Havshorisont
Golf 7 TGI bluemotion Ort: Munkedal |
| Tis 20 aug 2024 20:18 |
|
Hej. Hittills har jag betalat för inspektion av gastankarna inför besiktning men det är ju onödiga pengar om det är som jag tror - väldigt enkelt att frilägga gastankarna själv. Hoppas på lite hjälp från er! Jag är inte alls van att fixa själv med min bil men brukar vara bra på att följa instruktioner så det borde gå tänker jag. Handlar det om att ta loss "golvet" i bagageluckan? Vad gör jag sen? Är det inget som behöver tas loss undertill?
Golf TGI blueline 2014, dvs det är en mindre gastank som jag brukar kunna tanka ca 12-14kg i plus en större bensintank (50 liter tror jag).
|
|
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm |
| Ons 21 aug 2024 10:56 |
|
| Vad menar du med "frilägga" tankarna själv? Inspektionen ska väl ändå ske för säkerhets skull och det är väl inget du gör själv?
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Ons 21 aug 2024 12:34 |
|
| Schiznit skrev: | | Vad menar du med "frilägga" tankarna själv? Inspektionen ska väl ändå ske för säkerhets skull och det är väl inget du gör själv? |
För att bilprovningen ska kunna inspektera tankarna så måste de vara frilagda och då kan man antingen frilägga dem själv eller lämna in på verkstad.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 21 aug 2024 13:09 |
|
| maxmsm skrev: | | För att bilprovningen ska kunna inspektera tankarna så måste de vara frilagda och då kan man antingen frilägga dem själv eller lämna in på verkstad. |
Tror att auktoriserade verkstäder även kan lämna ett intyg att tankarna är okej som man tar med till besiktningen?
Så slipper man ta sig till verkstaden två gånger.
|
|
Havshorisont
| Ons 21 aug 2024 18:44 |
|
| candyweiss skrev: | Tror att auktoriserade verkstäder även kan lämna ett intyg att tankarna är okej som man tar med till besiktningen?
Så slipper man ta sig till verkstaden två gånger. |
Ja det stämmer, men det är det som kostar onödiga pengar - 1600 kr vill de ha för det.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 21 aug 2024 20:03 |
|
| Havshorisont skrev: | | Ja det stämmer, men det är det som kostar onödiga pengar - 1600 kr vill de ha för det. |
Ja, och även slippa besväret med att lämna in bilen och eventuellt hyrbil på det..
|
|
maxmsm
| Tor 22 aug 2024 8:52 |
|
| candyweiss skrev: | Tror att auktoriserade verkstäder även kan lämna ett intyg att tankarna är okej som man tar med till besiktningen?
Så slipper man ta sig till verkstaden två gånger. |
Gör man detta i rätt tid och planerar ordentligt så kan man besiktiga 2ggr på ett intyg.
|
|
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg |
| Fre 23 aug 2024 22:31 |
|
| Havshorisont skrev: | Hej. Hittills har jag betalat för inspektion av gastankarna inför besiktning men det är ju onödiga pengar om det är som jag tror - väldigt enkelt att frilägga gastankarna själv. Hoppas på lite hjälp från er! Jag är inte alls van att fixa själv med min bil men brukar vara bra på att följa instruktioner så det borde gå tänker jag. Handlar det om att ta loss "golvet" i bagageluckan? Vad gör jag sen? Är det inget som behöver tas loss undertill?
Golf TGI blueline 2014, dvs det är en mindre gastank som jag brukar kunna tanka ca 12-14kg i plus en större bensintank (50 liter tror jag). |
Ja, det är väldigt enkelt att göra det själv.
Du behöver om jag minns rätt en Torx 25 och en 10mm hylsa och spärrskaft.
Du behöver ta bort den stora svarta plastbaljan under bilen. Du kommer alltså inte åt tankarna inifrån bagaget.
Sitter med 2 plast muttrar (10mm) och 2 eller 3 plåtskruv med Torx.
Lättast är så klart om man har tillgång till en lyft men det går att åla sig under bilen och göra det på backen sas.
Sedan är det bara att åka och besiktiga bilen utan skyddet på plats.
//Mats VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
Havshorisont
| Lör 24 aug 2024 10:50 |
|
| maxmsm skrev: | | Gör man detta i rätt tid och planerar ordentligt så kan man besiktiga 2ggr på ett intyg. |
Det har jag gjort, men ändå... 800 kr extra per år... om det går att snåla in på det så gör jag gärna det!
|
|
Havshorisont
| Lör 24 aug 2024 10:52 |
|
| Masi skrev: | Ja, det är väldigt enkelt att göra det själv.
Du behöver ta bort den stora svarta plastbaljan under bilen. Du kommer alltså inte åt tankarna inifrån bagaget.
Lättast är så klart om man har tillgång till en lyft men det går att åla sig under bilen och göra det på backen sas.
//Mats |
TACK! Då hänger jag med, ska genast åla in under bilen och kolla. Eller kolla med grannen som har lyft!
|
|
maxmsm
| Lör 24 aug 2024 11:11 |
|
| Havshorisont skrev: | Det har jag gjort, men ändå... 800 kr extra per år... om det går att snåla in på det så gör jag gärna det!  |
Jag håller helt med dej, min gamla MK IV hade tankarna i reservhjulsbaljan så där behövde man bara fälla upp locket så var det klart.
|
|
PetterK
Golf 7 +46701718096 Ort: Stockholm |
| Mån 17 mar 2025 14:30 |
|
Hej! Behöver göra ovanstående inför besiktning, Har Golf 2018 kombi.
Alltså Torx 25 + hylsnyckel 10 mm med "spärrskaft"´, menas med det en sån vanlig hylsnyckelskaft som omväxlande kan låsas åt båda vridhållen?
-Går det alltså att åla sig in under bilen och fixa ovanstående?
-Goda erfarenheter av detta?
Mvh Petter
|
|
Lina
Caddy 2012 Ort: Gnesta |
| Tor 31 jul 2025 10:49 |
|
| Masi skrev: | Ja, det är väldigt enkelt att göra det själv.
//Mats |
Undrar om du vet vart man kan få tag i skyddet/baljan som man måste ta bort för att frilägga gastanken? Min har gått sönder. Det skulle kosta 5000:- för att byta. Tycker det känns absurt med tanke på att det bara är en platsbalja. Har försökt söka, men vet inte vad den egentligen heter.
tacksam för svar!
//Lina
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
| Tor 31 jul 2025 11:06 |
|
| Lina skrev: | Undrar om du vet vart man kan få tag i skyddet/baljan som man måste ta bort för att frilägga gastanken? Min har gått sönder. Det skulle kosta 5000:- för att byta. Tycker det känns absurt med tanke på att det bara är en platsbalja. Har försökt söka, men vet inte vad den egentligen heter.
tacksam för svar!
//Lina |
Kolla med skroten
|
|