Forum - Andra Volkswagen-modeller - Touran, svårstartad - vad göra?

mickemacke
Touran 1.4 TSI Ort: Sundbyberg
Mån 14 nov 2022 10:01 Svara med citat
Tjena!

Har en Touran (2015), har fungerat bra sedan köpet för 5 år sedan.

Nu senaste månaden så "hostar" den när jag vrider om nyckeln och startar motorn. Ibland drar motorn igång efter 3-5 sekunder, och ibland startar den inte alls. Väntar jag några sekunder och provar igen startar motorn som vanligt.

Detta problem sker när bilen varit stilla över natten eller liknande. Har bilen körts under dagen brukar det inte vara några problem.

Tog bilen till mekaniker som dock inte kunde återskapa felet (antagligen för att bilen precis varit igång).

Försöker nu förstå hur jag ska komma vidare och felsöka detta. Är inte särskilt kunnig alls när det gäller bilar eller motorer. Har googlat en del, och det skulle möjligen kunna vara batteriet som inte är bra, men hur vet jag i så fall det?

Tar gärna emot alla råd eller tips!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 14 nov 2022 16:08 Svara med citat
mickemacke skrev:
Tjena!

Har en Touran (2015), har fungerat bra sedan köpet för 5 år sedan.

Nu senaste månaden så "hostar" den när jag vrider om nyckeln och startar motorn. Ibland drar motorn igång efter 3-5 sekunder, och ibland startar den inte alls. Väntar jag några sekunder och provar igen startar motorn som vanligt.

Detta problem sker när bilen varit stilla över natten eller liknande. Har bilen körts under dagen brukar det inte vara några problem.

Tog bilen till mekaniker som dock inte kunde återskapa felet (antagligen för att bilen precis varit igång).

Försöker nu förstå hur jag ska komma vidare och felsöka detta. Är inte särskilt kunnig alls när det gäller bilar eller motorer. Har googlat en del, och det skulle möjligen kunna vara batteriet som inte är bra, men hur vet jag i så fall det?

Tar gärna emot alla råd eller tips!

En bra början vid nästan ALLA fel på modernare (efter typ 1988) bilar är att kolla felkoder. Har du inte läsare eller kunskapen, finns det tex verkstäder som gör sådant.

Felkoder behöver inte visa exakt fel, men oftast kan de peka i rätt riktning. Sedan kan man behöva mäta och kontrollera komponenter med dels loggning från felkodsläsare, multimeter etc

Om du tror att batteriet är dåligt finns det två sätt att kolla det någorlunda enkelt.
Det ena är att ansluta en multimeter till batteriepolerna innan du startar, bör visa typ 12.5 V kanske. Kolla under själva startförsöket, BÖR inte gå under 10 V då är någonting fel.
När motorn startat bör den visa närmare 14V eller t.o.m lite mer.

Annars kan man ansluta en batteritestare som belastar batteriet och läsa av.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Ons 16 nov 2022 8:49 Svara med citat
Det låter som att det inte kommer fram bränsle som det ska.
Jag vet inte om det sitter bränslefilter på den modellen, men kan vara en orsak, eller om du har en bränslepump i tanken som slutat fungera, om den finns så brukar man höra ett litet surr när man öppnar förardörren.
mickemacke
Touran 1.4 TSI Ort: Sundbyberg
Ons 16 nov 2022 10:25 Svara med citat
Tack Olof & Rolle för bra inspel!

Börjar med multimetern så får vi se var vi hamnar Very Happy