Forum - Golf 7 (13-19) - Halvljus lampa pajade.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tis 25 feb 2025 21:15 Svara med citat
En halvljus lampa pajade då jag tvättat bilen... är det H7 55 W ? Vad är det för lampa på Helljuset i så fall? Båda kan väl inte ha 55 W ? Jag letar efter svar. Det är för mörkt att plocka ur den nu. Måste man byta båda lampor på var sida när en går sönder? Eller är det en myt?

Jag kollade fråga AI. Den säger att det är 55 W H7 på både hel och halv ljuse. Duger Biltemas premium lampor? 2 för 157 kr. Kanske bäst att byta båda då så det blir samma typ av ljusbild. Har för mig det är väldigt trångt att komma åt att byta. Kan ju börja med den trasiga och kolla hur det blir i mörkret.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Ons 26 feb 2025 12:06 Svara med citat
Du ska inte ha mer än 55W. Lampfästet smälter sönder med en 100W-lampa.
När du ändå byter så byt båda. Den andra går nog snart sönder inom kort annars.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 26 feb 2025 14:35 Svara med citat
Jag köpte 55 W Premium lampor på Biltema. Jag kände inte riktigt igen mig där i lamphuset. Inte exakt samma som på gamla bilen. På batteri sidan brukar det vara extra trångt har jag för mig. Har nu kollat en film om lampbyte. Tack för svar!

Senare:
Jag bytte lampor. Den på förarsidan är svårast. Säkringslådan sitter så nära att man har svårt att ta tag i grejerna. Jag lossade lampfästet med den minsta polygriptången. Den satt hårt. Sen hade på en liten metallklämma om fästet som jag satte magnetpinnen i... sen kunde jag styra in allt vid montering och dra åt med polygriptången om den där platta plastbiten man ska hålla i. Sen lirka bort metallklämman med en skruvmejsel. Jag hade användning först av en stekpincett men gick över till magnetpinne och metallklämma om plastfästet. Sen hade jag tippex på fäste och lock längst upp så upp så man inte skulle vända det fel. Ska provköra lite.nu. Så allt är okey. Det hela tog inte så lång tid.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 08 mar 2025 11:24 Svara med citat
Ett tips! Det går att plocka av kortsidan på "säkringslådan" med hjälp av en skruvmejsel. Ger inte så mycket mer utrymmen men 1-2 cm är mycket i det läget.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)