Hej!
Jag är ägare till en Golf årsmodell 2016 som hitintills gått 6 800 mil. Det är en 1.2 TSI DSG med mycket lull lull ( taklucka, värmeratt, massagestol, backkamera etc). Jag är grymt nöjd med den.
När jag fick veta att det skulle komma en ny modell (nr8) så tänkte jag direkt: Den vill jag ha!
Men efter läst test i Teknikens Värld blev jag lite betänksam. Vad jag vill veta är när någon blir ägare till den nya Golfen vad som är plus respekt minus gentemot 7:an. Men det kanske dröjer lite innan den levereras till kund. Ser fram emot framtida svar.
Golf 8 känns inte så lockande, främst utifrån att man plockat bort "alla" knappar kring ventilation m.m samt även snålat in på småsaker som tex att motorhuven behöver en gammal stenålderspinne för att stanna kvar uppfälld.
Jag funderar/gräver ner mig lite mer på en så enkel sak som "hydraulisk dämpare motorhuv", dvs att det bara är/var att öppna motorhuven, så är den öppen tills att man gör något mer..
Det fanns på min gamla Golf 4 (98-04)
Men på Golf 6 (09-13) var det borta, slutade med att jag öppnade motorhuven, släppte taget, och någon fick ett stort blåmärke när motorhuven föll ner fritt..
"hydraulisk dämpare motorhuv" var åter på min nuvarande Golf 7. Bra så!
Hoppas att en sådan enkel sak är tillbaka på Golf 8b nästa år..
Och att de till en Golf 8b nästa år återställer/återinför "alla" knappar kring ventilation m.m
Någon som testat hur det fungerar med handskar på, pilla på pekskärmen, när det är vinter...(?)
Fungerar det?
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 08 jul 2020 5:16
benkar skrev:
Jag funderar/gräver ner mig lite mer på en så enkel sak som "hydraulisk dämpare motorhuv", dvs att det bara är/var att öppna motorhuven, så är den öppen tills att man gör något mer..
Det fanns på min gamla Golf 4 (98-04)
Men på Golf 6 (09-13) var det borta, slutade med att jag öppnade motorhuven, släppte taget, och någon fick ett stort blåmärke när motorhuven föll ner fritt..
"hydraulisk dämpare motorhuv" var åter på min nuvarande Golf 7. Bra så!
Hoppas att en sådan enkel sak är tillbaka på Golf 8b nästa år..
Och att de till en Golf 8b nästa år återställer/återinför "alla" knappar kring ventilation m.m
Någon som testat hur det fungerar med handskar på, pilla på pekskärmen, när det är vinter...(?)
Fungerar det?
Jag/vi har haft två Golf VI och båda hade dämpad motorhuv.
Jag/vi har haft två Golf VI och båda hade dämpad motorhuv.
OK. Då var det en snik-Golf VI vi hade som hyrbil i Ukraina 2013
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 08 jul 2020 10:24
benkar skrev:
OK. Då var det en snik-Golf VI vi hade som hyrbil i Ukraina 2013
Jag var inte hos en VW-handlare och tittade på Golf VIII och det var inget som gav mig någon wow-känsla.
Instrumenteringen såg ju grymt trist ut, Golf VII är ju mycket snyggare.
Kände på motorhuven. Den var tung som bly och med bara en pinne som höll den uppe. Faktiskt riktig skandal på en bil som ska vara premium och är så här jäkla dyr
Kan nog med nära 100% säkerhet säga att det blir inga äldre människor som köper denna bilen om man tänker på instrumenteringen. Känns som om VW verkligen jobbar på att förlora kunder numera. Det är riktigt trist för vi har alltid gillat VW och haft flera bilar därifrån. Men tror det är slut med det nu, tyvärr
[quote="benkar"] Golf 8 känns inte så lockande, främst utifrån att man plockat bort "alla" knappar kring ventilation m.m samt även snålat in på småsaker som tex att motorhuven behöver en gammal stenålderspinne för att stanna kvar uppfälld.
Min Golf 2019 har knappar för ventilationens utblås framåt och nedåt, den har gasfjäder för motorhuven så den stannar snällt uppe eller nere utan manuell pinne.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 08 jul 2020 15:42
[quote="Klubban 2019"]
benkar skrev:
Golf 8 känns inte så lockande, främst utifrån att man plockat bort "alla" knappar kring ventilation m.m samt även snålat in på småsaker som tex att motorhuven behöver en gammal stenålderspinne för att stanna kvar uppfälld.
Min Golf 2019 har knappar för ventilationens utblås framåt och nedåt, den har gasfjäder för motorhuven så den stannar snällt uppe eller nere utan manuell pinne.
Märkligt att det skiljer på "med eller utan" dämpning till motorhuven?
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 14 jul 2020 11:10
candyweiss skrev:
Märkligt att det skiljer på "med eller utan" dämpning till motorhuven?
Citerar mig själv
Jag var inne hos min VW-handlare igår. Han sa att det finns ingen Golf VIII med gasfjäder till motorhuven, utan alla har vanlig pinne.
Klubban 2019, har du gjort någon specialbeställning från fabriken eller fått det monterat efteråt?
@candyweiss
Det är väl en Golf 7/7.5.
Golf 8 finns varken som årsmodell 2019 eller TSI115. TSI110 blev nyligen beställningsbar och blir när den levereras årsmodell 2021.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 15 jul 2020 6:46
Fx skrev:
@candyweiss
Det är väl en Golf 7/7.5.
Golf 8 finns varken som årsmodell 2019 eller TSI115. TSI110 blev nyligen beställningsbar och blir när den levereras årsmodell 2021.
Pecis
Tänkte hara att Klubban 2019 skulle kommentera, men men.
Vad menar du med det? Tror du jag bor här och står givakt så fort du frågar något?
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 24 jul 2020 20:04
Klubban 2019 skrev:
Vad menar du med det? Tror du jag bor här och står givakt så fort du frågar något?
Vad jag menar? Har du svårt att förstå svensk skrift? Om du nu har det ska jag försöka att förklara för dig.
Det är cirka två veckor sedan det var uppe i denna tråden där du skrev att du har en Golf 8, men du kommenterade inte det när det konstaterades att det var en Golf 7 du har. Därför skrev jag att ditt svar satt långt inne. Förstår du nu, eller vi ska försöka på något annat sätt?
Nej, jag tror verkligen inte att du bor på ett forum, och jag tror verkligen inte att du står i givakt när jag frågar dig om något. Men ärligt, det känns nästan så
På det andra forumet som du är medlem på var samma ämne uppe där du trodde att du har en Golf 8, där kommenterade du inte heller när någon skrev att du inte har en Golf 8. Om du inte förstår vilket forum jag menar så är det "Volkswagen Club Sweden". Jag kan länka till den tråden om du vill?
Ändra: Det hade varit kul att höra ditt svar på varför du trodde det var en Golf 8, men jag förväntar mig ingenting nu när jag vet att du inte bor här eller står i givakt när jag undrar något.
Ha nu en bra kväll och fortsätt att besöka och skriva på forumet, det behövs. Annars tror jag att det släcks ner.
Vad jag menar? Har du svårt att förstå svensk skrift? Om du nu har det ska jag försöka att förklara för dig.
Det är cirka två veckor sedan det var uppe i denna tråden där du skrev att du har en Golf 8, men du kommenterade inte det när det konstaterades att det var en Golf 7 du har. Därför skrev jag att ditt svar satt långt inne. Förstår du nu, eller vi ska försöka på något annat sätt?
Nej, jag tror verkligen inte att du bor på ett forum, och jag tror verkligen inte att du står i givakt när jag frågar dig om något. Men ärligt, det känns nästan så
På det andra forumet som du är medlem på var samma ämne uppe där du trodde att du har en Golf 8, där kommenterade du inte heller när någon skrev att du inte har en Golf 8. Om du inte förstår vilket forum jag menar så är det "Volkswagen Club Sweden". Jag kan länka till den tråden om du vill?
Ändra: Det hade varit kul att höra ditt svar på varför du trodde det var en Golf 8, men jag förväntar mig ingenting nu när jag vet att du inte bor här eller står i givakt när jag undrar något.
Ha nu en bra kväll och fortsätt att besöka och skriva på forumet, det behövs. Annars tror jag att det släcks ner.
Dumt och onödigt. Tror du vill bli polis och läxa upp alla som inte behagar dig.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 24 jul 2020 22:07
Klubban 2019 skrev:
Dumt och onödigt. Tror du vill bli polis och läxa upp alla som inte behagar dig.
Jag är rent för tuff, polis är för mesigt. Kändes det inte dumt när du förstod att det var en Golf 7 du köpt?
Jag var inte hos en VW-handlare och tittade på Golf VIII och det var inget som gav mig någon wow-känsla.
Instrumenteringen såg ju grymt trist ut, Golf VII är ju mycket snyggare.
Kände på motorhuven. Den var tung som bly och med bara en pinne som höll den uppe. Faktiskt riktig skandal på en bil som ska vara premium och är så här jäkla dyr
Kan nog med nära 100% säkerhet säga att det blir inga äldre människor som köper denna bilen om man tänker på instrumenteringen. Känns som om VW verkligen jobbar på att förlora kunder numera. Det är riktigt trist för vi har alltid gillat VW och haft flera bilar därifrån. Men tror det är slut med det nu, tyvärr
Känns lite konstigt att de vill att Golf ska vara lite mer premium, samtidigt som de snålar in på småsaker som tex motorhuv som håller sig öppen själv utan att mippla med en "pinne" (fanns ju redan på min gamla Golf 4) skippat smart förvaringsfack, ingen dämpande inredning i handsfack osv.
Ska man tro filmen/testet jag lade upp så är det ju inte direkt enkelt justera fläkt, värme/kyla osv via pekskärmen. (fungerar det ens med handskarna på?) Ska någon dag titta in hos den lokala VW-handlaren och själv se vad som skiljer mellan Golf 7 och 8.
Har haft minst en golf av varje modell och dom har alltid blivit bättre.
Blev riktigt förvånad och glad av vad dom producerat med 7an men med 8an tilltalar den inte mig alls.
Plottrig och billig.
Gillar VW och kommer nog fortsätta med det märket men nu blir det byte av modell.
Lutar nog åt en T-Roc trots att jag inte är överförtjust i den plåtiga/plastiga inredningen.
Blir att provköra och känna noga när det är dax att byta om nått år.
Man kan notera att 1.0 tsi MK8 med manuell låda väger 37 kg mer och gör 0-100km/h 0.4 sekunder långsamnare än MK7. Tycker man har satsat för mycket på komfort, man känner sig för avgränsad från vägen och får inte samma känsla i motor och ratt. Tyvärr verkar alla golf-klassare som lanserats i nya generationer gå åt exakt det hållet...
Nja Kan hålla med Inredningen kräver lite tillvänjnng, sen är det om sagt lite sämre material.
Men helhet är så mkt bättre!. HAr en Mk7.5 GTI och beställt en Mk8R..
Ren är ju ett monster nu , men ändå bekvämare än Mk7.5 ..
Har en Golf Alltrack-17 och spanat lite på en nya Alltracken. Har dock lite svårt att förlika mig med prislappen. 357.000 för en förhöjd Sportcombi! Känns som att man får mycket mer bil för pengarna om man väljer en 1 år begagnad A4 Allroad istället.