Golf2008
Golf 5 Ort: Luleå |
Sön 27 aug 2023 15:40 |
|
Min golf 5, årsmodell 2008 har fått ett ljud från vänster hjul. Låter gnisslande och skärande, som metall mot metall ljud. Ljudet är relativt högt, låter som de kommer från hjulet, alltså inte in i bilen. Lever om när man kör långsamt och låter mest när man svänger höger. När man backar låter det knappt något, även när man svänger. Tankarna går till hjullager eller drivknuten men är osäkert. Hissade upp bilen och la i neutralen och ryckte och kände på hjulet, tycker inte det känns ostadigt, gnisslande när man roterar det framåt och tyst när man roterar det bakåt. Någon som vet vad det kan tänkas vara ?
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Sön 27 aug 2023 15:42 |
|
Bromsbackarna utslitna
|
|
Golf2008
Sön 27 aug 2023 16:18 |
|
Det är ju skivbromsar fram, äre intr bara trumbromsar som har bromsbackar?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 27 aug 2023 16:31 |
|
Golf2008 skrev: | Min golf 5, årsmodell 2008 har fått ett ljud från vänster hjul. Låter gnisslande och skärande, som metall mot metall ljud. Ljudet är relativt högt, låter som de kommer från hjulet, alltså inte in i bilen. Lever om när man kör långsamt och låter mest när man svänger höger. När man backar låter det knappt något, även när man svänger. Tankarna går till hjullager eller drivknuten men är osäkert. Hissade upp bilen och la i neutralen och ryckte och kände på hjulet, tycker inte det känns ostadigt, gnisslande när man roterar det framåt och tyst när man roterar det bakåt. Någon som vet vad det kan tänkas vara ? |
Skulle kunna tänka mig en bromssköld som någonstans ligger emot eller extremt nära bromskivan.
För du har väl kollat inre och yttre bromsbelägg så det finns tillräckligt med slitmaterial kvar.
|
|
Golf2008
Sön 27 aug 2023 17:13 |
|
Ja det finns tillräckligt med slitmaterial. Var ute och körde och klockade till, precis som det stannat något gruskorn som la till sig. Ljudet blev direkt mindre och kommer bara ibland, gissar det är ett stenkorn som fastnat någonstans och suttit på illa att det låtit i några dagar. Har tittat och tagit bort däcket men kan inte se något men nu är jag nästan helt hundra att det är något som fastnat. Fortsätter köra och förhoppningsvis lossnar det tillslut.
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Sön 27 aug 2023 21:18 |
|
r o l l e skrev: | Skulle kunna tänka mig en bromssköld som någonstans ligger emot eller extremt nära bromskivan.
För du har väl kollat inre och yttre bromsbelägg så det finns tillräckligt med slitmaterial kvar. |
Så var det för mig när jag hade samma symtom. Det var skruvarna till bromsskölden som rostat sönder så den hängde och slog i. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
Steelstomach
Passat 8 GTE -21 Ort: Stockholm |
Mån 28 aug 2023 8:16 |
|
Kan vara en sten mellan bromsskiva och sköld.
|
|
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala |
Fre 01 sep 2023 18:26 |
|
På Golf 5 är det vanligt att gruskorn fastnar vid bromsarna fram, jag har haft det flera ggr.
Antingen kör du bara och låter stenen försvinna själv men det bästa är att ta bort hjulet och försöka hitta den och ta bort den.
|
|