Forum - Golf 1 (74-84) - Oljetryckslampa/summer Golf C 1983

Viktorsgolf
Golf 1 c Ort: Sala
Tor 02 jun 2022 22:03 Svara med citat
Har problem med oljetrycksvarning. Golf c 1983. Motorn har oljetryck (6 bar kall motor tomgång) Så fort man vrider på tändningen utan att starta så låter summern och oljetryckslampan lyser/flimmrar, och det fortsätter när man startar motorn Givarna verkar felfria, ingen skillnad om man kopplar från eller jordar manuellt. Felet torde sitta inne i instrumentet. Dioden (zener) på ovansidan av instrumentet på flexkortet verkar vara felfri. Någon som vet var man kan få tag på någon som kan felsöka och reparera alternativt var kan man få tag på ett instrument? Eller någon som vet hur man kan få tyst på summern för att sedan ersätta oljetrycksvarningen med en ny givare och tryckmätare. (Det blir inte tyst på summern även vid högre varv)
WASSE
Golf 1 1.6 -83 Ort: Nykvarn
Tis 29 aug 2023 22:16 Svara med citat
Jag har haft liknande problem med min. Kom också fram till att felet satt i instrumentet. Jag följde ledningen på kretskortet som hör till oljetrycksvarningen fram till en kontakt bakom hastighetsmätaren. Där vek jag undan stiftet på den ledningen så att den inte får kontakt. Bröt även av ena benet till dioden. Det blev sååå skönt att köra bil sen. Jag fick inspiration av denna video: https://youtu.be/c1CeghGKSp0?si=pxtUkqKMtVC6s3z-

Det är ganska likt på golfen. Men se till att dubbelkolla och trippelkolla så du viker undan rätt stift. Jag tänkte också montera tryckmätare separat istället.