Forum - Volkswagen Passat - Volkswagen Malmö hittar inte felet (P008800)

Obi_Zebbe_Nobi
Passat 8 2.0 BiTdi Ort: Malmö
Sön 22 maj 2022 11:07 Svara med citat
Hjälp! (Passat -16 2.0 TDI BiTdi 240HK)

Jag får sporadiskt att bilen går in i "limpmode / felsäkert läge" och ger mig felkod P008800 bränsle rail/system tryck för högt. En EPC-lampa tänds också när felet uppkommer.

Stänger av bilen och startar igen så fungerar den perfekt till nästa gång. Kan vara 1h eller 1 vecka tills det händer igen.
Kan ej framkalla felet manuellt.
Haft den 4 vänder på Volkswagen Malmö och sist sa dom att dom vet inte vad som är fel och kommer börja byta komponenter genom att gissa, men börjar med det billigaste och går uppåt.

Någon som har idé på vad det kan vara? Känns sjukt att det kan sluta med att man bytar delar + arbete för totalt 50-70 tusen och ändå är det inte åtgärdat.

Senast ändrad Sön 14 aug 2022 15:35, ändrad totalt 1 gång
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 22 maj 2022 14:46 Svara med citat
Får du inte hjälp i detta av ditt försäkringsbolag? Hur långt har bilen rullat?
Obi_Zebbe_Nobi
Sön 22 maj 2022 15:00 Svara med citat
Bilen har rullat 13300. Tror inte det är något dom hjälper mig med, ingen garanti på bilen längre och Volkswagen vet ju ändå inte vad som är fel.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 23 maj 2022 14:50 Svara med citat
En del bolag har 10 år/15.000 mil, folksam exempelvis.
Obi_Zebbe_Nobi
Mån 23 maj 2022 14:56 Svara med citat
Okey, det visste jag inte, ska kolla med dom då.
Nicnygr
Passat 8 2.0 Biturbo Ort: Katrineholm
Sön 14 aug 2022 13:44 Svara med citat
Hej. Alla.
Jag har nu köpt en passat -2018 2.0 tid Biturbo som rullat 12000mil.
Jag får exakt samma felkoder som Obi Zebbe.
Alltså P008800, sen limpmode, stänger av eller nollar koderna och sen går den topp!!

Någon med tips?

@Obi Zebbe, jag antar och hoppas du fåt ordning på din bil?

Med vänlig hälsning, Niclas
Fredrik Tysk
Passat 8 Altrack Ort: Luleå
Tis 27 jan 2026 0:15 Svara med citat
Hej!
Hur gick det med era bilar? Fick ni någon ordning på dem, angående detta problem och vad var i så fall lösningen?

Jag har också en Passat, närmare bestämt ett Passat Alltrack GTS 240, från 2018.

Även jag har problemet att ibland (ofta tar det flera månader eller veckor mellan tillfällena), så tänds EPC-lampan och bilen blir då orkeslös, fram tills att man startar om den, då den fungerar normalt igen. Även min bil ger felkoden P00800. Jag har fått beskedet att högtyckspumpen bör bytas, för att åtgärda felet, som jag nu haft i cirka 2 år, och cirka 5000 mil. Min bil har nyligen passerat 20000 mil för övrigt.

Jag vill ju gärna hoppas att det är något billigare som felar, men det kan ju mycket väl vara högtyckspumpen som felar.

Efter att ha sökt lite på webben, så fann jag följande webbsida, med en som haft ett liknande/samma problem. Den tycks ha löst problematiken genom att byta sensorn på själva högtryckspumpen, om jag förstått saken rätt. Och enligt webbsidan sålde nog inte märkesverkstaden sensorn separat, så att det kanske även är min sensor som är dålig. men eftersom att kanske inte sensorn säljs separat hos märkesverkaden i Sverige heller, så kanske jag därför har fått rekommendationen att byta hela högtryckspumpen istället för bara byta sensorn, som dock tycks gå att beställa på webben, för en förhållandevis liten slant.

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/24112/

/Fredrik
Obi_Zebbe_Nobi
Tis 27 jan 2026 16:42 Svara med citat
Hej
Väldigt sent svar, släppte det helt när problemet blev löst, men lägger in det nu och hoppas att det kan hjälpa någon i framtiden.
Dom gjorde någon mätning som visade att det var högtryckspumpen som orsakade felet.
Dom bytade högtryckspumpen och felet var åtgärdat och har ej kommit tillbaka efter X tusen mils körning.

Mvh
Zebbe