rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Ons 28 jan 2026 10:59 |
|
Har hänt en gång förut i oktober. Då bytte jag batteri. Nu har det hänt igen att den inte ville starta. Den ville starta men den rasslade och kom inte igång. jag fick tipset att sätta en startkabel mellan jord på batteriet och motorblocket och då startade den igår.
Idag startade den utan problem.
Jag drog åt batteri klämmorna mer, fast de satt ju hårt innan tyckte jag. Sen sprayade rostolja på batteripooler.
Sen ser jag att den grova jordkontakten går ner till en kontakt fram i motorn. Obegriplig kontakt som vanligt. Hur man nu öppnar den. Om jag vill spraya där.
Sen kan man ju undra om det är någon jordsladd under batterier? Det var det på min äldre rostfula bil. För den hade samma problem med att starta. Jag fatta inte var felet var men en verkstad letade fram en dålig jordsladd under batteriet på den bilen.,
Denna nyare 2013 VW Sportcombi. Jag har inte sett så mycket film om vart jordsladdar är. Det ska ju vara en jordsladd till karossen? Vet inte om det är från motor till kaross. Men vart?
Displayen visar start stopp problem då jag startade första gången i dag. men inte andra gången jag startade. Jag startade utan extra jordsladd i dag.
Frågor är: Var sitter jordsladdar? Hur många. Tyckte jag såg en brun tunn sladd som satt i karossen bakom batteriet. Men det måste väl vara en tjockare jordsladd någonstans till karossen. typ jordfläta eller nåt?
Hur pillar man av höljet till batteri jordsladd till motorn? Nåt svart plasthölje. Tänkte jag kunde kolla där och spraya rostspray. ( chatgpt svarade att jag inte skulle bry mig om den sladden, Utan leta efter tjock jordsladd från motor till kaross, Kolla under batterilådan skrev chat.?? Vet inte om det stämmer.)
Sen kan man undra om sån där electrical contact spray bra om man jämför med rost lossar spray?
Batteriet verkar okey. Jag laddar lite extra efter en kall natt.
Jag vet inte hur jag löser detta problem. Felkodläsaren visar väl inte ut vart felet är? Jag har inte sett nåt i alla fall.
Jag frågade chatgpt. Den sa att det är jord fel och att jag skulle prova med startkabel från minus på batteriet till motorblocket och det funkade ju i går.
Har sett att en del sätter på en extra jordsladd mellan motor och kaross. Det kanske är ett alternativ?
Någon kanske vet nåt om jordsladdarna?
|
|
rostful
| Ons 28 jan 2026 18:53 |
|
[quote="rostful"]Har hänt en gång förut i oktober. Då bytte jag batteri. Nu har det hänt igen att den inte ville starta. Den ville starta men den rasslade och kom inte igång. jag fick tipset att sätta en startkabel mellan jord på batteriet och motorblocket och då startade den igår.
Idag startade den utan problem.
Jag drog åt batteri klämmorna mer, fast de satt ju hårt innan tyckte jag. Sen sprayade rostolja på batteripooler.
Sen ser jag att den grova jordkontakten går ner till en kontakt fram i motorn. Obegriplig kontakt som vanligt. Hur man nu öppnar den. Om jag vill spraya där.
Sen kan man ju undra om det är någon jordsladd under batterier? Det var det på min äldre rostfula bil. För den hade samma problem med att starta. Jag fatta inte var felet var men en verkstad letade fram en dålig jordsladd under batteriet på den bilen.,
Denna nyare 2013 VW Sportcombi. Jag har inte sett så mycket film om vart jordsladdar är. Det ska ju vara en jordsladd till karossen? Vet inte om det är från motor till kaross. Men vart?
Displayen visar start stopp problem då jag startade första gången i dag. men inte andra gången jag startade. Jag startade utan extra jordsladd i dag.
Frågor är: Var sitter jordsladdar? Hur många. Tyckte jag såg en brun tunn sladd som satt i karossen bakom batteriet. Men det måste väl vara en tjockare jordsladd någonstans till karossen. typ jordfläta eller nåt?
Hur pillar man av höljet till batteri jordsladd till motorn? Nåt svart plasthölje. Tänkte jag kunde kolla där och spraya rostspray. ( chatgpt svarade att jag inte skulle bry mig om den sladden, Utan leta efter tjock jordsladd från motor till kaross, Kolla under batterilådan skrev chat.?? Vet inte om det stämmer.)
Sen kan man undra om sån där electrical contact spray bra om man jämför med rost lossar spray?
Batteriet verkar okey. Jag laddar lite extra efter en kall natt.
Jag vet inte hur jag löser detta problem. Felkodläsaren visar väl inte ut vart felet är? Jag har inte sett nåt i alla fall.
Jag frågade chatgpt. Den sa att det är jord fel och att jag skulle prova med startkabel från minus på batteriet till motorblocket och det funkade ju i går.
Har sett att en del sätter på en extra jordsladd mellan motor och kaross. Det kanske är ett alternativ?
Någon kanske vet nåt om jordsladdarna?
...................................................................... ...................................................................... .............................................Kväll,
Jag gick in. För mörkt och kallt ute. Jag tog bort 3 torxsskruvar på batterilådan.. Men det sitter fjärde skruv som är inskruvad utifrån på nåt vis. Någonstans under skärmen. Jag gav upp. Har försökt kolla med spegel och stark lampa under batterilådan men jag såg inte så bra hur det såg ut.
Jag skruvar ihop i morgon. Jag måste ha mer information om det hela. Jag körde 3 månader innan det hände sist. Då visade bilens display svagt batteri. Men det kunde ju lika gärna vara jordfel. Eller något annat. Jag tror inte batteriet var dåligt.
Kan man dra en tunn sladd från minuspolen på batteriet till karossen? Eller motorn? Eller ska det vara en grov sladd? Eller från motor till kaross?? Blir en tunnare sladd väldigt varm? Ingen aning, Det är därför jag frågar. Jag kommer inte på en bra lösning på problemet. eller kan man platta till lite lödtråd i tenn och peta ner i klämman för minuspol på batteriet så klämman kniper om extra hårt?. I dag startade bilen som den skulle. jag hade ärenden på 4 ställen och den startade bra. Men jag har ju inte kommit på felet.
|
|
Aloc
Golf 7 Ort: Ale |
| Ons 28 jan 2026 20:47 |
|
Enklaste sättet att se om du har dålig kontakt är att mäta med en multimeter ifrån mitten av minuspolen på batteriet till motorblocket och sen även karossen. Du vill inte se en spänning över 0,2 volt. Sen ska du även göra samma mätning när du startar bilen och även en när bilen är igång med alla förbrukare påslagna. Du vill ha ett så lågt spänningsfall som möjligt.
Om du konstaterar spänningsfall får du följa kablarna från minuspolen. Du fixar spänningsfallet genom att lossa på jordpunkterna och rengöra ytorna, Spraya hjälper inte!
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Ons 28 jan 2026 21:07 |
|
För det första, har du en diesel eller bensin?
Hur kallt har det varit ute?
Hur pass långa sträckor kör du varje dag?
Har du motorvärmare/bränslevärmare?
Du skriver att den rasslade men kom inte igång, dvs nötte på batteriet men den tände inte igång?
Svårt att förstå hur du menar...
De lättaste är nog om du tar och åker förbi en verkstad i närheten av dig o rådfrågar där..
De kan även göra ett batteritest åt dig, kodade du in det nya batteriet när du bytte det? /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
rostful
| Ons 28 jan 2026 23:38 |
|
Det är en bensin bil . Ingen motorvärmare eller annan värmare. Det var 7 minus ute. Den startade vid 10 tiden på morgonen men inte vid 14,00 Jag kör oftast 3-4 mil om dagen. Hoppar över någon enstaka dag ibland. Det stod att batteriet måste laddas på diplayen men voltmätaren visade 12,50 V. någonting. batteriet var testat när jag köpte det för 3 månader sen.
Bilen startade inte i oktober heller en gång med det batteriet som satt i bilen då jag köpte bilen. Då var det inte kallt.
Jag har 3 batterier. Kan prova nåt av de andra 2.(ett är till den äldre golfen jag har)
Jag har inte sett någon jordfläta eller liknande från växellådan till karossen. Under batterilådan ser jag inget, Ska kolla mer i morgon. Kan inte få bort batterilådan. Så knäppt monterad.
Bilen har funkat bra i dag.
När jag startade i går hade jag startkabel från minuspol till batteriet till motorblocket. Då startade den bra.
Vadå kodade in nya batteriet? Aldrig hört talas om det. Jag satte i det och lät bilen gå på tomgång. Åkte några mil. Ja, det var 28 oktober då jag hade köpt ett batteri.
Allt tyder på dålig jord Någonstans. En minussladd går ner till motorn ser lite kompicerat ut att lossa med en svart plastkåpa över. Med något knepigt knäpplås fäste?
Sen en brun sladd som inte ser så grov ut som går in i kaross bakom batteriet. Ingen aning om vart den tar vägen under motorn. Den går in i en massa andra sladdar med svart ytterhölje.
Nä jag åker inte till en bilverkstad och löljlar mig. De har inga snabba tider och är fullbokade. Tar hutlöst betalt. Jag tycker någon här borde veta om det är en jordfläta eller liknande någonstans på växellådan. jag har lagt en stor spegel under bilen men jag ser inget som liknar en jordfläta/kabel. I allra värsta fall får jag åka och fråga på en verkstad om det finns någon någon sådan jordkabel på bilen.
Annras får jag väl ha en jordfläta från batteri till motor? Men är det bra att göra så? Ja det sitter ju redan en sådan på bilen så det kan väl inte vara helt fel att prova. Om man hittar något lämpligt i rätt längd.
Att det rasslade menade jag att det var som inte strömmen var stark nog att få igång motor.. Ljusen osv. var okey.
Jag ska testa lite med multimetern i morgon. Jag sätter tillbaks ett uppladdat batteri. Man skulle kunna göra en kort variant av startkabel från batteri till motorn och ha den dagen bilen inte startar, ha som jordkabel alltså. Så slipper man ha en lång sladdrig kabel, Ska kolla på det . Har en gammal bilstartare med grova kablar och 2 klämmor. Löda ihop och ha i kofferten och ha som reservstartare.. Jag har med starthjälp i bilen med. Den provade jag då inte bilen startade men inget hände. Ska läsa manualen igen. Jag kan fråga Grok.com Se vad den AI hjälpen säger.
|
|
rostful
| Tor 29 jan 2026 0:06 |
|
| rostful skrev: | Det är en bensin bil . Ingen motorvärmare eller annan värmare. Det var 7 minus ute. Den startade vid 10 tiden på morgonen men inte vid 14,00 Jag kör oftast 3-4 mil om dagen. Hoppar över någon enstaka dag ibland. Det stod att batteriet måste laddas på diplayen men voltmätaren visade 12,50 V. någonting. batteriet var testat när jag köpte det för 3 månader sen.
Bilen startade inte i oktober heller en gång med det batteriet som satt i bilen då jag köpte bilen. Då var det inte kallt.
Jag har 3 batterier. Kan prova nåt av de andra 2.(ett är till den äldre golfen jag har)
Jag har inte sett någon jordfläta eller liknande från växellådan till karossen. Under batterilådan ser jag inget, Ska kolla mer i morgon. Kan inte få bort batterilådan. Så knäppt monterad.
Bilen har funkat bra i dag.
När jag startade i går hade jag startkabel från minuspol till batteriet till motorblocket. Då startade den bra.
Vadå kodade in nya batteriet? Aldrig hört talas om det. Jag satte i det och lät bilen gå på tomgång. Åkte några mil. Ja, det var 28 oktober då jag hade köpt ett batteri.
Allt tyder på dålig jord Någonstans. En minussladd går ner till motorn ser lite kompicerat ut att lossa med en svart plastkåpa över. Med något knepigt knäpplås fäste?
Sen en brun sladd som inte ser så grov ut som går in i kaross bakom batteriet. Ingen aning om vart den tar vägen under motorn. Den går in i en massa andra sladdar med svart ytterhölje.
Nä jag åker inte till en bilverkstad och löljlar mig. De har inga snabba tider och är fullbokade. Tar hutlöst betalt. Jag tycker någon här borde veta om det är en jordfläta eller liknande någonstans på växellådan. jag har lagt en stor spegel under bilen men jag ser inget som liknar en jordfläta/kabel. I allra värsta fall får jag åka och fråga på en verkstad om det finns någon någon sådan jordkabel på bilen.
Annras får jag väl ha en jordfläta från batteri till motor? Men är det bra att göra så? Ja det sitter ju redan en sådan på bilen så det kan väl inte vara helt fel att prova. Om man hittar något lämpligt i rätt längd.
Att det rasslade menade jag att det var som inte strömmen var stark nog att få igång motor.. Ljusen osv. var okey.
Jag ska testa lite med multimetern i morgon. Jag sätter tillbaks ett uppladdat batteri. Man skulle kunna göra en kort variant av startkabel från batteri till motorn och ha den dagen bilen inte startar, ha som jordkabel alltså. Så slipper man ha en lång sladdrig kabel, Ska kolla på det . Har en gammal bilstartare med grova kablar och 2 klämmor. Löda ihop och ha i kofferten och ha som reservstartare.. Jag har med starthjälp i bilen med. Den provade jag då inte bilen startade men inget hände. Ska läsa manualen igen. Jag kan fråga Grok.com Se vad den AI hjälpen säger. |
Grok skrev en massa text. Jordflätan ska vara på höger sida framifrån sett. Nära där växelspaken går ner. Sen vid växellådans klockhus?? Vad är det?
Grok tror med på att det är jordflätan. Eller startmotorns jordkabel. Den skrev upp hur man byter och den kostar mellan 300-500 kr. med OEM nummer.. betyder väl original del. Finns billigare sådana menade Grok. Satt fast med M8 bult.
Sen skulle jag söka på Youtube med sökorden: Golf MK7 ground strap location. eller Golf 7 jordfläta plats.
Jag vet inte hur man sparar all text på Grok så jag fotar av med mobilen. Blev en massa foton. AI har inga känslor så man behöver inte tacka för svaren.
Jag får läsa och utreda mer i morgon.+ kolla Youtube. Usch! Tråkigt att gå under bilen. Inte så glad i det. får kanske köpa mer pallbockar. Eller köra upp på ramperna..Jag kanske kan köra tills det blir bättre väder. Är väl snart vår. Jag körde ju i 3 månader utan krångel.
29/1 Det snöar och är 8 minus. Jag får skruva ihop allt igen, Ha i batteriet och starta.+ Köra runt lite sen. Inget bra väder att skruva i. Körde sen cirka 3 mil. Det gick bra. Varningslampor slocknade en efter en.
30/1 startade den bra med. Ska köra runt och göra ärenden. Blir väl några mil. Får kolla under huven sen. Lite sugen att ha en extra jordfläta mellan motor och kaross. Om man hittar någonstans att fästa den.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Fre 06 feb 2026 22:04 |
|
Du har en batterimanagement på bilen så den känner hur mkt den behöver ladda bilen.
Dvs du måste berätta för bilen att du monterar ett nytt batteri, så den kan ladda rätt.
Taget från google:
Volkswagen (VW) använder avancerade batterihanteringssystem (BMS) för att optimera livslängd och prestanda i både elbilar (ID-serien) och start/stopp-batterier. För elbilar rekommenderas laddning till 80 % vid daglig körning, och förbränningsbilar kräver ofta registrering av nytt batteri i bilens dator vid byte för att undvika felkoder och startproblem.
Batterihantering för VW Förbränningsbilar (Start/Stopp)
Registrering krävs: Vid byte av start/stopp-batteri (AGM/EFB) måste det nya batteriet registreras i bilens BMS via diagnosverktyg för att fungera korrekt.
Underhåll: Kontrollera laddnivån regelbundet, särskilt vid vinteruppställning. Långkörning rekommenderas för att ladda upp batteriet.
Korrekt utbyte: Ersätt alltid AGM med AGM och EFB med EFB eller AGM.
https://images.ovoko.com/bl/fill/1024x768/bdj/0/0/0/0/9/2/7/1/7/24fcc4 ab4dcf47f1f4ff1366df8a9da6-volkswagen_golf_vii_manual_6_speed_gearbox. jpg
gissar att du har denna motor? då sitter det en jordfläta nere på rambenet bakom förarsidans lykta som går till ena infästningsskruven vid startmotorn.. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Sön 01 mar 2026 18:46 |
|
Hur medlemmar på detta forum "felsöker":
Motorn startar inte.
"Felsökning": Köper nytt batteri
Motorn startar fortfarande inte
"Felsökning": Köper ny bränslepump
Motorn startar fortfarande inte