Forum - Andra Volkswagen-modeller - Hjälp med jetta!

Sofie_W
VW Jetta Ort: Örnsköldsvik
Ons 14 nov 2007 22:38 Svara med citat
Har en jetta 92:a som dras med en skumt problem. Det började i våras då den helt plötsligt utan förvarning kunde lägga av mitt under körning, bilen bara tappade kraften och stannade. Efter ett par minuter kunde man starta igen och bilen gick som en klocka. Detta återkom några gånger och på bilverkstan ”hittade” de inget fel när de kollade lite ytligt, men en gubbe där hade haft en jetta själv som haft liknande problem, då hade han tagit bort säkringslådan och så var det visst nåt fel där bakom, minns inte riktigt hur han sa. Har även hört en annan bilmekaniker säger något liknande, även då angående jetta.
Nåväl, under sommaren var problemet borta så vi tänkte inte mycket mer på det, nu i höst har det återkommit. Oftast hade det kommit i samband med tankning, antingen efter tankning eller också när bensinen börjar ta slut, eller när man ”krånglat lite” (backat, kört på låg växel, hållt på att stanna och starta vid trafikljus).
Det som händer är att man kör, spelar ingen roll hastighet så börjar varvräknaren sticka iväg, ner till nollan och sen hoppa upp igen, bilen skuttar till några gånger och sen vill den bara dö. Fortsätter man gasa försvinner det ibland, ibland hjälper det att trycka ner kopplingen, men oftast stannar den bara. Sen får man stå stilla med tändningen avstängd i mellan 2 och 10 min, när man sedan startar så går den som en klocka. Senast idag hände det ett par gånger när vi körde hemifrån, men sedan körde vi 14 mil utan några problem alls.
Har tänkt lämna in bilen, men problemet är att vi behöver den till vardags och detta problem gör ju inte att den inte går att använda, ”bara” att den strular så här nån gång i veckan…

Någon som har en aning om vad detta är?

Sad

Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Andra Volkswagen-modeller
picko
Donator 50 Golf 2 84 Förknasare Ort: Bräcke
Ons 14 nov 2007 22:47 Svara med citat
Det kan vara kallödning på bänsinpump relät. svårt tt säga kan vara vad som helst igentligen men min första tanke va relät.
VW_MANNEN
Golf 2 Gti -88 Ort: Osby
Ons 14 nov 2007 22:53 Svara med citat
picko skrev:
Det kan vara kallödning på bänsinpump relät. svårt tt säga kan vara vad som helst igentligen men min första tanke va relät.

kan va som picko säger

men va är det för jetta? CL? årsmodell ?

//mange

Bilarna:
Golf MKII Gti 16v -88, Golf MKlll Vr6 -92
Sofie_W
Tor 15 nov 2007 9:35 Svara med citat
Det är en 92:a CL 1,8

/Sofie
VW_MANNEN
Golf 2 Gti -88 Ort: Osby
Tor 15 nov 2007 19:10 Svara med citat
Sofie_W skrev:
Det är en 92:a CL 1,8

/Sofie

ok vet du om det är den förgasaren eller det är insprutare förmodligen förgasaren ....o då är det nog ett helt annat problem....svårt att säga kan va att den drar tjuvluft me sitter ju en förgasar packning(hals) som brukar va kass....är det då den nya förgasare så sitter där många givare så kan va kassa me

Bilarna:
Golf MKII Gti 16v -88, Golf MKlll Vr6 -92
Berglund
Moderator Donator 50 Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm
Tor 15 nov 2007 20:03 Svara med citat
Jag skulle tor att det är något el fel i och med att det händer så tvärt. hade den tjuvat luft hade det börjat med att gå dåligt och sen sämre och sämre. tror det kan vara någon kabel som liger och glappar/skaver på något. låter som ett ovanligt/lustigt problem iaf

Bild
Sofie_W
Fre 16 nov 2007 17:18 Svara med citat
Det är insprutning på den...
jo visst är det ett "lustigt" problem, tyvärr, ingen som vet direkt vad det är. Men vi luskar vidare.