Forum - Golf 7 (13-19) - Höga varvtal/sen uppväxling efter mjukvaruuppdatering

tictac
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Göteborg
Ons 02 mar 2022 14:28 Svara med citat
Hej! Ny i forumet, hittade ingen tråd som gällde mitt problem så jag testar att skapa en egen.

Har en Golf Alltrack 2.0 TDI MY2016. När jag var på VW-verkstaden i november för att skifta till vinterdäck meddelades jag att det fanns en väntande mjukvaruuppdatering för min bil. Denna uppdatering gjordes vid ett nytt besök i början av december.

Efter det har min automatlåda börjat bete sig helt annorlunda, den växlar helt enkelt upp väldigt sent. Jag kontaktade verkstaden och fick till svar att ja det kan bli den påverkan och det finns ingenting de kan göra åt saken. De får bara mjukvaran från VW i Tyskland.

Jag var inte nöjd med svaret men tänkte att jag får väl vänja mig. Det gör jag dock inte, jag blir tokig över de höga varvtalen bilen ligger på när jag kör i tät stadstrafik och inte kan styra hastigheten som jag vill. Behöver jag följa trafiken i ca 30 km/h brummar bilen högt på 2:an och i ca 50 kvm/h istället lika högt på 3:an.

Är jag ensam om att uppleva detta, eller att störa mig på det?
Kuddl
Golf 7 SC TDI 1,6 Ort: Norrköping
Ons 30 mar 2022 21:24 Svara med citat
Mjukvaruupdateringen som ska fixa dieselproblemet verka ofta går bra men i vissa fall har folk rapporterat att det kan bli precis såna följder som du beskriver (se urklipp nedan).
Det är nästan konstigt att det inte skrivs mera om dieselskandalen, vars svans är en riktig snackis i andra länder där de skadade får skadestånd från Volkswagen.

Sot, motorskador, högre förbrukning: Många kunder klagar på negativa effekter Tusentals VW-kunder som drabbats av utsläppsskandalen har nu utsatt sin diesel för mjukvaruuppdateringen. Vissa människor kände inte igen sitt fordon efter eftermonteringen. Följande effekter har noterats flera gånger: VW-programuppdatering: Den värsta effekten kan vara ett motorfel.
VW-programuppdatering: Den värsta effekten kan vara ett motorfel.
Högre bränsleförbrukning: Upp till 0,5 till 1 liter per 100 kilometer mer bör förbruka bilarna efter uppdateringen. Detta bekräftades också i tester av ADAC.
Sotigt EGR-filter: Programuppdateringen minskar kväveoxidutsläppen. Men samtidigt ökar anpassningen, enligt experter, sotpartiklarnas utsläpp. Som ett resultat slits vissa delar, till exempel EGR-filtret ut mycket snabbare på grund av sot.
Lägre prestanda: "Bilen drar inte längre ordentligt" - denna observation delas också av många VW-kunder som har eftermonterat sina drabbade bilar. Dessutom når fordonen inte längre sin tidigare maxhastighet.
Ändrat motorljud: På vissa modeller resulterar den nya programvaran i ett annat brusspektrum på motorn. Andra konsumenter rapporterar skramlande ljud.
jered
Golf 7 Alltrack TDI-16 Ort: Göteborg
Tor 16 feb 2023 19:51 Svara med citat
Hej
Sent svar, men exakt samma erfarenhet fick jag efter den mjukvaruuppdateringen. Min gjordes i juni-22 dock. Har också en Alltrack TDI-16.

Jag körde ett par veckor och manuellväxlade på lägre varvtal för att "lära" bilen min körstil, men det gick segt. Tog kontakt med verkstaden som bara "För 1500 så kan vi felsöka för dig. Om vi hittar fel så tar vi kostnaden."
Kände att jag inte hade nåt att sätta emot, så åkte inte in. Växla manuellt löser jag. Verkstaden sjönk däremot rätt många hack i respekten och så fort miltalen/åren kliver på så kommer jag avveckla mig till annan verkstad.

Ville ändå skriva det här inlägget för att du skulle veta att du inte var ensam. Jag var rätt glad att jag såg ditt då jag började googla. Var däremot förvånad att jag inte hittade fler kommentarer på nätet.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 17 feb 2023 2:29 Svara med citat
jered skrev:
Hej
Sent svar, men exakt samma erfarenhet fick jag efter den mjukvaruuppdateringen. Min gjordes i juni-22 dock. Har också en Alltrack TDI-16.

Jag körde ett par veckor och manuellväxlade på lägre varvtal för att "lära" bilen min körstil, men det gick segt. Tog kontakt med verkstaden som bara "För 1500 så kan vi felsöka för dig. Om vi hittar fel så tar vi kostnaden."
Kände att jag inte hade nåt att sätta emot, så åkte inte in. Växla manuellt löser jag. Verkstaden sjönk däremot rätt många hack i respekten och så fort miltalen/åren kliver på så kommer jag avveckla mig till annan verkstad.

Ville ändå skriva det här inlägget för att du skulle veta att du inte var ensam. Jag var rätt glad att jag såg ditt då jag började googla. Var däremot förvånad att jag inte hittade fler kommentarer på nätet.

Jag köpte en Jetta -12 där denna "uppdatering" var gjort av förra ägaren, bilen var trött och törstig så jag lämnade in den för en liten "tuning" hos ett företag i mina trakter och den blev mycket trevligare att köra till en mycket lägre kostnad...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 17 feb 2023 3:57 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag köpte en Jetta -12 där denna "uppdatering" var gjort av förra ägaren, bilen var trött och törstig så jag lämnade in den för en liten "tuning" hos ett företag i mina trakter och den blev mycket trevligare att köra till en mycket lägre kostnad...

Gjorde du en optimering av din DSG då? För enbart en motoroptimering ändrar ju inte vid vilket varvtal DSG växlar, som är problemet här.
maxmsm
Fre 17 feb 2023 14:19 Svara med citat
candyweiss skrev:
Gjorde du en optimering av din DSG då? För enbart en motoroptimering ändrar ju inte vid vilket varvtal DSG växlar, som är problemet här.

Aha, så det är lådan som de har klantat till det med, den lilla detaljen missade jag.
Jag hade kollat med någon av de större optimerarna om de kan lösa problem med en låda också.

VW automat skulle aldrig komma på fråga visserligen inte någon ny VW heller.
Matin
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan
Lör 11 mar 2023 22:12 Svara med citat
Har likadan Golf, och vid service hösten -21 så fick jag precis samma "egenskap". Men när bilen blir varm, så går den tillbaka till normala varvtal vid växlingar.
Håller dock med om att det är störande att den t ex inte växlar förrän runt 54 km/h, så kan bli att man drar upp till 55 och sedan släpper av för att slippa ligga på höga varv i onödan.

Våra bilar var inte drabbade av Dieselgate, så känns lite onödigt och har för mig som ägare, inte gett något mervärde.
jered
Golf 7 Alltrack TDI-16 Ort: Göteborg
Fre 14 apr 2023 15:17 Svara med citat
Matin skrev:
Men när bilen blir varm, så går den tillbaka till normala varvtal vid växlingar..

Det har jag inte noterat, måste hålla lite koll på det och se om det är så på min bil också.
Förövrigt så växlar jag manuellt när jag inte ids vänta på att den ska passera 2000 varv.
Tänkte ju att motorn skulle lära sig så småningom dessutom, men det har jag gett upp nu. Får väl se vad som händer på nästa service.
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tor 18 maj 2023 10:43 Svara med citat
Min Alltrack tdi-17 fick också denna ECU-uppdateringen maj-22. Precis som Matin skriver så håller motorn ett högre varvtal och lägre växel när motorn är kall för att sedan bete sig som innan. Misstänker att det har med att få upp motortemperaturen snabbare för att minska utsläppen.

Det är frugan som kör mest med bilen och hon sa bara "ja" eller nått vid servicetillfället när dom uppdaterade programvaran, för det står på pappret vi fick att det är en frivillig uppdatering.
Åtgärdsnummer 23X4 heter uppdateringen om nån vill googla.
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Mån 22 maj 2023 22:30 Svara med citat
Förstå vilken framtid vi går tillmötes, snart är alla bilar "uppkopplade" och mjukvaruuppdateringar likt denna sker automagiskt när bilen står parkerad hemma.... Som ägare möts man bara av ett glatt formulerat meddelande när man startar på morgonen "Grattis!!! Din bilar har blivit uppdaterad, vi har lagt till dessa 17 nya funktionerna som är jättebra, ändrat 14 andra och tagit bort några saker som du inte längre tillåts göra".

Själv är jag innerligt tacksam att jag klarar av att byta både motor och växellåda vid behov, och svetsa dit ny plåt där rosten gör sitt.... Så man slipper hela denna cirkus...

Runt 2015 nångång fick jag själv den "dieselgate" åtgärden utförd mot min vilja när försäkringsbolaget tvingade mig att lämna in min dåvarande bil på ortens märkesverkstad efter en parkeringsskada. De skulle byta kofångaren fram, men passade samtidigt på att smyga in detta utan att ens informera mig som ägare.
Bil-faan gick knappt att köra när jag hämtade den, de vägrade också att återställa bilen... Som tur var hade jag då tillgång till grejer så man kunde "mappa om" styrboxen med egen programvara, så den blev återställd samma kväll.
maxmsm
Mån 22 maj 2023 23:08 Svara med citat
RealKasken skrev:
Förstå vilken framtid vi går tillmötes, snart är alla bilar "uppkopplade" och mjukvaruuppdateringar likt denna sker automagiskt när bilen står parkerad hemma.... Som ägare möts man bara av ett glatt formulerat meddelande när man startar på morgonen "Grattis!!! Din bilar har blivit uppdaterad, vi har lagt till dessa 17 nya funktionerna som är jättebra, ändrat 14 andra och tagit bort några saker som du inte längre tillåts göra".

Själv är jag innerligt tacksam att jag klarar av att byta både motor och växellåda vid behov, och svetsa dit ny plåt där rosten gör sitt.... Så man slipper hela denna cirkus...

Runt 2015 nångång fick jag själv den "dieselgate" åtgärden utförd mot min vilja när försäkringsbolaget tvingade mig att lämna in min dåvarande bil på ortens märkesverkstad efter en parkeringsskada. De skulle byta kofångaren fram, men passade samtidigt på att smyga in detta utan att ens informera mig som ägare.
Bil-faan gick knappt att köra när jag hämtade den, de vägrade också att återställa bilen... Som tur var hade jag då tillgång till grejer så man kunde "mappa om" styrboxen med egen programvara, så den blev återställd samma kväll.

En kompis har en Tesla, en dag så fick han inte igång den och när han till sist fick tag på någon hos Tesla så fick han beskedet att den måste uppdateras.....
Don tomaso
Tis 23 maj 2023 20:27 Svara med citat
Tycker det är bra att VW tar sitt ansvar och gör sitt för att motorerna ska vara miljövänligare.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 23 maj 2023 22:57 Svara med citat
Don tomaso skrev:
Tycker det är bra att VW tar sitt ansvar och gör sitt för att motorerna ska vara miljövänligare.

Dieselgate Thumbs up
maxmsm
Tis 23 maj 2023 23:07 Svara med citat
candyweiss skrev:
Dieselgate Thumbs up

Don tomaso har nog missat det lilla myglet av VAG-koncernen.
Don tomaso
Ons 24 maj 2023 4:40 Svara med citat
Maxmsm har nog missat att alla biltillverkarna har gjort samma sak!
Don tomaso
Ons 24 maj 2023 4:48 Svara med citat
Citat : https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nytt-diesel-larm-mercedes-e-slapper -ut-upp-till-500-procent-mer-kvaveoxid
"Det så kallade ”Dieselgate” drog i gång 2015 när det avslöjades att Volkswagen programmerat miljontals bilar så att de gav falska utsläppsresultat vid testning. Utöver Volkswagen har de senaste åren bland andra Daimler, Ford, Fiat, Renault och Peugeot pekats ut i dieselskandalen.

I januari i fjol anklagade DUH även Volvo Cars för medvetet avgasfusk, vilket företaget dock bestämt förnekat."

VW har ju erkänt och städat upp framför sin dörr, hur har dom andra agerat? Nekat och uppdaterat mjukvaran vid service för att komma undan? Den som på fullt allvar tror att VW är den enda som fuskat behöver nog öppna ögonen lite!
maxmsm
Ons 24 maj 2023 18:31 Svara med citat
Don tomaso skrev:
Maxmsm har nog missat att alla biltillverkarna har gjort samma sak!

Vad jag vet så är det bara europeiska tillverkare som åkt dit för detta mygel.
Hittills så har VAG inte betalat ut någon ersättning till de svenska bilköparna vilket man har gjort i många andra länder.