Forum - Golf 4 (98-04) - Drar ur batteriet

Zorro0303
Golf 4 1.6 -99 Ort: Arjeplog
Mån 29 aug 2022 14:43 Svara med citat
Hej!
Har en A-traktor som drar ur batteriet.
Laddar man batteriet så är det dax att ladda batteriet efter ngr veckor, enbart kört kortare sträckor under denna tid.

Har gjort lite mätningar.

Drar ca 1A under 20s när man ansluter batteriet, borde väl vara ok när allt skall starta upp.
Viloström ca 60mA när allt är avslaget och bilen är låst.
Kupé lampa på ger ca 90mA.
Om man låser med centrallåset så ger det overload på multimetern (alltså 20A tillfälligt, under ngn sekund)

Tändning på ger ca12A kontinuerligt!!!! Blinkar överbelastning på multimetern alltså även nått 10A.
Ska den dra så här mycket vid tändning på? Startmotorn går alltså inte.

Vilospänningen är ca 13,2V
Startar man bilen så är laddnings spänningen över batteriet ca14V


Ska logga mätvärden under ett dygn var 5'e minut och se om ngt anmärkningsvärt händer.
Batteriet är ganska nytt så borde inte vara det.


Alla tips mottages tacksamt.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 11 sep 2022 14:40 Svara med citat
Zorro0303 skrev:
Hej!
Har en A-traktor som drar ur batteriet.
Laddar man batteriet så är det dax att ladda batteriet efter ngr veckor, enbart kört kortare sträckor under denna tid.

Har gjort lite mätningar.

Drar ca 1A under 20s när man ansluter batteriet, borde väl vara ok när allt skall starta upp.
Viloström ca 60mA när allt är avslaget och bilen är låst.
Kupé lampa på ger ca 90mA.
Om man låser med centrallåset så ger det overload på multimetern (alltså 20A tillfälligt, under ngn sekund)

Tändning på ger ca12A kontinuerligt!!!! Blinkar överbelastning på multimetern alltså även nått 10A.
Ska den dra så här mycket vid tändning på? Startmotorn går alltså inte.

Vilospänningen är ca 13,2V
Startar man bilen så är laddnings spänningen över batteriet ca14V


Ska logga mätvärden under ett dygn var 5'e minut och se om ngt anmärkningsvärt händer.
Batteriet är ganska nytt så borde inte vara det.


Alla tips mottages tacksamt.


Sifforrna är inte helt orimliga.

När du har tändningen påslagen lyser troligen baklampor och framlyktor (om det är en svensksåld bil) samt kupefläkt etc.

Även ett nytt batteri kan vara eller bli dåligt, mät spänningen över batteriet medans någon kör startmotorn och startar bilen.

Men korta körsträckor, hemoröjdkläckare (värmesits), fläkt, stereo etc kan suga ur batteriet mer än det laddas, då får du skaffa en batteriladdare och underhållsladda några timmar i veckan minst.
Zorro0303
Golf 4 1.6 -99 Ort: Arjeplog
Sön 11 sep 2022 17:26 Svara med citat
Upptäckte att den drog ca 2A från batteriet när motorn var igång.
Köpte en beg generator på skroten. Skruvade dit och gjorde samma mätning, då laddades batteriet med 7A.
Ett av kolen i gamla generatorn var lite kortare, kanske det som var problemet.