Forum - Golf 8 (19-) - Tvinga biogasbil att gå på bensin?

galenpanna
Ingen VW Ort: Uppsala
Tis 25 jun 2024 9:40 Svara med citat
Jag har införskaffat en Seat Leon biogasbil, men jag misstänker att det fungerar på precis samma sätt i Volkswagen Golf. Jag skulle vilja kunna tvinga bilen att köra på bensin, men hittar inget i instruktionsboken eller genom att googla för hur man kan göra. Jag kör väldigt sällan (cirka en gång per månad och då långkörning) och är lite rädd att bensinen ska stå i tanken och bli gammal.

Jag är medveten om att jag kan köra slut på biogas och då kopplar förstås bilen själv om till bensin, men det blir ett stökigt sätt att använda upp bensinen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt.

Jag har hittat på nätet att det finns säkringar till gasventilerna som kan ryka (och då går bilarna över till bensindrift) och dessa skulle jag kunna plocka ur, men vilken/vilka säkringar är det?

Finns det enklare sätt att koppla om till bensindrift än att plocka ur säkringar?
galenpanna
Ingen VW Ort: Uppsala
Ons 26 jun 2024 11:30 Svara med citat
Svarar mig själv med citat från manualen:
Var 6:e månad är det nödvändigt att köra bilen på bensin tills signallampan släcks och sedan måste tanken fyllas upp. Detta krävs för att se till att systemet fungerar som det ska, samt för bränslekvaliteten som krävs för körning på bensin.

Då behöver jag inte grubbla över hur jag själv ska kunna slå om till bensindrift. Bilen verkar kunna sköta det själv.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 26 jun 2024 12:35 Svara med citat
Helt rätt Thumbs up