laggen
Golf 4 1,6 -00 Ort: Årjäng |
| Lör 02 maj 2026 16:46 |
|
| Golf 7 2016 Bensin 1,2L 110 hk Har satt i nytt batteri i den Varta Dynamic A7 70 Ah 12 volt 760 A (EN) 570901076 Skall det programeras in Med någon data Eller är det bara att köra
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
| Lör 02 maj 2026 23:55 |
|
| laggen skrev: | | Golf 7 2016 Bensin 1,2L 110 hk Har satt i nytt batteri i den Varta Dynamic A7 70 Ah 12 volt 760 A (EN) 570901076 Skall det programeras in Med någon data Eller är det bara att köra |
Jag har bytt batteri på min -15 golf, körde runt kvarteren några varv så det fixa lamp blinkningar
har inte programmerat något och allt funkar som det ska
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Sön 03 maj 2026 12:46 |
|
Varför bytte du batteri?
Viktigast av allt, mätte du laddningsspänningen från generatorn när motorn är igång innan du bytte batteri?
Med det nya batteriet, mät när motorn har varit igång i minst 5 minuter. Hur många volt visar din multimeter?
|
|
Aloc
Golf 7 Ort: Ale |
| Sön 03 maj 2026 20:44 |
|
Man programmerar in det nya batteriet för att tala om för bilen att den ska ladda batteriet på rätt sätt. Ett gammalt batteri med högre inre motstånd (pga dess ålder) kräver en högre spänning mot ett nytt batteri. Det som händer om man inte gör det är att det nya batteriet slits ut snabbare då det laddas med en för hög spänning.
Att bilen vet om batteriets specifikationer gör även att den kan hantera start/stopp, parkerings värmare etc på rätt sätt. Biltema har felkodsläsare till VW som klarar av programmering
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Mån 04 maj 2026 8:55 |
|
| Aloc skrev: | Man programmerar in det nya batteriet för att tala om för bilen att den ska ladda batteriet på rätt sätt. Ett gammalt batteri med högre inre motstånd (pga dess ålder) kräver en högre spänning mot ett nytt batteri. Det som händer om man inte gör det är att det nya batteriet slits ut snabbare då det laddas med en för hög spänning.
Att bilen vet om batteriets specifikationer gör även att den kan hantera start/stopp, parkerings värmare etc på rätt sätt. Biltema har felkodsläsare till VW som klarar av programmering |
Vet du vilken av deras felkodsläsare som klarar detta?
|
|
Aloc
Golf 7 Ort: Ale |
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
| Tis 05 maj 2026 8:43 |
|
Jag kan bekräfta att det fungerar att koda in ett nytt batteri i den då jag har en själv och gjort det. Jag mätte laddningen till det gamla batteriet innan jag bytte och sen när jag kodat in det nya. Man ser tydligt att laddströmmen ändrats som "Aloc" skrev här ovan. Det räcker med att ändra en siffra eller bokstav när du ska ange serienummer på batteriet. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
maxmsm
| Ons 06 maj 2026 9:25 |
|
| olle54 skrev: | | Jag kan bekräfta att det fungerar att koda in ett nytt batteri i den då jag har en själv och gjort det. Jag mätte laddningen till det gamla batteriet innan jag bytte och sen när jag kodat in det nya. Man ser tydligt att laddströmmen ändrats som "Aloc" skrev här ovan. Det räcker med att ändra en siffra eller bokstav när du ska ange serienummer på batteriet. |
Detta måste då göras direkt när man byter batteriet, man kan inte göra justeringen i efterhand?
Jag bytte i min bil för ett par år sedan och hade inte hört talas om att batterier skulle kodas in i en bil.
|
|
maxmsm
| Ons 06 maj 2026 9:26 |
|
Tack!
Jag har en av Biltemas enklare läsare men får kanske köpa denna också.
|
|
olle54
| Ons 06 maj 2026 9:35 |
|
Det är klart att det är bäst att göra det vid batteribyte men batteriövervakaren tror att det fortfarande är ditt gamla batteri och anpassar laddningsströmmen efter det men jag skulle ändå göra ändringen nu i efterhand men att gå och köpa ett diagnosverktyg för ca 1500 kr nu i efterhand känns lite onödigt. Kanske känner du någon som har en du kan låna? Det händer ju inte något med bilen om du inte gör något. Det är batteriet som kanske behöver bytas nåt år tidigare bara. Köp en billig batteritestare och kolla batteriet nån gång då och då i stället. Ingen multimeter utan en som är anpassad för batteritest. Finns säkert billiga att hitta om du Googlar lite. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
Stötfångaren
| Lör 16 maj 2026 18:08 |
|
Märkligt att man vägrar att använda en multimeter för en hundring. Iställer köper man ett nytt batteri i totalt blindo för 2000 kr.
Kan någon förklara?
|
|
olle54
| Lör 16 maj 2026 18:12 |
|
Bilen var ju från 2016 så det är väl inte så osannolikt att användaren har märkt att batteriet börjar bli dåligt på annat sätt. Det är ju ändå minst 10 år gammalt. Däremot är en multimeter alltid bra att ha ändå Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
maxmsm
| Sön 17 maj 2026 9:25 |
|
| Stötfångaren skrev: | Märkligt att man vägrar att använda en multimeter för en hundring. Iställer köper man ett nytt batteri i totalt blindo för 2000 kr.
Kan någon förklara? |
En liten fråga till dej, vilken multimeter kan man köpa för en hundring och var köper man den för denna hundring?
|
|
Stötfångaren
|
maxmsm
| Sön 17 maj 2026 17:00 |
|
Vilka olagligheter är det jag ska ha utfört?
Detta priset trodde jag inte fanns på en multimeter, så tack för den!
|
|
Stötfångaren
| Mån 18 maj 2026 14:26 |
|
| Maxmsm skrev: "enligt dem så syns inte borttagningen av EGR vid besiktningen"
|
|
maxmsm
| Mån 18 maj 2026 18:15 |
|
| Stötfångaren skrev: | | Maxmsm skrev: "enligt dem så syns inte borttagningen av EGR vid besiktningen" |
Du anklagar mej för att vara bättre på olagligheter, i detta fallet så vidarebefordrade jag ett tips, det är ingen OLAGLIGHET.
|
|
Stötfångaren
| Tis 19 maj 2026 5:55 |
|
| Du sprider kriminella tips! Bra jobbat!
|
|
maxmsm
| Tis 19 maj 2026 15:00 |
|
| Stötfångaren skrev: | | Du sprider kriminella tips! Bra jobbat! |
Det är inte kriminellt att tipsa om vad man kan göra, det är sannolikt inte kriminellt att låta det göras på sin bil men skulle bilen genomgå en avancerad teknisk undersökning då kan den troligen underkännas vid en besiktning men dagens teststationer har inte den utrustningen och kommer inte att få tillgång till den de närmaste åren.
Ett känt bilmärke har drabbats av haverier i Ad-blue systemet och vissa verkstäder tar inget ansvar utan kunderna åker på stora belopp för reparationerna och då finns alternativet att vända sej till ett företag som kan stänga ner systemet så att bilen fungerar utan att Ad-blue systemet är aktivt.
Hellre olaglig än utfattig pga snåla bilfirmor.
|
|
Stötfångaren
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|