Charizmatic
Caddy 1.9TDI Ort: Gislaved |
Tor 24 aug 2023 8:46 |
|
Tjenare Tjenare! Blir rikitig galen på detta problem på min Caddy 1.9TDI -09.
Vid gas pådrag på höga växlar, kommer ungefär till 80-90km/h sen känner man hur det blir som ett lock eller vad man skall säga "helt orkeslös" och tar en hel eftermiddag att ens försöka komma ifrån 80km/h till 100km/h , vrider man av tändningen så går det att köra som vanligt igen men problemet återstår nästan direkt vid dessa hastigheter
Har hittils bytt N75 ventilen och även den ventilen tror jag det var, utan framgång, genomgått alla vakumslangar utan framgång.. någon här som kanske vet vad som kan vara felet?
(OBS) har testat att varva ut 3ans växel och hände exakt samma sak där med, ungefär när turbon ska ladda ut det sista så slår den ifrån skulle man kunna säga!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 24 aug 2023 17:45 |
|
Charizmatic skrev: | Tjenare Tjenare! Blir rikitig galen på detta problem på min Caddy 1.9TDI -09.
Vid gas pådrag på höga växlar, kommer ungefär till 80-90km/h sen känner man hur det blir som ett lock eller vad man skall säga "helt orkeslös" och tar en hel eftermiddag att ens försöka komma ifrån 80km/h till 100km/h , vrider man av tändningen så går det att köra som vanligt igen men problemet återstår nästan direkt vid dessa hastigheter
Har hittils bytt N75 ventilen och även den ventilen tror jag det var, utan framgång, genomgått alla vakumslangar utan framgång.. någon här som kanske vet vad som kan vara felet?
(OBS) har testat att varva ut 3ans växel och hände exakt samma sak där med, ungefär när turbon ska ladda ut det sista så slår den ifrån skulle man kunna säga! |
OM du skriver i forumet vilka felkoder din motorstyrenhet har lagrat i nuläget, rensar felkoder och kör 20-30 mil och skriver in här vilka felkoder som kommit tillbaka (och om det kommit någon ny) så kanske någon kan veta vad som är felet.
Annars gissar jag kolvputtarfillifjonken eller förgasarrengöraren.
|
|
Charizmatic
Tor 24 aug 2023 20:28 |
|
Får inga felkoder när jag kollat ;x
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 24 aug 2023 21:14 |
|
Igensatt bränslefilter?
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Sön 27 aug 2023 12:15 |
|
Varför byter du saker om du inte får någon felkod?
Tror som candy att bränslefiltret är igensatt. Det är en billig sak att byta utan att ens felsöka.
Byt inte dyra reservdelar på chans!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 27 aug 2023 16:28 |
|
Charizmatic skrev: | Får inga felkoder när jag kollat ;x |
Nästa steg då blir att logga värden från motorstyrsystem, tex med vcds
Kolla tempgivare att värdet verkar stämma vid kall motor och vid varm motor, eventuellt kolla med termometer att värdet vid varm motor stämmer
Luftmassemätare etc.
|
|
Charizmatic
Ons 30 aug 2023 15:42 |
|
Tänkte om det kunde varit detta, skall testa byta bränslefilter nu i veckan! återkommer
|
|
Charizmatic
Mån 18 sep 2023 19:30 |
|
Bytt bränsle filter utan bättre framgång!, är det möjligt det kan vara Wastegate som hänger sig eller kanske luftmassemätaren? märkligt det är när man ligger på höga växlar och kommer vid 80-90 då den blir orkeslös
|
|