Forum - Golf 7 (13-19) - Baklucka skavd?

Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Mån 26 jul 2021 22:12 Svara med citat
Märkte idag vid tvätt att jag har skav på bakluckan höger sida. Det har gått igenom och rost har börjat. Känns sjukt på så ny bil. Golf kombi 2019. Inga gamla krockskador eller annat på bilen vad jag vet. Köpte den 2019 av VW, gått 500 mil vid köpet.
Det är skavmärke i stötfångaren som verkar vara den uppenbara orsaken. Dock tar inte bakluckan i skärmen alls när den är stängd så jag misstänker att det sker när man kör. Något känt fel? Har garanti kvar på bilen, vad tror ni om att det skulle gå på garanti? Är ju nån uppenbar designmiss men känns spontant som man kommer få betala själv.

Skav på baklucka: https://www.bildtagg.se/bild/kt6gy9wkqyweekmpyohdzudz
Stötfångare: https://www.bildtagg.se/bild/09ct7tm44be7bf58hg8zsiej
Stängd baklucka: https://www.bildtagg.se/bild/yixwbohx3zw9lakc5i2reon2
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tis 27 jul 2021 21:03 Svara med citat
Kolla noga så ingen backat på din stötfångare bak. En lättare knuff och stötfångaren kommer lite ur läge alternativt tappar formen något så den blir lite "bulligare".
Bakluckan flexar ganska mycket när den stängs men det är så snabbt att man inte uppfattar det.
Man får justera stötfångaren och ev bakluckan lite för att öka spalten. Prata med din lokala auktoriserade vw skadeverkstad så ska du se att det löser sig.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tis 27 jul 2021 22:33 Svara med citat
Masi skrev:
Kolla noga så ingen backat på din stötfångare bak. En lättare knuff och stötfångaren kommer lite ur läge alternativt tappar formen något så den blir lite "bulligare".
Bakluckan flexar ganska mycket när den stängs men det är så snabbt att man inte uppfattar det.
Man får justera stötfångaren och ev bakluckan lite för att öka spalten. Prata med din lokala auktoriserade vw skadeverkstad så ska du se att det löser sig.
/Mats


Jag har kontaktat VW och ska besikta skadan inom kort. Jag noterar vid test att luckan ser ut att vibrera och ta i skärmen när man stänger bakluckan. Har inga skador eller dylikt som jag har upptäckt som deformerat något. Ingen påbackning vad jag kan se men det verkar ju helt klart som att stötfångaren eller bakluckan är lite lite för nära varandra av någon anledning. Om det nu skulle vara pga en lätt parkeringsskada så ska det ju gå på försäkringen. Det är ju antingen det eller ett fabrikationsfel. Hoppas det löser sig bra.

Måste hela bakluckan lackas om troligen eller kan man lösa sånt med punktåtgärder? Tänker hur omfattande lagningen blir eftersom det gått igenom lacken.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 28 jul 2021 16:34 Svara med citat
Man lackar hela bakluckan. Jag vet eftersom man gjorde så på min golf 7.a som fick ett skavmärke innan leverans, av en klumpig recondare som lackbehandlade bilen. Grå metallic men syntes inte att den var omlackad.
Legotechs
Golf 7 GT Ort: Utomlands
Ons 28 jul 2021 19:25 Svara med citat
Är det så enkelt att det legat stenar på stötfångaren som sen luckan stängts ner på? Alltså att den klämt stenar som orsakat skadorna?
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Ons 28 jul 2021 19:51 Svara med citat
Legotechs skrev:
Är det så enkelt att det legat stenar på stötfångaren som sen luckan stängts ner på? Alltså att den klämt stenar som orsakat skadorna?


Det tror jag inte. Skavmärket på stötfångaren är tydligt och en rakt linje och det ser ut att ha skavt en längre tid. Sen har färgen chippat av till sist. Kör inte heller grusvägar och annat så det är inte troligt. Men förstår din tanke. Det kan nog absolut hända om man kör mkt grusväg och kanske tvättar mindre ofta.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tis 21 sep 2021 12:04 Svara med citat
Bara ifall någon undrar, detta tar VW på garantin och ska justera bakluckan och lacka om stötfångare och baklucka.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 23 sep 2021 18:30 Svara med citat
Min har oxå börjat rosta på några ställen, inte så konstigt med tanke på att glipan mellan kofångare och baklucka är näst intill obefintlig.
Helt onödigt att den ska gå så tajt.