|
Drivknut60
Golf 4 Variant2.0Bifuel-05 Ort: Stockholm |
Ons 01 mar 2023 7:51 |
|
Har en golf 4, 2005, bi-fuel. Skulle starta bilen här om dagen och fick felmeddelande att kylarvätskan var slut. Kollade och behållaren var nästan helt tom. Vit gegga under oljepåfyllningslocket och lite neråt på stickan. Oljan svart. Har fyllt på ny kylarvätska och endast kört kort sträcka efteråt, tycks minska litet. Vid något tidigare tillfälle har det varit vit avgasrök när jag startat bilen, men som oftast inte. Trott det handlade om kondens i bensinen. Kollade slangar medan motorn gick på tomgång, kan inte se någon extern läcka. Fråga: Räcker det här för att konstatera att topplockspackningen är sönder eller bör jag låta verkstad undersöka mer? Vad ska undersökas? Vad annat kan det vara?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 01 mar 2023 21:26 |
|
Drivknut60 skrev: | Har en golf 4, 2005, bi-fuel. Skulle starta bilen här om dagen och fick felmeddelande att kylarvätskan var slut. Kollade och behållaren var nästan helt tom. Vit gegga under oljepåfyllningslocket och lite neråt på stickan. Oljan svart. Har fyllt på ny kylarvätska och endast kört kort sträcka efteråt, tycks minska litet. Vid något tidigare tillfälle har det varit vit avgasrök när jag startat bilen, men som oftast inte. Trott det handlade om kondens i bensinen. Kollade slangar medan motorn gick på tomgång, kan inte se någon extern läcka. Fråga: Räcker det här för att konstatera att topplockspackningen är sönder eller bör jag låta verkstad undersöka mer? Vad ska undersökas? Vad annat kan det vara? |
Det du skrivit kan vara topplockspackning, men kan vara ett flertal andra fel....
Tex läckage vattenpump, olje/vatten värmeväxlare, spricka i topp eller block, läckage tex lock expansionskärl eller massa andra saker.
Kondens i bensin löser ut, så vattnet ligger ovanpå bensinen i tanken. Så först när du kört en stund kan det ha blandat sig igen och motorn kan lyckas få i sig lite vatten genom bensinen. Eller om du har i princip helt tom tank så kan du direkt få med vatten.
Finns en rad olika bra metoder för att felsöka läckage och topplockspackningar.
En är att trycksätta kylsystemet, om det inte håller tryck finns det läckage. Åtgärda och testa igen tills det håller tryck.
En annan är att kolla kylarvätskan för förekomst av avgaser.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 02 mar 2023 1:33 |
|
r o l l e skrev: | Det du skrivit kan vara topplockspackning, men kan vara ett flertal andra fel....
Tex läckage vattenpump, olje/vatten värmeväxlare, spricka i topp eller block, läckage tex lock expansionskärl eller massa andra saker.
Kondens i bensin löser ut, så vattnet ligger ovanpå bensinen i tanken. Så först när du kört en stund kan det ha blandat sig igen och motorn kan lyckas få i sig lite vatten genom bensinen. Eller om du har i princip helt tom tank så kan du direkt få med vatten.
Finns en rad olika bra metoder för att felsöka läckage och topplockspackningar.
En är att trycksätta kylsystemet, om det inte håller tryck finns det läckage. Åtgärda och testa igen tills det håller tryck.
En annan är att kolla kylarvätskan för förekomst av avgaser. |
Med tanke på att vattnet väger 1kg/l och bensin ca 0,8kg/l så sjunker vattnet till botten så fort det inte är rörelse i tanken.
|
|
Drivknut60
Golf 4 Variant2.0Bifuel-05 Ort: Stockholm |
Mån 13 mar 2023 20:59 |
|
Tack för inspel. Verkstaden hittade läcka i kylaren och bytte den. Hoppas det håller nu. Lite förvånad då jag inte har sett något spår av droppande vatten under motorn.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|