Forum - Golf 7 (13-19) - Luktar stall/läder om ventilationen

Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Mån 09 okt 2023 14:10 Svara med citat
Har senaste 7-10 dagarna fått en märklig doft från ventilationen. Det luktar stall/läder helt enkelt. Inte alls surt eller så. Tror det försvinner efter en stund men kan vara att man blir van bara. Bilen var på service hos VW för ca 6v sedan och då byttes bland annat kupéfilter. Kör alltid med AC på och kör sällan under 45km per körning. Fullservad hos VW. 9000 mil. 2019 modell.

Är detta rimligt och AC behöver en rengöring? Tänkte prova med AC rengöring skum men då jag aldrig behövt göra det tidigare i livet med någon bil undrar jag om det är "normalt" att det plötsligt kan bli så även om man kör med AC på året runt och aldrig korta sträckor. Det är heller inte den unkna, sura lukten som kan komma av någon gammal bil med sunkig AC så därför lite förbryllad.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Mån 09 okt 2023 15:39 Svara med citat
En AC kyler luften. Fungerar som ett kylskåp. Om det luktar i din bil får du undersöka innehållet i ditt "kylskåp", dvs din bil, inte kylmekanismen (din AC) som uppenbarligen gör sitt jobb och kyler luften.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 09 okt 2023 19:04 Svara med citat
Schiznit skrev:
Har senaste 7-10 dagarna fått en märklig doft från ventilationen. Det luktar stall/läder helt enkelt. Inte alls surt eller så. Tror det försvinner efter en stund men kan vara att man blir van bara. Bilen var på service hos VW för ca 6v sedan och då byttes bland annat kupéfilter. Kör alltid med AC på och kör sällan under 45km per körning. Fullservad hos VW. 9000 mil. 2019 modell.

Är detta rimligt och AC behöver en rengöring? Tänkte prova med AC rengöring skum men då jag aldrig behövt göra det tidigare i livet med någon bil undrar jag om det är "normalt" att det plötsligt kan bli så även om man kör med AC på året runt och aldrig korta sträckor. Det är heller inte den unkna, sura lukten som kan komma av någon gammal bil med sunkig AC så därför lite förbryllad.

Testa med en rengöring för din AC https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/ac-ren goring-150-ml-2000050307
Schiznit
Mån 09 okt 2023 21:42 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
En AC kyler luften. Fungerar som ett kylskåp. Om det luktar i din bil får du undersöka innehållet i ditt "kylskåp", dvs din bil, inte kylmekanismen (din AC) som uppenbarligen gör sitt jobb och kyler luften.

Det luktar från ventilationen och ingen annanstans. Om det inte luktar nånting sen slår du på ventilationen och det luktar från den så tänker du att det förmodligen är något i baksätet?

Senast ändrad Mån 09 okt 2023 23:04, ändrad totalt 2 gånger
Schiznit
Mån 09 okt 2023 21:43 Svara med citat
candyweiss skrev:
Testa med en rengöring för din AC https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/ac-ren goring-150-ml-2000050307

Jag skrev att jag tänkte testa det men ville höra om det är andra som har liknande erfarenhet av golf 7.
candyweiss
Mån 09 okt 2023 23:47 Svara med citat
Schiznit skrev:
Jag skrev att jag tänkte testa det men ville höra om det är andra som har liknande erfarenhet av golf 7.

Jag har haft AC i mina bilar senaste 30 åren och jag har aldrig varit med om det i någon bil.
Jag känner ingen heller som varit med om det. Bara läst om det på forum, men iofs aldrig någon Golf VII.
Schiznit
Tis 10 okt 2023 9:52 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har haft AC i mina bilar senaste 30 åren och jag har aldrig varit med om det i någon bil.
Jag känner ingen heller som varit med om det. Bara läst om det på forum, men iofs aldrig någon Golf VII.

Samma här. Aldrig varit med om liknande men läst på forum att vissa haft problem. Jag har dock aldrig haft en golf 7 innan så ska testa skummet så får vi se.
Stötfångaren
Tis 10 okt 2023 15:26 Svara med citat
Ni använder orden "Rengöring av AC" som om det skulle vara kylsystemet som ska rengöras.
Det ni egentligen syftar på är rengöring av ventilationskanalerna i bilen vilket Biltema påstår sig fixa med länken ovan.
Schiznit
Tis 10 okt 2023 15:54 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Ni använder orden "Rengöring av AC" som om det skulle vara kylsystemet som ska rengöras.
Det ni egentligen syftar på är rengöring av ventilationskanalerna i bilen vilket Biltema påstår sig fixa med länken ovan.

Ja det verkar ju vara kondens vid kylelementet med bakterier eller liknande som orsakar såna här problem för vissa. Så inte kanalerna som är problemet.

Den biltema produkten verkar ju vara en aerosol. Alltså deodoriserande. Jag köpte en skumbaserad som har bättre effekt och rekommenderas av folk här och på andra forum för att rengöra AC systemet.
Stötfångaren
Tis 10 okt 2023 16:34 Svara med citat
[quote=Den biltema produkten verkar ju vara en aerosol. Alltså deodoriserande. Jag köpte en skumbaserad som har bättre effekt och rekommenderas av folk här och på andra forum för att rengöra AC systemet.[/quote]

Fortfarande fel. AC-systemet är det som ger avkylningen. Sedan är det fläktar och kanaler som transporterar den kylan ut i kupén. Det är kanalerna som ska rengöras, inte kylanläggningen.
Schiznit
Tis 10 okt 2023 16:41 Svara med citat
Stötfångaren skrev:

Fortfarande fel. AC-systemet är det som ger avkylningen. Sedan är det fläktar och kanaler som transporterar den kylan ut i kupén. Det är kanalerna som ska rengöras, inte kylanläggningen.

Fast du har ju ingen koll på det tekniska utan ska bara vara besserwisser. Det sitter något som kallas förångaren där luften kyls ned. Detta är en del av AC systemet och varken en kanal eller fläkt. Det är där problemen oftast uppstår med ansamling av kondensvatten med dåligt lukt som följd. Men tack för dina meningslösa inputs i tråden. Det är mycket givande.
Stötfångaren
Tis 10 okt 2023 16:59 Svara med citat
Kondensvatten skapas när varm luft som innehåller vatten kyls ner. Då klarar inte luften att hålla vattnet kvar. Resultatet är att vattnet fäster på den kalla ytan. I ditt fall är det alltså "smittad" luft som kommer in i systemet och stannar som belägg på kylelementet. Hur blev den luften "smittad"? Tänk ett varv till!
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Lör 14 okt 2023 11:29 Svara med citat
Jag har oxå känt det lite då o då men det försvinner efter bara nån minut så jag har inte brytt mig.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 14 okt 2023 12:48 Svara med citat
Schiznit skrev:
Ja det verkar ju vara kondens vid kylelementet med bakterier eller liknande som orsakar såna här problem för vissa. Så inte kanalerna som är problemet.

Den biltema produkten verkar ju vara en aerosol. Alltså deodoriserande. Jag köpte en skumbaserad som har bättre effekt och rekommenderas av folk här och på andra forum för att rengöra AC systemet.

Vad är det för spray du har köpt och vart finns den?
Schiznit
Lör 14 okt 2023 13:09 Svara med citat
maxmsm skrev:
Vad är det för spray du har köpt och vart finns den?

Motip. På mekster.

https://www.mekster.se/motip-airco-refresher-799772.html?gclid=CjwKCAj w-KipBhBtEiwAWjgwrEEsAXDmuz5f4E7ophTGOneGrTI5fL0o5QSG8dewUyE7ql03e6ZAu xoCqDgQAvD_BwE
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna
Sön 15 okt 2023 8:13 Svara med citat
Kör en rengörning av AC:n finns skumm att köpa på mekonomen som man sprutar in i ventilations rören, men innan det kontrollera att det inte finns ett stopp i dräneringsröret till AC:n. Det lilla röret som droppar vatten på sommaren när det är riktigt varmt och fuktigt på sommaren.

Förmodligen ligger det vatten kvar i systemet som blivit en bakterie pool

VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 15 okt 2023 8:46 Svara med citat
Schiznit skrev:
Motip. På mekster.

https://www.mekster.se/motip-airco-refresher-799772.html?gclid=CjwKCAj w-KipBhBtEiwAWjgwrEEsAXDmuz5f4E7ophTGOneGrTI5fL0o5QSG8dewUyE7ql03e6ZAu xoCqDgQAvD_BwE

Thumbs up
Schiznit
Sön 15 okt 2023 9:28 Svara med citat
mojoman skrev:
Kör en rengörning av AC:n finns skumm att köpa på mekonomen som man sprutar in i ventilations rören, men innan det kontrollera att det inte finns ett stopp i dräneringsröret till AC:n. Det lilla röret som droppar vatten på sommaren när det är riktigt varmt och fuktigt på sommaren.

Förmodligen ligger det vatten kvar i systemet som blivit en bakterie pool

Precis. Vet att den droppade i somras, det sker ju mest när det är varmt ute då det blir mycket kondens. Men var hittar man dräneringen om man vill ta en titt?
mojoman
Sön 15 okt 2023 10:25 Svara med citat
Follow the waterdropps Smile

In under bilen och kika vart vattnet kommer ifrån, sen peta lite med ståltråd och rengöra/ta bort eventuella stoppet. Sen bara in med rengörningsskummmet i systemet så borde saken va klar. Gjorde min i somras och inte haft några problem sen dess

Schiznit
Sön 15 okt 2023 11:23 Svara med citat
mojoman skrev:
Follow the waterdropps Smile

In under bilen och kika vart vattnet kommer ifrån, sen peta lite med ståltråd och rengöra/ta bort eventuella stoppet. Sen bara in med rengörningsskummmet i systemet så borde saken va klar. Gjorde min i somras och inte haft några problem sen dess

Jo men nu droppar det ju inte direkt när det är 6c ute. Men ska köra skummet och det ska ju rinna ut när det ”smälter” så om det inte gör det får jag ge mig på detta. Annars funkar det ju som det ska.
Stötfångaren
Sön 15 okt 2023 12:32 Svara med citat
Schiznit skrev:

Hur kom dessa bakterier fram till kylelementet? Du kan ha en död råtta eller fågel vid inloppet till ventilationen innan kylelementet. Har du kollat att kanalerna är rena från döda djur och annat som inte ska vara där? Att då köra med "rengöring" utan att kolla kanalerna blir då väldigt meningslöst och troligen upphov till en ny tråd här "Biltemas rengöring fungerar inte" ...
mojoman
Sön 15 okt 2023 17:13 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Hur kom dessa bakterier fram till kylelementet? Du kan ha en död råtta eller fågel vid inloppet till ventilationen innan kylelementet. Har du kollat att kanalerna är rena från döda djur och annat som inte ska vara där? Att då köra med "rengöring" utan att kolla kanalerna blir då väldigt meningslöst och troligen upphov till en ny tråd här "Biltemas rengöring fungerar inte" ...

Ställ ett glas på bordet i sommarvärmen och vänta, fyll på vid behov, behövs inga störredjur för att bakterierna ska frodas. kan räcka med en bananfluga

Stötfångaren
Sön 15 okt 2023 18:13 Svara med citat
mojoman skrev:
Ställ ett glas på bordet i sommarvärmen och vänta, fyll på vid behov, behövs inga störredjur för att bakterierna ska frodas. kan räcka med en bananfluga

"Störredjuren" hör inte hemma i ventilationen. Ingen som ställde dem där!
mojoman
Sön 15 okt 2023 21:38 Svara med citat
Ja iof kan vara bra och kolla så att man inte kört på ett rådjur som ligger under huven, när man ändå är igång

Stötfångaren
Tis 17 okt 2023 15:05 Svara med citat
mojoman skrev:
Ja iof kan vara bra och kolla så att man inte kört på ett rådjur som ligger under huven, när man ändå är igång

Har du kollat? Inloppet alltså. Möss, småfåglar, allt organiskt?
Schiznit
Tis 17 okt 2023 15:11 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Har du kollat? Inloppet alltså. Möss, småfåglar, allt organiskt?

Hittade faktiskt en tupp i inloppet när jag kollade. Stort tack för tipset!
Stötfångaren
Ons 18 okt 2023 14:46 Svara med citat
Schiznit skrev:
Hittade faktiskt en tupp i inloppet när jag kollade. Stort tack för tipset!

Ja, du är inte lite galen ...
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tor 19 okt 2023 15:50 Svara med citat
😁

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Schiznit
Mån 23 okt 2023 7:58 Svara med citat
Jag bytte kupéfilter som var lite frön o skit i (bytt på service i augusti) men inget speciellt där och filtret luktar ingenting. Motip skumrengöring körde jag i systemet enligt guide här via slangen under handskfacket. Lät den stå en timme och det droppade ut från dräneringen och nu är lukten borta verkar det som.
candyweiss
Mån 23 okt 2023 10:12 Svara med citat
Skönt att det löste sig med skummet Thumbs up
Bra att veta om man skulle råka ut för samma sak.