Forum - Golf 2 (83-91) - Motortvätt

Anders
Gäst
Fre 18 aug 2006 9:25 Svara med citat
Jag går i tankarna att göra en motortvätt på bettan. Det börjar se lite väl skitigt ut under huven.

Frågan är bara - hur ska jag göra för att få det riktigt rent? Vad finns det för medel att rekommendera?
Jag vill minnas att min käre far gjorde en motortvätt på sin dåvarande bil i min ungdom och den sedan hade stora problem med elektroniken. Lösningen blev att byta några reläer samt ta isär och torka ur elektronikboxen. Detta var visserligen inte en Golf, men det känns inte värt det om jag råkar göra en repris.

Vilka delar bör jag tänka särskilt på när det gäller att täcka för mot vatten?
Går det att använda högtryck om man är noga med övertäckning?
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Fre 18 aug 2006 12:11 Svara med citat
det självklara att skydda är väl batteriet, säkringsboxen (om den sitter i motorrummet) och allting annat som har elkablar..
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 18 aug 2006 12:28 Svara med citat
linda in all elektronik som kommer att bli direkt utsatt för vatten. linda även in generatorn. när jag tvättar min motor så brukat generatorn krångla lite efteråt.(inget varv tal).

kan du itne ordna en före o efter bild?

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Fre 18 aug 2006 12:33 Svara med citat
linda in med vad? Think
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 18 aug 2006 14:55 Svara med citat
trä plastpåsar över o tjepa dem lr använd gladpack - plast folie

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 18 aug 2006 15:36 Svara med citat
de som e viktigast e väl att skydda fördelare o tändkablar.

mk2 vr6
landin
Gäst
Fre 18 aug 2006 15:50 Svara med citat
så länge du inte har säkrigtsdosan i motorutrymmet så behöver du inte täcka över ngt, bara på med avfettning och sen kör på med högtrycket. När du är klar så starta bilen direkt så blir det till 99% inget krångel. ha igång bilen tills det har torkat upp hyffast
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 18 aug 2006 16:10 Svara med citat
fördelare o tändkablar hade jag nog missat att täcka över om jag skulle gjort de på någon annans bil. DIESEL slipper nästan all känslig elektronik

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Golfmannen
Golf 2 GTi 16v Ort: Vörå
Mån 21 aug 2006 22:58 Svara med citat
Jag har gjort motortvätt många gånger på min Golf,men aldrig lindat in något!! Men om du inte har ett par trasiga oljetrycksgivare så ta och linda in dom med en plastpåse bara eller något,för pljelampan har en tendens att börja blinka efteråt,tydligen så tål dom inte avfettningsmedlet Sad Så nu åker du till någon butik som har avfettningsmedel och köper en flaska. När du skall börja tvätta motorn så se till att den är kall. Börja med att spola med vatten och passligt högt tryck bara,undvik att spola massvis med vatten runt tändstiftshålen och fördelaren. Efter det så sprutar du på rikligt med avfettningsmedel,låt det stå och dra i sig en 15-30 minuter. När du gjort det så tar du en hink med vatten och vanligt diskmedel i och en borste och börja att skrubba överallt där du kommer åt. När du är färdig med detta så är det bara att spola bort medlet Very Happy Nu är det bara att låta bilen stå en stund och få motorn att torka upp lite grann,när den torkat så tar du en duk och tryckluftspistol. Lyfter bort tändkablarna ur topplocket,låt dom sitta kvar i fördelaren bara,blås med tryckluftspistolen en stund i varje tändstiftshål. När du är med det så torkar du av tändkablarna och lägger tillbaka dom. För om det råkar komma in vatten i tändstiftshålen så kan det hända att tändspolen brinner efter att du kört ett tag Neutral Sen är det bara att torka ur fördelaren. Lycka till nu Smile