Forum - Golf 7 (13-19) - Motor- och cupé-värmare. El eller diseldriven?

a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 09 sep 2013 10:35 Svara med citat
Man kan ju klippa av gabeln och skarva med godkända hylsor och sedan försegla det med krympslang med lim

tillverkarna av dylig utrustning borde gå hop med en standard för små kontakter till själva anslutningskabeln en 115 samt en 230 Volt strandard

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Tis 10 sep 2013 8:59 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Ja, jag valde också till en dieselvärmare vid beställningen men funderar faktiskt på att eftermontera en vanlig motorvärmare med kupéuttag också eftersom jag har tillgång till en elstolpe på jobbet. Det känns lite mer ekonomiskt att köra på el än dieselvärmaren när man har möjlighet till det.

Har tänkt tanken.. Alltid haft tillgång till eldriven motor och kupévärmare tidigare och det är inte ovanligt att det finns "lånestolpar" när man åker på resor norrut. Funderar opckså på en permanentinstallerad batteriladdare då dieselvärmaren drar ganska bra på batteriet vid uppvärmning utan att motorn går.

Nåja. Steg 1 först.. Skall på med extraljus först. Blir intressant koppling efteersom bilen har xenonlampor..

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Mån 16 sep 2013 21:47 Svara med citat
akri
Golf 7 1.4 - 17 Ort: Norrköping
Lör 28 sep 2013 18:44 Svara med citat
RikardC skrev:
Hej

Den 17:e denna månad så kommer Calix slangvärmare för motorn att monteras på min 2.0TDI.

Tyvärr har jag inte verktygen för ett montage då man måste klippa upp kylvattenslangarn och montera ett extra kit och låter då en montör göra jobbet. Men den större färdigheten blir att fixa till anslutningen i nedre delen av grillen där det skall finliras lite. Jag vill få till en anslutning som är diskret... och det blir nog ett par ord med montören innan han sätter igång Smile

Återkommer med bilder.

Hej! Har du några bilder på hur det ser ut med slangvärmaren monterad? Har själv en Defa slangvärmare som jag tänkte montera. Vore ju kanon med lite info var den bör placeras mm. Vad ingår i extrakitet som du nämner? Tacksam för svar. /akri
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Ons 23 okt 2013 14:45 Svara med citat
En sak att tänka på är att en del motorvärmarfabrikat inte har en värmare till vattnet utan de skruvar ett element på oljetråget som är tänkt att värma oljan. problemet är att om man värmer med 500-600 watt på en punkt som kanske inte är större än ca 2-3 kvadratcm så blir det rysligt varmt och oljan riskerar att koksa på insidan tråget.

Så när jag ska ha motorvärmare blir det en som värmer kylvattnet.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Blacksmoke
Caddy 1.6d -88 Ort: Boden
Ons 23 okt 2013 15:08 Svara med citat
Jag hade dieselv'rmare i en passat av årsm 99 diesel, hade ingen motorvärmare i den (elektrisk) utan endast dieselv'rmare, sen hade jag en ctek fastmonterad under huven, som alltid laddade batteriet när jag stod vid stolpe
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 23 okt 2013 19:35 Svara med citat
En oljetrågsvärmare ligger runt 300 Watt
var fall dom jag har haft och satt ditt
kontaktytan är betydligt större än 2-3 kvdcm (ca 30kvdcm)

en kontaktvärmare som finns till tex. Golf 1,6 -00 som man sätter på motorblocket ligger runt 400-450 watt

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Ons 23 okt 2013 20:51 Svara med citat
a128 skrev:
En oljetrågsvärmare ligger runt 300 Watt
var fall dom jag har haft och satt ditt
kontaktytan är betydligt större än 2-3 kvdcm (ca 30kvdcm)

en kontaktvärmare som finns till tex. Golf 1,6 -00 som man sätter på motorblocket ligger runt 400-450 watt

Visste inte att det också finns oljevärmare av det här slaget. Vilken av dessa är att föredra? Kan man t.ex ha ett kupeuttag även med oljevärmare?
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Ons 23 okt 2013 20:58 Svara med citat
På min golf 5 GTI satte min lokala vag verkstad på en oljetrågvärmare och kupeuttag.

Men på min nuvarande polo blev det en calix slangvärmare istället. Motorn blir varm snabbare med en värmare som värmer vattnet.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 23 okt 2013 22:42 Svara med citat
De blockvärmare (Defa) som finns till Golf 7 (iaf till TSI) skall inte förväxlas med tidigare blockvärmare som monterades på tråget.

Till Golf 7 TSI så sitter denna värmare en bit upp på motorblocket på en rätt så stor yta och värmer då kylvattnet. Monterade en sådan själv för ett tag sedan och den fungerar ypperligt, värmen kommer fort i kupen och nålen för kylvattentempen stiger efter bara någon minut efter start. Smile
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tor 24 okt 2013 6:21 Svara med citat
Duratec skrev:
De blockvärmare (Defa) som finns till Golf 7 (iaf till TSI) skall inte förväxlas med tidigare blockvärmare som monterades på tråget.

Till Golf 7 TSI så sitter denna värmare en bit upp på motorblocket på en rätt så stor yta och värmer då kylvattnet. Monterade en sådan själv för ett tag sedan och den fungerar ypperligt, värmen kommer fort i kupen och nålen för kylvattentempen stiger efter bara någon minut efter start. Smile

Så det har kommit fram värmare till 7an? Var har du köpt din någonstans?

//Håkan
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tor 24 okt 2013 6:21 Svara med citat
Dubbelpost...
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Tor 24 okt 2013 9:03 Svara med citat
lindahl skrev:
Så det har kommit fram värmare till 7an? Var har du köpt din någonstans?

//Håkan

Jag köpte den på Volkswagen.
Här kan du söka på Defas hemsida till den värmare du behöver: http://www.defa.com/en/automotive/warmup/find_your_engine_heater/
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Tor 24 okt 2013 11:39 Svara med citat
Hej

Jag undrar vad arbets -och materialkostnaden ligger på totalt för att installera en motor -och kupévärmare.

/Vwa
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Tor 14 nov 2013 21:26 Svara med citat
Vwa skrev:
Hej

Jag undrar vad arbets -och materialkostnaden ligger på totalt för att installera en motor -och kupévärmare.

/Vwa

Frågade om detta idag på AD Bilverkstad. De vill ha 5800 kr för installation av motorvärmare + kupéuttag. Ska kolla med Mekonomen också men det är väl antagligen ingen större skillnad, AD är ju en av de billigare verkstäderna.
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Tor 14 nov 2013 21:47 Svara med citat
Pure White skrev:
Frågade om detta idag på AD Bilverkstad. De vill ha 5800 kr för installation av motorvärmare + kupéuttag. Ska kolla med Mekonomen också men det är väl antagligen ingen större skillnad, AD är ju en av de billigare verkstäderna.

Oj, är det så dyrt? Jag valde till parkeringsvärmare i min nya Golf SC men hade tänkt eftermontera en elektrisk motorvärmare då det finns tillgång till elstolpe på jobbet men 5800 kr vill jag inte betala. Det kan man köra dieselvärmaren många timmar för.
Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje
Ons 07 nov 2018 19:30 Svara med citat
Min montering av DEFA uttaget med en monteringsplåt från Biltema. Jag lyckades tyvärr inte vrida bilden rätt.
Bild
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Sön 22 okt 2023 19:01 Svara med citat
Tack för denna guide. Monterade Defa kupevärmare och jag gick också in med sladden via innerskärmen på vänster sida. Hittade plutten efter lite letande bakom en mjuk matta bakom handskfacket. Tog allt som allt 2,5h.

//Martin
Sida <  1, 2