Forum - Golf 4 (98-04) - Jobbigt att byta länkarm.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 23 nov 2023 10:48 Svara med citat
Det ser enkelt ut på film. Autodoc Så byter du främre länkarm, på Youtube. Men att lossa bulten med 16 mm. skalle funkade inte med hylsa och handtag. Hylsan bara slirade av. Ska kolla efter mutterknackaren. Bultar rostar fast på gamla bilar. I värsta fall kan de gå av.
Det var dålig bussning på länkarm. Jag köpte en ny länkarm på Biltema för att spara tid. Byta bussning kan vara svårt utan en press.

Sen var det besiktnings påstående om rosthål i frambalk. Men det är ju 2 avrinningshål. Jag fick samma fel en annan gång och då åkte jag till en annan besiktningsstation och sa som det var och då gick bilen igenom. Man kan väl inte svetsa igen de där hålen med stora plåtar? Då kan ju inte vattnet rinna av. Ska städa av underredsmassan och eventuellt blästra så man ser om det är rost eller inte.

Den bulten med 16 mm skalle lossade med mutterknackaren. Den bult med 18 mm. skalle lossade med ringnyckel och en grov ände på ett avgasrör som hävstång. Bulten som är 19 mm. är kvar. Får se m min lilla kompressorn orkar.

Kompressorn har varit kall i garaget ett tag. Det har luktat bränt och den orkar inte då det är kallt. Jag värme den med kupe'värmaren så hoppade den igång. Kanske borde ha den i varma källaren och ta ut den när jag behöver den. Gas till migsvetsen har jag i källaren.. Gas kan frysa sägs det. Någon kanske har koll på det? Kan man svetsa när det är under 5 + grader?


Senast ändrad Sön 26 nov 2023 18:09, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 23 nov 2023 12:22 Svara med citat
rostful skrev:
Det ser enkelt ut på film. Autodoc Så byter du främre länkarm, på Youtube. Men att lossa bulten med 16 mm. skalle funkade inte med hylsa och handtag. Hylsan bara slirade av. Ska kolla efter mutterknackaren. Bultar rostar fast på gamla bilar. I värsta fall kan de gå av.
Det var dålig bussning på länkarm. Jag köpte en ny länkarm på Biltema för att spara tid. Byta bussning kan vara svårt utan en press.

Sen var det besiktnings påstående om rosthål i frambalk. Men det är ju 2 avrinningshål. Jag fick samma fel en annan gång och då åkte jag till en annan besiktningsstation och sa som det var och då gick bilen igenom. Man kan väl inte svetsa igen de där hålen med stora plåtar? Då kan ju inte vattnet rinna av. Ska städa av underredsmassan och eventuellt blästra så man ser om det är rost eller inte.

Den bulten med 16 mm skalle lossade med mutterknackaren. Den bult med 18 mm. skalle lossade med ringnyckel och en grov ände på ett avgasrör som hävstång. Bulten som är 19 mm. är kvar. Får se m min lilla kompressorn orkar.

Kompressorn har varit kall i garaget ett tag. Det har luktat bränt och den orkar inte då det är kallt. Jag värme den med kupe'värmaren så hoppade den igång. Kanske borde ha den i varma källaren och ta ut den när jag behöver den. Gas till migsvetsen har jag i källaren.. Gas kan frysa sägs det. Någon kanske har koll på det? Kan man svetsa när det är under 5 + grader?


Om du tar ut en stor mängd gas ur en flaska på kort tid så kyls flaskan ner och trycket sjunker, detta märks tydligt när man kör med stor brännare på en gasolflaska men gasolen är en LGP=flytande gas som om jag minns korrekt har ett maxtryck på 14 eller 16 bar och du har 200 eller 300bar på din skyddsgas och bör(vid svetsning inomhus) ta ut kanske 12l/min.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 23 nov 2023 12:27 Svara med citat
Ok. Tack! Bra att veta, Ska kolla gastrycket om jag ska svetsa ute.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 23 nov 2023 14:21 Svara med citat
Har fått bort 3 bultar nu. Den grova var jobbig. Mutterknackaren rådde inte på den. Fick använda vanliga verktyg. förlängare och liten gasolvärmare. Den muttern mot hjulet Spindelled? Den muttern sitter hårt med. Kanske kan slå in en brytgaffel som håller emot.

Man behöver väl inte använda momentdragare sen? Allt rostar ju fast ändå. Räcker väl om man drar rätt hårt
men inte skithårt. Jag vill inte ha mer rundragna skallar än vad det är nu. De känns inte som nyskick men borde funka ändå.

Nä. Jag fick inte bort muttern på spindelleden. Den som mot damasken. Bulten var väl rostig på toppen och spindelled bara snurrar med . Det hjälpte inte med brytgaffel. Jag försökte såga av bulten med liten handsåg. för hårt stål i bulten.

Vibrerande multiverktyg funkar nog inte på stål? Jag försökte hålla spindelled med kniptång men det slirade bara runt. Får inget grepp. Jag får kolla om det finns någon film hur man ska lossa muttern. Kanske försöka skruva ned muttern sen fila på den gängade spindelleden om man kan få bort en del rost.

24/11
Jag fick loss spindelleden sen. Jag skruvade bort de 3 bultarna och tog bort länkarmen (som hade en dålig bussning)
Sen tog jag bort skyddsgummit på spindelleden och slipade på 2 ställen med vinkelslipen. Då kunde man hålla i spindelleden med polygriptången utan att det snurrar. Sen kunde jag skruva av muttern. Förmodligen blev spindelleden så varm av slipandet att muttern lossade ganska lätt. På nya länkarmen ( Biltema nr: 72976 449 kr) Finns det spindelled monterat.
Ska skruva ihop sen men inte i kväll.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 25 nov 2023 16:20 Svara med citat
25/11 Jag har bara en skruv kvar att montera på länkarmen. Sen dra åt ordentligt. Man ska väl belasta framvagnen när man drar åt genom att låta bilen stå på hjulen.? Eller räcker det med att trycka upp länkarmen med domkraften? ( så gör mekanikern i Auto Doc filmen)

Jag vet inte hur jag ska få i den bulten längst fram på länkarmen i mitten. Den ska in i något fäste som ser ut som svart plast med räfflor. Kan det vara ett krängningshämmarestag som ska sättas fast i länkarmen? Jag tryckte upp länkarmen med domkraften men det är kanske är 1.-5- 2 cm. till som den ska upp. Eller om det är krängningshämmare staget som ska ner? Det var svårt att montera. Jag fatta inte och det var 8 minus så jag gick in. Får kolla en film om de säger nåt. Ska kolla mek-boken med.

26/11 Det kan ha nåt med att göra jag har en pallbock på ena sidan under bilen. Jag får montera på hjulet och ta bort pallbocken så kanske jag får i krängningshämmar bulten.

26/11 Kväll. Jag tog bort pallbocken på den sidan jag bytte länkarm. Bilen står högt på den sidan. Kan stötdämparen fryst fast i högt läge? länkarmen lutar neråt.. Så är det inte på andra sidan. Mer vågrätt. Jag får inte i bulten till nedre hålet på krängningshämmaren....hålen är för långt isär.

27/11 Kan stötdämparen fryst fast i högt läge? Alla dörrar hade ju fryst fast efter flera kalla dygn. Vet inte om jag ska värma på den med kupe'värmaren? Är det nåt konstigt fel? Drivaxel kan väl inte ha ramlat ut från motorn? Jag har egentligen ingen lust att köra med den innan jag fått dit krängningshämmare fästet. Tänk om nåt går sönder.

ÄNTLIGEN! Jag fick i sista bulten. Jag tryckte med domkraften längre ut mot hjulet. På länkarmen så det blev mer som en hävstång. Då fick jag ordning på det hela så bulten gick in i fästet till krängningshämmaren. Har efter dragit. Provkört 4 mil. Allt känns bra. Nästa grej är att kolla rosten under framvagn. Jag såg ett hål när jag fotade med mobilen. Jag får borsta ock kolla på det.

Kan man svetsa med mig svets ute när det är kallt? Kanske bäst att vänta på mildväder? Jag läste att man skulle värma det man skulle svetsa. Plåtbitar kan man ju värma inne.. Under bilen kan man väl värma med kupe'värmaren? Jag får inte in bilen i garaget. Det finns ändå ingen värme där. Det är för mycket brännbart i garaget dessutom.

5/12 Jag svetsade på bilen i den balk länkarmen sitter i. Svårt att svetsa när det är 3-4 minus. Fick värma med kupe'värmaren på svetsen. Tråden gick trögt i början.. Plåten är på plats men måste svetsas mer + slipas mer Så de inte klagar på jobbet. Blir plottrigt när det inte funkar så bra. Sen har jag andra sidan att svetsa. Får väl ha på nåt skyddande kladd när det är klart. Det går väl inte ha på färg nu i kylan. Kanske går att ha in vaxskyddsspray på insidan senare.. Jag kämpar vidare.

8/12 Svetsade mer idag. Det blev så fult svetsat. Som en massa punkter ungefär. Svetsen har inte spunnit som en katt. Ändå hade jag gasen i varma källaren och ökade trycket.

I början vill inte tråden röra sig. Fick värma svetsen med kupe'värmaren. Noll grader i dag. Till slut körde jag på starkaste läget på svetsen men den gick inte bättre för det.. Det blev pinsamt fult svetsat. Men förmodligen sitter det väl fast hur mycket de än slår med sin hacka på besiktningen. Kanske skulle jag ha på ett lager undereds spray spray till i fall det ser skulle se bättre ut då.

Ska greja med nästa rosthål sen. Jag får svetsa lite mer på en lös plåtbit för att se om jag kan få den att gå bättre. Jag vet inte om det är kylan som gör det.

9/12 Jag kollar svetshjälmar på nätet. Jag har en vanlig äldre med handtag. Man ser inte ett skit vad man gör. Bara mörker. Hjälmarna är dyra.
12/12 köpt en svetshjälm på Biltema 419 kr. Har inte provat ännu. Såg ett tips att tejpa på en ficklampa på hjälmen.

16/12 Svetsade frambalken på förarsidan.. Det är svårt och blir riktigt kass. Som ett fågelbo av svetstrådar och plottrigt. Får slipa i morgon och försöka snygga till det och svetsa över det.. Det flyter ut dåligt. Jag brukar inte svetsa ute på vintern.
Svetshjälmen var okey men det går inte att ha den på huvudet under bilen. Det är för trångt. Man får hålla i den. Den blir mörk då man svetsar. Det underlättade. Sen blir den ljus när man inte svetsar. Jag är ganska nöjd med den.

18/ 12 svetsade. Blev kass. Upptäckte att helt nya gasflaskan var tom. Fick köpa ny gas. Köpte sån där reduceringsventil på Biltema. Kanske den jag hade läckt på nåt vis.

20/12 Har svetsat. Nu hörde jag hur det blåste ut gas ur munstycket.. Det gick bättre. Har nog läckt ut gas genom en slangklämma som var lite löst åtdragen. Eftersom jag fått det så plottrigt från början så var det svårt att hyfsa till allt snyggt.. Ska snart besiktiga. Går det så går det.

Bilen var konstig vid provkörning. Det var lite kylvätska i behållaren. Airbaglampan lös men den släckte jag med felkodsökaren. Sen åkte kopplingspedalen ner mot golvet och bromspedalen sjönk sakta. Sen ett pipande ljud som larmade vid fartgupp.. Inte hela tiden men några gånger. Bilen har varit uppallad ett par veckor med nosen uppåt. om det har nåt med saken att göra. Om vaacumet gått ur på nåt vis. Ingen aning. Jag hällde i mer bromsvätska. Vågar inte gissa felet.. Men jag tänkte på locket till bromsvätskan. Om det inte är riktigt tätt.. Ska köra i morrn och se hur den funkar.

21/12 Varningslampan skrek hela tiden, Bromsen tog långt ner. Jag har ju inte rört bromsarna. bara lyft upp bilen i fram. lossat batterikablar och svetsat rost. Jag får lufta systemet. Om det går i detta snöväder. Underligt fenomen Är det. Likadant hände sist då jag lyfte upp bilen i fram.