Forum - Golf 7 (13-19) - Byte bromsvätska Golf Alltrack

Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 20 jun 2022 20:23 Svara med citat
Ska byta bromsvätska på Alltracken.
Är det nått att tänka på utöver vanligt bromsvätskebyte med tillhörande avluftning?
Var en kollega som nämnde något om huydraulkoppling i sammanhanget... Var dock inte helt med på vad han menade.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tis 21 jun 2022 4:54 Svara med citat
Han kanske trodde du hade en manuellt växlad bil?
Alla svensksålda Alltrack har DSG...

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Husochvagn
Tis 21 jun 2022 11:10 Svara med citat
Masi skrev:
Han kanske trodde du hade en manuellt växlad bil?
Alla svensksålda Alltrack har DSG...

Du hade rätt Masi!
Han hade ej uppfattat att det var automat.
Husochvagn
Fre 21 jul 2023 22:13 Svara med citat
Bytte nyligen bromsok och bromsslang höger bak på Golf Alltrack med elektrisk parkeringsbroms.
Bytte även skivor och klossar på bägge bakhjulen.
Till skillnad mot förra årets bromsvätskebyte verkar jag fått in luft i systemet då pedalen måste tryckas längre ned efter bytet.
Väl nere tar bromsarna bra.
Funderar nu på vad som blivit fel och hur rätta till.

När jag tog bort det gamla oket satte jag en skruvtving på bromsslangen (som senare kom att bytas).
Då jag åkte på att beställa alla delar via nätföretag satt skruvtvingen på slangen i över en vecka. Under denna tid gick jag igenom övriga bromsOK och testade att deras kolvar gick att motionera (tryckte in dem en bit med en poligrip för att testa att de inte rostat fast på liknande sätt som det dåliga oket). Det finns en vis risk att luft kunnat sugas in via den bromsslang där jag hade skruvtvingen.

När jag fick delarna satte jag lätt tryck på bromspedalen med en pinne och bytte sedan bromsslang samt monterade det nya oket.

1. OBD eleven
Jag körde en app för att öppna och stänga den elektroniska bromsen.
Valde därför "close" när jag bytt oket så motorn hamnade i normalläge.
Såhär efterhand börjar jag misstänka att parkeringsbromsen låg på där bak under luftningen då man skulle testa denna enligt appen.

2. Tömning av behållaren
Mot bättre vetande sög jag ur bromsvätskebehållaren så det bara låg kvar lite vätska i botten (sannolikt under "Min" sträcket) innan jag fyllde på med ny vätska upp till "max" nivån.

3. Luftning
Vi var två personer där den ena trampade på bromspedalen och den andra skruvade på luftningsnippeln. Vi satt en träkloss så bromspedalen ej gick i botten och det var alltid tryck när jag luftade. Dock hade vi inte tändningen på.
Har läst en massa motsägelse info om huruvida tändningen behöver vara på eller inte när man har ABS.
Fyllde kärlet löpande så det aldrig blev under minsträcket i behållaren.
Luftade i följande ordning: HB, VB, HF, VF
Det kom en del större luftbubblor från det nya oket men efter 5-6 luftningar var det slut luft.
Övriga bromsar hade i princip ingen luft.

Tänkte göra om proceduren och se om jag lyckas få ur nån mer luft.

Frågor
Behöver jag ha tändningen på för luftning ABS?
Verkar som VAG har annan turordning än vi kört enligt Google. Börja från förarsidan och gå bakåt. Stämmer?
Är det något annat i luftningsproceduren att tänka på? Think
Husochvagn
Lör 22 jul 2023 21:33 Svara med citat
Svarar på min egen fråga så kanske det hjälper någon annan.

Luftade bromsarna i omvänd ordning enligt rekommendation i servicemanual för vår bil (VF,HF,VB,HB). Trampade 2-3 ggr på bromspedalen så det blev ordentligt med tryck innan luftningsnippeln öppnades.
Hade tändningen på.
Nu är bromsarna som vanligt.