Forum - Golf 7 (13-19) - Misständning vid kallstart

Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Tor 06 jul 2023 22:04 Svara med citat
Golf 7 2014 1.2 TSI

När bilen stått i x antal timmar och ska starta så väljer den ibland att misstända och få motorlampan att blinka under 15 sek och sedan rättar motorn till sig och släcker lampan och allt är som vanligt.

Haft den inne för detta tidigare och då bytte man kamaxelventil men problemet kvarstod. Bilen har relativt nya tändstift NGK som gått 1500 mil.

Felkoderna som man får vid varje tillfälle är:
P030000 - Random misfire
P030100 - Cyl. 1 misfire (Oftast är det cyl. 1 men det kan även vara cyl. 4, cyl. 3 men koden random misfire kommer alltid tillbaka)

Ska man kosta på att byta alla tändspolarna? Är det spridarna? Ska man hälla STP i tanken?

Någon som har varit med om något liknade eller har någon eventuell lösning?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Sön 16 jul 2023 14:04 Svara med citat
Jag frågade ChatGPT. Här är svaret:
Felkoder P030000 och P030100 hänvisar till problem med tändstift och tändspolen, vilket resulterar i ett slumpmässigt tändningsfel (P030000) och ett specifikt tändningsfel i cylindern 1 (P030100). Båda koder är relaterade till tändsystemet i din bilmotor.

P030000 - Slumpmässigt misständning: Denna kod indikerar att motorn upplever slumpmässiga tändningsfel i flera cylindrar, vilket kan bero på problem med tändstift, tändspolar, bränsleinsprutning eller lufttillförselssystem.

P030100 - Misständning i cylindern 1: Denna kod indikerar att motorn har upptäckt ett specifikt tändningsfel i cylindern 1. Detta fel kan också orsakas av problem med tändstift, tändspole, bränsle eller luftintag till cylindern 1.

För att lösa dessa problem rekommenderas det att du utför en grundlig felsökning på tändsystemet och bränslesystemet. Detta kan inkludera att kontrollera tändstift och tändspolar för slitage eller skador, kontrollera bränsletrycket och bränsleinsprutningssystemet, samt se till att det inte finns några luftläckor i insugningskanalen.

Om du inte är bekant med bilmekanik eller diagnostik, är det bäst att ta din bil till en professionell mekaniker eller verkstad för att få den noggrant undersökt och repareras. De kommer att kunna använda specialverktyg och utrustning för att identifiera och lösa problemet med ditt fordon.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Sön 16 jul 2023 14:05 Svara med citat
Bränsletrycket precis vid start kan vara värt att kontrollera.
Du kan ju även testa att byta plats på tändspole 1 och 3 för att se om felet uppstår på cylinder 3 istället.
Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Sön 16 jul 2023 23:03 Svara med citat
Har inte haft problemet på ett tag nu faktiskt. Jag köpt en flaska stp injector clean och hade i tanken.
Men märkte först skillnad när jag tog upp bilen på stora vägen och körde några mil med lägre växel så motorn fick gå på högre varv. Efter detta har det inte kommit tillbaka, men jag gissar att det kommer. Bilen går sällan på stora vägen med högre hastigheter utan puttrar i 30-50 i stan. Problemet med misständning kommer alltid annars när bilen ska ner från den högre tomgången vid kallstart. Kanske lite halvtäpt insug eller behöver kanske spjällhuset en rengöring? Eller kanske blåsa ur den lite oftare på högre varv?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Mån 17 jul 2023 18:40 Svara med citat
Ja, eller göra som jag föreslog?
Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Mån 17 jul 2023 19:53 Svara med citat
Var faktiskt och frågade på mekonomen och berättade om problemet och deras första svar var att de rekommenderade en hydrive (rengöring med väte).

Dina steg känns ju också rimliga, problemet är att det kan dröja veckor till
man får problemet i 10 sekunder. Man kan ju ge sig … att det inte dyker upp när den är på verkstad 😀
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tis 18 jul 2023 14:32 Svara med citat
Nej, på en verkstad kommer inte felet att visa sig. Jag jobbade med IT och kunderna ringde ofta och sa att datorn har slutat fungera. När jag kommer dit och startar datorn fungerar allt som det ska. Detta hände ofta faktiskt. En omvänd Murphy. Smile

Hur som helst så tycker jag du ska byta plats på tändspolen för cylinder 1 med den cylinder som krånglar minst. Sen kan du köra som vanligt och om felet dyker upp igen så har du fått en värdefull ledtråd, vare sig det är cylinder 1 igen (bränsletryck) eller den andra cylindern (tändspolen för den cylindern)..

Att skifta tändspolar tar bara några minuter.