rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Tor 21 dec 2023 16:31 |
|
Vet inte vad som hänt. Bilen varnar för bromsfel. Piper och blinkar en lampa på panelen. Pedalen har gått neråt i botten. Kopplingspedalen ramlade ner Men den verkar okay nu.
Jag tyckte vänster bromsok bak kändes kladdig av bromsvätska. Så jag hade på ett annat ok. När jag ska lufta med luftman slang så finns det inget tryck. Det kommer kommer pyttelite bromsvätska. Jag har hällt i mycket bromsvätska, Får köpa en liter till.
Detta felet kanske blev när bilen stod uppallad då jag svetsade rost i frambalk. Den var uppallad med nosen uppåt. Kom det luft i systemet?
Tidigare har jag haft samma problem men det blev bra då jag luftade bromsarna.. Jag besiktigade för en månad sen.
Det var rost så jag skulle svetsa det. Bromsarna blev det inget påpekande om.
Kan det vara en säkring? Jag har felkodläsare. Men det kom inte fram nåt speciellt. Jag år leta svar på nätet.
22/12 Jag glömde nämna att kopplingspedalen har ramlat ned med när bromspedalen sjunker. Kanske går på samma system som bromsar?
Jag kollar efter bult till bromsslang. Den som har en bricka av aluminium. Ska vara till bromsoket. De blir dåliga då man ska dra åt hårt så det inte läcker. De kanske har lösa i någon bättre bildelsaffär.
Jag jag inte hittat någon film hur man har på gamla bromsvätskeburken på en ny bromshuvud cylinder. Trycks den bara på i 2 gummimuffar?
Senast ändrad Fre 22 dec 2023 9:31, ändrad totalt 1 gång
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 21 dec 2023 17:24 |
|
rostful skrev: | Vet inte vad som hänt. Bilen varnar för bromsfel. Piper och blinkar en lampa på panelen. Pedalen har gått neråt i botten. Kopplingspedalen ramlade ner Men den verkar okay nu.
Jag tyckte vänster bromsok bak kändes kladdig av bromsvätska. Så jag hade på ett annat ok. När jag ska lufta med luftman slang så finns det inget tryck. Det kommer kommer pyttelite bromsvätska. Jag har hällt i mycket bromsvätska, Får köpa en liter till.
Detta felet kanske blev när bilen stod uppallad då jag svetsade rost i frambalk. Den var uppallad med nosen uppåt. Kom det luft i systemet?
Tidigare har jag haft samma problem men det blev bra då jag luftade bromsarna.. Jag besiktigade för en månad sen.
Det var rost så jag skulle svetsa det. Bromsarna blev det inget påpekande om.
Kan det vara en säkring? Jag har felkodläsare. Men det kom inte fram nåt speciellt. Jag år leta svar på nätet. |
1 Öppna motorhuven och kolla nivån i bromsvätskebehållaren. Kolla så det är jämn nivå i hela behållaren, längre ner finns det mellanväggar just för att det ska finnas lite broms kvar om du får något läckage.
Är det dålig nivå så har du någonstans ett läckage, HITTA det och åtgärda det.
2 Du har haft korrekt nivå med bromsvätska hela tiden efter besiktning och pedalen sjunker i botten i alla fall...
Troligen din huvudcylinder som internt är dålig
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Tor 21 dec 2023 20:06 |
|
Tack för svar!
Jag hade lite misstankar åt det hållet med. Speciellt nu när jag kollat en del filmer. Det ser ut som huvudcylinder säljs utan behållaren. Undrar om man ska ha på den gamla då? Hur går det till? Jag har bytt en gång på en bil men det är så längesedan att jag glömt av proceduren. Kanske köpte jag en huvudcylinder på skroten då som redan hade en behållare. Jag har sett nya huvudcylindrar för 549 kr och uppåt på postorder.(Mekster) Mekonomen tar 1453 kr och 1854 kr.
Lite jobbigt att köpa dyrt om det är ett annat fel. Man kan ju undra var all bromsvätska tog vägen? En del kan ju runnit ut om bromsoket läckt där man har en aluminiumbricka för bromsslangen. Eller om det är Någon trasig packning innuti oket. den där aluminiumbrickan har krånglat innan. Svårt att få tätt där. Fast bromvärdena var ju bra då jag besiktigade i november.
Jag måste reda ut hur man får bort behållaren för bromsvätskan. Får kolla om jag ser nåt om det.
Scandinavian Detailing på Youtube hade en bra film av luftning av bromsar. Fast Biltemas Burk för luftning fick jag aldrig att funka. Luftman slang är bra tycker jag. Jag pumpar ett däck med 1 kg luft. Använder sån där liten pump från Clas Ohlsson som går på batteriet eller cig uttaget.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 22 dec 2023 17:07 |
|
rostful skrev: | Tack för svar!
Jag hade lite misstankar åt det hållet med. Speciellt nu när jag kollat en del filmer. Det ser ut som huvudcylinder säljs utan behållaren. Undrar om man ska ha på den gamla då? Hur går det till? Jag har bytt en gång på en bil men det är så längesedan att jag glömt av proceduren. Kanske köpte jag en huvudcylinder på skroten då som redan hade en behållare. Jag har sett nya huvudcylindrar för 549 kr och uppåt på postorder.(Mekster) Mekonomen tar 1453 kr och 1854 kr.
Lite jobbigt att köpa dyrt om det är ett annat fel. Man kan ju undra var all bromsvätska tog vägen? En del kan ju runnit ut om bromsoket läckt där man har en aluminiumbricka för bromsslangen. Eller om det är Någon trasig packning innuti oket. den där aluminiumbrickan har krånglat innan. Svårt att få tätt där. Fast bromvärdena var ju bra då jag besiktigade i november.
Jag måste reda ut hur man får bort behållaren för bromsvätskan. Får kolla om jag ser nåt om det.
Scandinavian Detailing på Youtube hade en bra film av luftning av bromsar. Fast Biltemas Burk för luftning fick jag aldrig att funka. Luftman slang är bra tycker jag. Jag pumpar ett däck med 1 kg luft. Använder sån där liten pump från Clas Ohlsson som går på batteriet eller cig uttaget. |
Det är en över tjugo ? år gammal plastsak som är ganska vital för att du ska kunna bromsa, om det inte var en jäkligt jobbig månad hade jag köpt en ny bromsvätskebehållare.
Men för att lossa är det bara dra rakt uppåt, den har 'hullingar' i de två rör som går ner i huvudcylinderns gummibussningar.
En av fyra saker kommer hända
1, du är för klen
2, behållaren spricker
3, då får ur behållaren och gummibussningar
4, du får ur behållare
Vid montering lite bromsvätska på rören och trycka ner den.
Läckage på bromsvätskesystem kan förekomma på en hel rad olika ställen.
Från huvudcylinder ut i bromsservot, det ryms några liter i den...
Du kan ha internt läckage i huvudcylinder, så du inte bygger tryck men ingen bromsvätska försvinner
Du kan ha läckage i bromskolvar vid hjulen, och det ryms en hel del i damaskerna om de är hela innan det läcker ut.
Du kan läcka rätt ut i en skarv etc.
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Fre 22 dec 2023 18:49 |
|
Okey, Tack! Då förstår jag. Man drar rakt upp.
Är det någon som förstår hur Biltema bromsbelägg i bak 65-9093 ska sitta ihop med bromsfäste sats 59-2266 ? Jag fattar inte alls vart de där fästena ska sitta. Jag begriper det inte. Jag kanske köpte dem i onödan.
30/12 Jag skulle ha bort Huvudbromscylindern. Jag har lossat allt. Muttrar osv. Men den sitter fast. Jag sprayade på WD40. Pinnbultar såg ut att vara indränkta i låsvätska. Huvudbromscylindern har klibbat fast? Får kolla i morgon.
Vet inte om kupe'värmaren kan få den att lossa.
31/12 Nej det hjälpte inte att värma med kupe'värmaren. mot huvudbromscylindern. Den går inte att dra ut.den från pinnbultarna. Jag hittar ingen film om problemet.
2/1 Jag har kollat den tyska filmen. Där lossar ju bromscylindern hur lätt som helst. Jag kan bonka med klubba och hammare på den jag har utan att den lossar.
Senast ändrad Tis 02 jan 2024 9:06, ändrad totalt 1 gång
|
|
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge |
Mån 01 jan 2024 22:10 |
|
Hittade en film på tyska, kolla om det hjälper:https://youtu.be/Sbq19wSuNwY?si=CizSfrMKtAgr1Xkn
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Mån 01 jan 2024 23:18 |
|
Tack. Men du kunde gärna skrivit vad den hette i stället för alla dessa tecken. Jag är kass på datorer.
I dag band jag fast en dubbelvikt rem i den där bromscylindern. Sen slog med en blyslägga emellan remmen framåt. Men remmen fjädrade. Funkade inte. Jag skulle behöva en stång som fästs i bromscylindern på nåt vis. sen en tung tyngd med hål som glider på stången sen ett stopp i ändan.. Ungefär som en glidhammare eller vad det kallas som när man rätar ut bucklor i bilplåt...Om nu det skulle funka. Ingen aning. Jag vågar nog inte värma på pinnbultarna? Bromsvätskan sägs vara mycket brandfarlig. Knepigt problem det där. WD 40 oljespray har inte hjälpt.
|
|
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge |
Tis 02 jan 2024 0:08 |
|
Du markerar länken (alla tecken) med vänsterklick, alltså håll nere tangenten och dra över texten, superlätt, annars kan du fråga någon kompis, alternativ: gå in på YT och sök : VW T4 Haupbremszylinder wechseln.
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Fre 05 jan 2024 21:04 |
|
5/1 Jag fick bort Huvudbromscylindern i dag. Jag värmde på de där 2 pinnbultarna den sitter fast på. Använde en liten butanvärmare från Jula. Sen vickade länge upp och ner och sidled...Till slut så lossade den. Men det tog tid.
6/1 Jag fick av bromsvätskeburken. Var enkelt. Jag satte in mejsel och bände ut de 2 fästena. Satte i bitar av grillpinnar sen drog ut burken. Sen hade på bromsvätska på gummi bussningarna och tryckte ner burken. Nu krävs det en metallpinne med diameter med cirka 3,7 mm igenom som håller fast burken.
10/10 Höll på med att lufta ena bakbromsen. Använder luftmanslang. Jag häller i bromsvätska i behållaren hela tiden men vart tar vätskan vägen? Fast det rinner ut en del ur luftningsnippel så sjunker det inte mycket i behållaren.
Har en reparations luftnippel på det oket från folkraceshop.se För gängan i oket till nippel var dålig. Det rinner lite sakta. Är det för att det är kallt? Eller att denna nippel är mindre?
Den där runda svarta vaccum burken? bakom huvudbromscylindern; Fylls den med bromsvätska? För jag tycker jag hällt i så mycket bromsvätska nu . Är det flera liter bromsvätska som går åt? Jag vill ha ur all gammal vätska.. Tråkigt jobb om alla hjulen ska av. Kan man ta ett hjul åt gången och sen vara nöjd med den luftningen?Eller ska man börja om en gång till? Jag har luftat förr men sällan på vintern i denna kylan. .Måste man ha slang med backbentil på nippel? Eller räcker det med en plastslang? rinner vätskan kan det väl inte komma in luft? Jag kollade Scotty Kilmer på Youtube. Han trampade på bromspedalen sen satt en lång skruvmejsel på bromspedalen mot sätet och sen gick ut och luftade nippel. Det skulle göras flera gånger. Om man gör så måste då locket till behållaren av bromsvätxka sitta på? Jag tänkte om det var effektivare än luftmanslangen? (som måste skruvas av och på hela tiden då man fyller på vätska) Däcket man tar luft ifrån ska ju inte pumpas mer än ett kilo så luften tar ju slut fort. Ja lite virrigt är detta luftningsjobbet..
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Tor 11 jan 2024 0:05 |
|
rostful skrev: | 5/1 Jag fick bort Huvudbromscylindern i dag. Jag värmde på de där 2 pinnbultarna den sitter fast på. Använde en liten butanvärmare från Jula. Sen vickade länge upp och ner och sidled...Till slut så lossade den. Men det tog tid.
6/1 Jag fick av bromsvätskeburken. Var enkelt. Jag satte in mejsel och bände ut de 2 fästena. Satte i bitar av grillpinnar sen drog ut burken. Sen hade på bromsvätska på gummi bussningarna och tryckte ner burken. Nu krävs det en metallpinne med diameter med cirka 3,7 mm igenom som håller fast burken.
10/10 Höll på med att lufta ena bakbromsen. Använder luftmanslang. Jag häller i bromsvätska i behållaren hela tiden men vart tar vätskan vägen? Fast det rinner ut en del ur luftningsnippel så sjunker det inte mycket i behållaren.
Har en reparations luftnippel på det oket från folkraceshop.se För gängan i oket till nippel var dålig. Det rinner lite sakta. Är det för att det är kallt? Eller att denna nippel är mindre?
Den där runda svarta vaccum burken? bakom huvudbromscylindern; Fylls den med bromsvätska? För jag tycker jag hällt i så mycket bromsvätska nu . Är det flera liter bromsvätska som går åt? Jag vill ha ur all gammal vätska.. Tråkigt jobb om alla hjulen ska av. Kan man ta ett hjul åt gången och sen vara nöjd med den luftningen?Eller ska man börja om en gång till? Jag har luftat förr men sällan på vintern i denna kylan. .Måste man ha slang med backbentil på nippel? Eller räcker det med en plastslang? rinner vätskan kan det väl inte komma in luft? Jag kollade Scotty Kilmer på Youtube. Han trampade på bromspedalen sen satt en lång skruvmejsel på bromspedalen mot sätet och sen gick ut och luftade nippel. Det skulle göras flera gånger. Om man gör så måste då locket till behållaren av bromsvätxka sitta på? Jag tänkte om det var effektivare än luftmanslangen? (som måste skruvas av och på hela tiden då man fyller på vätska) Däcket man tar luft ifrån ska ju inte pumpas mer än ett kilo så luften tar ju slut fort. Ja lite virrigt är detta luftningsjobbet.. |
Jag kollade en film. man kunde lufta ett hjul åt gången. Kanske lättast att ta av bak hjulen Framhjulen kunde man ju köra upp på ramperna. Man kunde ta en akvarieslang och dra ner i en flaska. kunde eventuellt prova det.. Luftman slang har funkat bra på sommaren. Men nu i dag gick det lite trögt.
11/1 Jag har sett 2 filmer., En kille satte en slang på en bromsnippel. öppnade nippel och lät det bara självrinna tills den nya vätskan syntes. Den andra filmen var att man satte en vanlig sugspruta på slangen och drog i sprutan tills nya vätskan syntes. Det var nog det smartaste jag sett. Det såg ut att gå snabbt. Det är nog värt att prova.
12/1 Det där med en spruta och en slang och suga ut bromsvätskan via luftningsnippel fungerade mycket dåligt. Jag har använt luftmanslang och akvarieslang. Har ett framhjul kvar att få ur gamla bromsvätskan ur. Jag har inte vågat peta på bromspedalen. Vill byta all vätska först. Det rinner trögt i kylan.
14/1 Har luftat/ bytt vätska på sista bromsen sen provkört bilen. Den bromsar bra igen. Så det var alltså den där huvudbromscylindern som var trasig. Köpte den på Mekster 608 kr frakt inräknad.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Mån 15 jan 2024 10:26 |
|
rostful skrev: | Jag kollade en film. man kunde lufta ett hjul åt gången. Kanske lättast att ta av bak hjulen Framhjulen kunde man ju köra upp på ramperna. Man kunde ta en akvarieslang och dra ner i en flaska. kunde eventuellt prova det.. Luftman slang har funkat bra på sommaren. Men nu i dag gick det lite trögt.
11/1 Jag har sett 2 filmer., En kille satte en slang på en bromsnippel. öppnade nippel och lät det bara självrinna tills den nya vätskan syntes. Den andra filmen var att man satte en vanlig sugspruta på slangen och drog i sprutan tills nya vätskan syntes. Det var nog det smartaste jag sett. Det såg ut att gå snabbt. Det är nog värt att prova.
12/1 Det där med en spruta och en slang och suga ut bromsvätskan via luftningsnippel fungerade mycket dåligt. Jag har använt luftmanslang och akvarieslang. Har ett framhjul kvar att få ur gamla bromsvätskan ur. Jag har inte vågat peta på bromspedalen. Vill byta all vätska först. Det rinner trögt i kylan.
14/1 Har luftat/ bytt vätska på sista bromsen sen provkört bilen. Den bromsar bra igen. Så det var alltså den där huvudbromscylindern som var trasig. Köpte den på Mekster 608 kr frakt inräknad. |
Jag tycker att det är kanon med dina beskrivningar av dina reparationsarbeten, men en sak som slår mej är att om detta är din enda bil så verkar du inte ha så våldsamt stort behov av att använda bilen dagligen.
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Mån 15 jan 2024 21:36 |
|
Tack! Det blir lite väl mycket text ibland. Men någon annan kanske är hjälpt av att man försöker beskriva vad man gör. Jo jag har en reservbil med. Annars skulle det bli problematiskt.
|
|