Skulle byta startmotor då den gamla låter mycket illa......Men när jag lossat båda bultarna sitter den ändå stenhårt. Försökte slå på "örat" vid nedre bulthålet enligt youtubefilmer men det bar sig inte bättre än att örat gick av med en bit av startmotorn. Men då den inte lossat gick det att skruva fast den avslagna biten med bulten som håller motorn. Men hur ska jag nu få loss motorn? Har dränkt skarven med 556 men det är ju nästan ingen springa så det kommer väl inget in- Och värma med gas vågar man ju inte på ett sådant ställe med alla kablar och slangar.
Är du helt hundra att du lossat rätt bult uppifrån?
Jag skruvade loss fel först och höll på som du gjorde.. 😅 men jag kom på att något bör va fel innan jag slog för hårt.
Du har en liten samlad kabelhärva som sitter tajt ovanför startmotorn. Den kabelhärvan sitter fastbultad i skruven du vill ha bort! Infästningen för denna sitter på höger sida av den lilla klumpen på startmotorn (tillslaget),är en mutter och lossas med en 13 hylsa. När du väl lossat den drar du hela hållaren för härvan framåt (mot batteriet) och viker den åt vänster.
Nu kommer du åt själva bulten! Det är samma bult som höll hållaren för härvan, ser lite speciell ut. Är trångt som attan. Fick ha en förlängare på spärrskaftet och en ledad vinkel för att lossa själva bulten, en 18 hylsa.
När jag lossade den så föll i princip startmotorn ner i min hand.
Lycka till!