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Sön 22 aug 2021 20:54 Svara med citat
Tack för svar🙂
Jag ska börja med att läsa av ev felkoder så får vi väl se hur man får gå vidare sedan för att kunna lösa problemet.
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Tis 31 aug 2021 17:21 Svara med citat
Nu så har bilen varit inne på verkstaden för att kunna läsa ut ev felkoder. Finns iaf inga felkoder i bilen. Saknas visst också dom elektroniska stötdämparna🤔🤔
Någon här som har hört något om man ev kunde beställa sin bil utan detta tillbehör? Utredningen fortsätter så får vi se om jag får reda på hur det ska vara🙂
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Ons 01 sep 2021 5:46 Svara med citat
Pettsson73 skrev:
Nu så har bilen varit inne på verkstaden för att kunna läsa ut ev felkoder. Finns iaf inga felkoder i bilen. Saknas visst också dom elektroniska stötdämparna🤔🤔
Någon här som har hört något om man ev kunde beställa sin bil utan detta tillbehör? Utredningen fortsätter så får vi se om jag får reda på hur det ska vara🙂

Du tänker på DCC, dynamisk chassi control?
Är betydligt vanligare utan än med detta tillbehör.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Ons 01 sep 2021 9:41 Svara med citat
Masi skrev:
Du tänker på DCC, dynamisk chassi control?
Är betydligt vanligare utan än med detta tillbehör.
/Mats


Vet du då om det bara är på bilarna med DCC som man kan välja mellan dom olika körprofilerna med hjälp av knappen nere vid växelspaken?
På min kan jag bara välja mellan sport och driveläget med hjälp av växelspaken. Det verkar ju som att det bla ska finnas något ekonomiläge på dom bilarna men nått sått hittar jag inte på min?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 01 sep 2021 18:58 Svara med citat
Pettsson73 skrev:
Vet du då om det bara är på bilarna med DCC som man kan välja mellan dom olika körprofilerna med hjälp av knappen nere vid växelspaken?
På min kan jag bara välja mellan sport och driveläget med hjälp av växelspaken. Det verkar ju som att det bla ska finnas något ekonomiläge på dom bilarna men nått sått hittar jag inte på min?

Du har självklart kollat i instruktionsboken Think
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Ons 01 sep 2021 19:22 Svara med citat
candyweiss skrev:
Du har självklart kollat i instruktionsboken Think


Verkar som att jag missat något i den om jag ska tolka dig på rätt vis?
Får väl ta fram den imorgonbitti och se om jag kan läsa mig fram till något i den som jag missade förra gången jag tittade i den.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Ons 01 sep 2021 19:47 Svara med citat
Pettsson73 skrev:
Vet du då om det bara är på bilarna med DCC som man kan välja mellan dom olika körprofilerna med hjälp av knappen nere vid växelspaken?
På min kan jag bara välja mellan sport och driveläget med hjälp av växelspaken. Det verkar ju som att det bla ska finnas något ekonomiläge på dom bilarna men nått sått hittar jag inte på min?

Jag kunde välja mellan 4 olika program på min Golf Alltrack TDI 2017.
Jag hade inte DCC, en tidig 2017 så inte facelift.
Är inte så insatt i dem olika utrustningsnivåerna, jag hade det så kallade Pluspaket. Vet inte exakt vad det innehåller, men bland annat xenon och automatiskt avbländande backspegelglas.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Tor 02 sep 2021 12:48 Svara med citat
Masi skrev:
Jag kunde välja mellan 4 olika program på min Golf Alltrack TDI 2017.
Jag hade inte DCC, en tidig 2017 så inte facelift.
Är inte så insatt i dem olika utrustningsnivåerna, jag hade det så kallade Pluspaket. Vet inte exakt vad det innehåller, men bland annat xenon och automatiskt avbländande backspegelglas.
/Mats


Då har vi nog rätt lika bilar med ungefär samma utrustning. Enligt uppgifter från den bilhandlare som sålde bilen ny så ska blien vara utrustad med körprofilsval.
Fick tips att kolla upp om det ev är något fel på själva knappen som man ska kunna välja körprogram med.
Så nu är det bara att ta en titt på den och se om man hittar något fel där🙂
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 02 sep 2021 14:54 Svara med citat
Pettsson73 skrev:
Då har vi nog rätt lika bilar med ungefär samma utrustning. Enligt uppgifter från den bilhandlare som sålde bilen ny så ska blien vara utrustad med körprofilsval.
Fick tips att kolla upp om det ev är något fel på själva knappen som man ska kunna välja körprogram med.
Så nu är det bara att ta en titt på den och se om man hittar något fel där🙂

Om jag inte minns helt fel ska man väl kunna nå samma meny under "car" på infotainmentsystemet?
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Tor 02 sep 2021 15:58 Svara med citat
Masi skrev:
Om jag inte minns helt fel ska man väl kunna nå samma meny under "car" på infotainmentsystemet?
/Mats


Tyvärr så är det lika dött om jag testar att gå den vägen.
Får hålla tummarna för att det är knappen som är felande.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 02 sep 2021 17:01 Svara med citat
Pettsson73 skrev:
Tyvärr så är det lika dött om jag testar att gå den vägen.
Får hålla tummarna för att det är knappen som är felande.

Så menyn finns alltså inte där heller, är det så du menar?
Menyn lär väl inte försvinna om knappen är trasig, eller tänker jag fel?
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Tor 02 sep 2021 17:19 Svara med citat
Tyvärr så hittar jag inte åt den menyn när jag är inne och letar inne i "car" menyn.
Måste göra ett försök till och se jag missat vart den menyn ska finnas...
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Tor 02 sep 2021 17:55 Svara med citat
Bild

Är det här som menyn borde finnas?
Finns ju en symbol som inte lyser vit som dom bredvid.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 02 sep 2021 20:22 Svara med citat
Pettsson73 skrev:
Bild

Är det här som menyn borde finnas?
Finns ju en symbol som inte lyser vit som dom bredvid.

Du har helt rätt. Nu har jag visserligen ingen Golf Alltrack längre utan en Passat Alltrack, men menyerna är väldigt lika, om inte samma.
Gick ut och satte mig i bilen för att leta reda på menyn utan att använda knappen men hittar den inte.
Funderar på vilken bil det var jag såg det i, kan det varit i en facelift?
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Pettsson73
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Kramfors
Fre 03 sep 2021 7:04 Svara med citat
Masi skrev:
Du har helt rätt. Nu har jag visserligen ingen Golf Alltrack längre utan en Passat Alltrack, men menyerna är väldigt lika, om inte samma.
Gick ut och satte mig i bilen för att leta reda på menyn utan att använda knappen men hittar den inte.
Funderar på vilken bil det var jag såg det i, kan det varit i en facelift?
/Mats


Tack för ditt engagemang Applause
Tyvärr så har jag heller ingen koll på hur menyerna är uppbyggd på dom olika modellerna. Det här är min första VW men som det känns nu så kommer jag fortsätta köra VW, är ju mycket trevliga bilar att köra😊