Forum - Golf 2 (83-91) - Golf cl 1.6 1988 misständer / går dåligt som fan

Guldburken
Golf 2 cl 1.6 1988 Ort: Umeå
Fre 05 jun 2026 19:49 Svara med citat
Har en golf 2 som jag försöker få besiktningsbar, ja har ägt den i drygt 2 år nu och den går lika jävligt som när jag köpte den. Det låter som att den misständer och om man drar av tändkabeln på den 4e cylindern så händer det inte lika mycket som om man drar av 1an 2an eller 3an när motorn är igång. Jag har bytt tändstift, kamrem. tändkablar, fördelare, luftfilter, oljefilter och förgasarfläns. Jag har också kollat alla vakuum slangar för att se om dom är tät och hittar inget fel. Tänkte höra om någon av er har några ideer om vad felet kan vara innan jag skickar iväg skiten.
Mvh Sammy
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Lör 06 jun 2026 19:07 Svara med citat
Om du nu ändå slösar pengar på att köpa nytt utan att först felsöka ordentligt, varför har du inte också bytt batteri? Det är en populär metod för att kasta pengarna i sjön på detta forum. OBS. Du får absolut inte först ta fram din multimeter och mäta om generatorn laddar som den ska. Det gör du först när du har köpt det nya batteriet!
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 06 jun 2026 20:41 Svara med citat
Guldburken skrev:
Har en golf 2 som jag försöker få besiktningsbar, ja har ägt den i drygt 2 år nu och den går lika jävligt som när jag köpte den. Det låter som att den misständer och om man drar av tändkabeln på den 4e cylindern så händer det inte lika mycket som om man drar av 1an 2an eller 3an när motorn är igång. Jag har bytt tändstift, kamrem. tändkablar, fördelare, luftfilter, oljefilter och förgasarfläns. Jag har också kollat alla vakuum slangar för att se om dom är tät och hittar inget fel. Tänkte höra om någon av er har några ideer om vad felet kan vara innan jag skickar iväg skiten.
Mvh Sammy


Ta av fördelarlocket och se hur kontaktytorna ser ut likaså ytorna på rotorn, ett fel jag hade på en Jetta MKII med RP motor.