Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Slipdon för rostlagning?

Newman
Golf 3 GTI Edition 95
Sön 24 sep 2006 23:55 Svara med citat
Slog slag i saken idag och började ta bort lite rost som jag har på golfen i ena trösklen. Eftersom detta var första gången med rostlagning var jag optimistisk nog och skaffade smärgelduk för att slipa bort det för hand. Men efter en timme eller två insåg jag att det behövs lite mer mekanisk hjälp:).

Så min fråga är vad jag ska skaffa för slipmaskin för att få bort den lilla ytrosten?
Har tittat på följande:
Multiverktyg Co/Tech med steglös varvtalsreglering 8000-32500 v/min. Motor 230 V/135 W. Spindelspärr för enkelt verktygsbyte. Lämplig för slipning, polering, borrning m.m. Levereras med 12 tillbehör där spännhylsechuck 2,4 och 3,2 mm ingår". På clas ohlson för 129kr.

Eller
Multislipmaskin för slipning, kapning, polering mm. Effekt: 160 W. 230 V. Varvtal obelastad: 15 000-35 000 varv/minut. 40 olika slip- kap och polertillbehör. Vikt: 1,2 kg. Levereras i plastväska.
För 249 kr på jula.

Hjälp mig, vad ska jag ha? Något annat än dessa exempel?
Anders
Moderator Ingen VW Ort: Haninge
Mån 25 sep 2006 1:44 Svara med citat
Är väldigt skeptisk till dessa "multiverktyg". Låter superbudget om man ser till priset, och tyvärr är det så att man oftast får vad man betalar för. Sedan går det inte riktigt ihop för mig hur man ska kunna få en maskin som är lika bra som till både polering och kapning. Någonstans lär det vara kompromisser, och det rejält.

Mitt förslag är att du köper dig en vinkelslip tillsammans med slipskivor och/eller en kapskivor. Då vet du vad det är för något du har att göra med om inte annat.
Newman
Golf 3 GTI Edition 95
Mån 25 sep 2006 10:44 Svara med citat
Ok det kan nog stämma det du säger. Men tanken är ju att den bara ska användas för lite enkel ytrost.
Men om jag nu ska köpa en vinkelslip, vilken prisklass ska man då hålla sig till? För finns hur många som helst olika varianter på tex Jula.
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 25 sep 2006 11:08 Svara med citat
öb har en för 99kr när den pajar åker du dit med kvittor o säger att den inte funakr längre så får du en ny.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Mån 25 sep 2006 13:54 Svara med citat
jag kör med stål borste rätt små sådanna på en borrmaskin.. då slipper man spackla lika mycket efter om man t.ex tar slipskivor med vinkelkapen.. och den rensar endå ut porerna eller tar bort dom beroende på hur hårt man gör .. jag vet inte räta mig om jag är helt ute och cyjklar annarsfår jag byta tillbaka till slipkapen Thumbs up Thumbs up

Speed kills drive volvo and live for ever.
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Mån 25 sep 2006 15:01 Svara med citat
Stålborste på borrmaskin funkar fint, men blästra gärna efter det med, för att förvinner inte ut frånporerna även om det ser ut så.. vill man att det ska gå fortare så sätter man en stålborste på en vinkelslip, det funkar kanon för mig.. men blästra gärna med en punktbläster även här..

Men om det nu bara var ytrost så borde väl handjagning funka fint, se bara till så att du inte slipar in rosten i den friska plåten, dvs. slipa inte så j*vla hårt!
Newman
Golf 3 GTI Edition 95
Mån 25 sep 2006 16:44 Svara med citat
Eftersom jag är en fattig student men samtidigt lite bekvän så ska jag nog testa Isbjörns förslag. 99kr är helt överkomligt Smile. Är det då en vinkelslip eller en liknande multiverktyg som jag länkade till? För jag tror en vinkelslip blir för stor eftersom det är precis vid trösklen, och det är lite trixigt just där. Så en liten smidig slip (tex multiverktyg) är nog det som gäller. Så har öb det? Smile

Tackar även er andra för fina tips. En fråga angående spackel. Funkar det bra med biltemas polyester spackel som är lättslipad, eller deras metallspackel?
Anders
Moderator Ingen VW Ort: Haninge
Mån 25 sep 2006 16:56 Svara med citat
Newman skrev:
Funkar det bra med biltemas polyester spackel som är lättslipad, eller deras metallspackel?

Det fungerar bra såvida det inte är så mycket som ska spacklas. Här står det i vilken situation du ska använda en viss spackeltyp: FAQ - Spackel


Senast ändrad Mån 25 sep 2006 17:43, ändrad totalt 1 gång
Newman
Golf 3 GTI Edition 95
Mån 25 sep 2006 16:59 Svara med citat
Tackar abuser för den eminenta spackelguiden!

Har nu nog kommit fram till vad jag ska ha för rostborttagningen. Blir en sk. grovrengörare från Biltema som man fäster på borren. Hoppas det blir bra Smile

Edit: Allt är inhandlat nu. Blev en grovrengörare. Så i helgen ska det fixas rost! Köpte Biltemas Metallspackel också. Stod att det var ett polyesterspackel som lämnade helt porfri yta, och det är väl bra med tanke på att det då inte finns några porer där rost kan bildas? Eller har jag fel för mig? Sen en annan undran är biltemas spraylacker bra? Farsan köpte originallack från VAG, dock var det inte spray utan en pensel som man "duttar" på. Antar att det blir ränder av det från pensel, så man ska väl istället satsa på sprayburkslack?