Forum - Golf 4 (98-04) - Konstigt ljud när jag startar bilen

mage
Golf 4 1,6 -02 Ort: Nordmaling
Mån 03 mar 2008 11:31 Svara med citat
Oftast (inte varje gång) när jag startar bilen så blir det ett konstigt ljud.
Svårt att förklara hur det låter men just när bilen startar så "tjuter" det någon sekund.
Precis som om startmotorn eller nått börjar toksnurra. Men jag kan lite om bilar så det är bara en gissning. Någon som vet vad detta kan vara?
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Mån 03 mar 2008 13:15 Svara med citat
Om det tjuter så kanske det kan vara generatorremmen?

Första jag kan komma på iaf. Kolla så att den inte ser torr ut och har en massa små sprickor i sig, då kan det vara dags att byta.
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 03 mar 2008 13:42 Svara med citat
Det första jag tänkte på när jag läste detta var startmotorn. Men svårt att säga :S
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås
Mån 03 mar 2008 18:09 Svara med citat
Det är startmotorn ett väldigt vanligt problem som inte ska vara någon fara alls..

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
mage
Golf 4 1,6 -02 Ort: Nordmaling
Mån 03 mar 2008 21:37 Svara med citat
Så det går inte att göra något åt det?
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Tor 13 mar 2008 14:40 Svara med citat
Japp tror nästan alla vw startmotorer tjuter:P helt ofarlig men ack så störande

Envis med dåligt tålamod....
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tor 13 mar 2008 17:21 Svara med citat
Hmm.. får också ett ljud precis vid start men inte alltid. Har tänkt mer på det nu eftersom det tagit upp här i forummet. Kanske är samma sak även för mig?
Givaren i katten sitter fast så det är inte den som skramlar. Razz
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Tor 13 mar 2008 21:05 Svara med citat
Händer på min med ibland gärna när det är minsgrader ute, låter som man har en hög katter i motorrummet, är nog nått lager eller så i startmotorn

Envis med dåligt tålamod....
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Sön 16 mar 2008 16:32 Svara med citat
Samma på min bil inte alltid men både på sommarn och vintern. Jag tycker det låter som det skulle komma från startmotorn som lämnar att snurra med eller nåt... Ingen som besökt service stationen och fått detta fixat?
ketto
Golf 4 gti-99 Ort: Köping
Lör 22 mar 2008 18:17 Svara med citat
Hade samma fel på min golf gti när jag köpte den för 2 1/2 år sedan.
Det jag gjorde då var att ta ner startmotorn och gjorde rent och smorde upp. Har inte haft ett missljud sen jag gjorde detta och bilen har gått 7500 efter denna operation.

/ Markus
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Tor 27 mar 2008 12:02 Svara med citat
ketto skrev:
Hade samma fel på min golf gti när jag köpte den för 2 1/2 år sedan.
Det jag gjorde då var att ta ner startmotorn och gjorde rent och smorde upp. Har inte haft ett missljud sen jag gjorde detta och bilen har gått 7500 efter denna operation.

/ Markus

Tack för svaret!

Skall prova detta och meddelar resultat.
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Ons 16 apr 2008 15:41 Svara med citat
När du vrider om nyckeln åker ju en mojäng ut som skall snurras igång, startmotorn e detta ja, och ljudet kommer av att den här mojängen inte går tillbaka till sitt läge i rätt tid.
Kanske kan hjälpa att smörja, men jag fick byta startmotorn (hade garanti Very Happy) och har inte kommit sedan dess.
Det är inte superskadligt, men till slut så fastnar den ju där å då får du ändå byta skiten
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Fre 09 maj 2008 0:47 Svara med citat
Var och kollade på en begagnad bil som hade detta fel, enligt säljaren (privatperson) sa VW att det inte var nåt att göra något åt. Man fick leva med det.

Men om man pallar fixa det enligt ovan så är det ju bra Smile

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se