Forum - Golf 8 (19-) - Kan man ha extraljus när man har automatiskt hel/halvljus?

Björs
Tiguan 1,5 TSI -22 Ort: Åtvidaberg
Mån 02 okt 2023 14:05 Svara med citat
Jag undrar om någon har monterat extraljus på en bil med automatiskt (LED) halv-helljus?
Min undran är om det fungerar med tanke på hur extraljuset påverkar ljusbilden som automatiken avläser?
Måste ju vara mycket svårare för automatiken att se den mötandes strålkastare, tänker jag. Om det inte går, finns det nån lösning på detta som VW erbjuder?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Mån 02 okt 2023 15:27 Svara med citat
Fungerar den automatiska avbländningen bra? På min Golf bländade den av men sedan tog det flera sekunder efter att den mötande bilen hade kört förbi innan helljuset slog på igen. Jag märkte ingen skillnad med och utan extraljus.
Björs
Tiguan 1,5 TSI -22 Ort: Åtvidaberg
Mån 02 okt 2023 17:07 Svara med citat
Jag tycker den fungerar bra faktiskt. Jag har en Tiguan 2022 men det borde väl inte vara nån skillnad. Konstigt att du inte märkte nån skillnad på autofunktionen för nu fick jag ett svar från min säljare: "Det blir riktigt bökigt, du måste ha ett Canbussystem och du kommer att ”förstöra” auto hel-/halv funktionen. Vw själva har ingen lösning som är godkänt från deras sida".
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tis 03 okt 2023 16:21 Svara med citat
Självklart svarar de så. Varför inte montera en ljusramp lite provisoriskt för test och se om det fungerar på din bil. Vare sig det fungerar eller inte har du fått svar på din fråga!